پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

نقدی برمقاله اندیشه و افکارملاصدرا و تأثیر آن برفرهنگ اسلامی

نقدی برمقاله اندیشه و افکارملاصدرا و تأثیر آن برفرهنگ اسلامی

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين

مقاله اي با عنوان انديشه و افكار ملاصدرا و تاثير آن بر فرهنگ اسلامي در هفته نامه ی افق حوزه (شماره 229 تاريخ 1388/2/30) منتشر شد که نويسنده ي اين مقاله مدعي شده است انديشه هاي ملاصدرا تاثيري عميق در فرهنگ اسلامي داشته و در مورد ملا صدرا مي نويسد: (بر اساس معرفت عميق و ارادت وثيقي كه نسبت به دين و همه ي مظاهر آن يعني توحيد، رسالت،  ولايت و نيز قرآن داشت با اندوخته هاي فراوان حكمي و عرفاني خود را به ساحل دين رسانيد و گوهرهاي گران بهايي را از درياي معارف الهي بهره برده و خود را به اوج معارف الهي رسانيده و از زمره ي افراد متعمقي شد كه ناب ترين معارف را در وادي توحيد عرضه كرد. )



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: استاد علی احمدی افکار ملاصدرا اندیشه ملاصدرا اول خرداد دارالصادق روز ملاصدرا معاد جسمانی نقد فلسفه نقد ملاصدرا, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
افلاطون را بشناسید.

اشاره ای کوتاه به افلاطون(427-347 ق.م) استاد ارسطو[1]:

 
 از سوی پدر و مادر وابسته به خاندان های برجسته اشرافی آتن بود.
 
پدر افلاطون در کودکی وی مرد و مادرش با دائی خود به نام پور پلامپس... زناشوئی کرد....[2]
 
افلاطون در 20 سالگی(407ق.م) به حلقه شاگردان سقراط پیوست. افلاطون 8 سال را با سقراط گذرانده بود. وی سرانجام در 81 سالگی در 347ق.م در یک جشن عروسی در گذشت و در محل آکادمی به خاک سپرده شد.


:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: افلاطون, یونان, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 13 تير 1392
شیخ انصاری: کتب عرفا و فلاسفه کتب ضلال است

شیخ انصاری در مبحث کتب ضاله از مباحث مکاسب محرمه، بعضی از کتب عرفا و فلاسفه را در زمره کتاب های گمراه کننده دانسته است که مطالعه و نگهداری آن ـ مگر به قصد رد و نقد آنها ـ حرام است.

شیخ اعظم در مکاسب محرمه (ص 234) می نویسد: «لازم است مقصود از کتب ضلال را روشن کنیم و معلوم کنیم که آیا مقصود از ضلالت این است که محتوای کتابی فی نفسه باطل باشد تا گفته شود که کتب ضلال کتبی است که حاوی مطالب باطل است یا آن که مقصود از ضلالت آن چیزی است که ضد هدایت است و در این صورت احتمال دارد که بگوییم کتب ضلال کتابهایی هستند که به قصد گمراه کردن نوشته شده اند و نیز کتابهایی هستند که  مطالعه آنها موجب گمراهی می شود حتی اگر مطالب آن [فرضا] حق باشد مانند بعضی از کتاب های عرفا و فلاسفه که مشتمل بر مطالب و ظواهر منکر و غلطی است که آنان ادعا می کنند مقصودشان ظواهر این مطالب نیست. پس این کتب نیز با فرض حتی حقیقت داشتن مطالب آن در زمره کتب ضاله هستند.

متن عربی سخن شیخ انصاری چنین است:   

«وحينئذ فلا بد من تنقيح هذا العنوان وأن المراد بالضلال ما يكون باطلا في نفسه؟ فالمراد الكتب المشتملة على المطالب الباطلة، أو أن المراد به مقابل الهداية؟ فيحتمل أن يراد بكتبه ما وضع لحصول الضلال، وأن يراد ما أوجب الضلال وإن كان مطالبها حقة، كبعض كتب العرفاء والحكماء المشتملة على ظواهر منكرة يدعون أن المراد غير ظاهرها، فهذه أيضا كتب ضلال على تقدير حقيتها



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: شیخ انصاری: کتب عرفا و فلاسفه کتب ضلال است,
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 12 تير 1392
تشبیه ذات خداوند و اجتماع نقیضین در کلام فلاسفه و عرفا

تشبیه ذات خداوند و اجتماع نقیضین در کلام فلاسفه و عرفا

 

در مکتب برهان و دین، مذهب اهل تعطیل در مورد معرفت خداوند باطل است. و معناى تعطیل این است که بشر حتّى از بحث درباره وجود خداوند طفره رفته و یا اینکه وجود او را انکار کند، امّا پس از اقرار به وجود خداوند هر گونه تعمّق و تحقیق و جستجو درباره معرفت کنه ذات او داخل در مسأله تشبیه است.

 

فلسفه و عرفان به این مسأله مهم توجّه نداشته، پس از بحث اثبات وجود خداوند، در مورد شناخت حقیقت ذات او بحث مى‏کند، و در نهایت کنه وجود او را عین وجود و هستى مطلق و بى‏ منتها مى‏داند که به صورت اشیاى گوناگون ظهور کرده است. این عقیده مستلزم تشبیه ذات خداوند به ممکنات از حیث ذات و سنخ وجود[۱] مى‏باشد، بلکه موجب انکار وجود خالق متعال و خالقیت اوست.

 



:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: ابن عربى, اجتماع نقیضین, تشبیه, تشبیه ذات خداوند, تنزیه, حسن زاده آملى, رساله لقاء اللّه‏, عبداللّه‏ جوادى آملى, فلاسفه و عرفا, فلسفه و عرفان, معرفت کنه ذات, میرزا جواد ملکى تبریزى, والفلسفة الإلهیة, وحدت از دیدگاه عارف و حکیم, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392
نظرات افلاطونِ الهی درباره زنان و کودکان اشتراک جنسی!

نظرات افلاطونِ الهی درباره زنان و کودکان اشتراک جنسی!

 

بارها و بارها از اهل فلسفه و عرفان شنیده ایم و دیده ایم که افلاطون را با لقب “الهی” نام می برند.حال نگاهی بیفکنیم به گوشه ای از نظرات این مردِ خدا!

 

افلاطون در کتاب پنجم جمهوری نظر خودش را در بارهٔ زنان و کودکان بیان می‌کند:

زنان مانند مردان هستند. هیچ شغل اجتماعی نیست که خاص یک جنس خاص باشد. تمام حرفه هایی که بر روی مردان گشوده‌است، حتی جنگ، بر روی زنان نیز گشوده است.

 

زنان پاسدار باید متعلق به همهٔ مردان پاسدار باشند و هیچ یک از آنان نباید با مردی تنها زندگی کند.!

 

کودکان نیز باید در میان آنان مشترک باشند.!



:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: اشتراک جنسی, افلاطونِ الهی, جمهوری افلاطون, فلسفه و عرفان, محمد حسن لطفی, نقد تصوف, نقد عرفا, نقد عرفان, نقد فلسفه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392
دانلود کتاب «فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام» به قلم مهدی نصیری

دانلود کتاب «فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام» به قلم مهدی نصیری

علاقه مندان به نقد فلسفه  می توانند متن کتاب « فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام » به قلم مهدی نصیری را از لینک زیر دانلود نمایند:

 

www.ebnearabi.com/wp-content/uploads/2011/10/falsafeh-nasiri.rar



:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب «فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام» به قلم مهدی نصیری,
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 10 فروردين 1392

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.