پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

مذهب مولوی – شیعه یا سنی؟ بررسی امکان تقیه ی مولوی / آیت الله سیّد جواد مدرسی یزدی [۱]

مذهب مولوی – شیعه یا سنی؟ بررسی امکان تقیه ی مولوی / آیت الله سیّد جواد مدرسی یزدی [۱] 

 

مولوی با اینکه از گروه صوفیه است ( و برخی از آنها بیشتر از دیگران مدعی علاقه به اهل بیت علیهم السلام هستند ) در اشعار و آثار خود نشان داده که از فیض ارتباط با اهل بیت علیهم السلام محروم بوده، و در این زمینه حتی از بعضی هم کیشان صوفی مشرب خود نیز عقب تر مانده است.

جلال الدین محمد  بلخی مولوی مذهب مولانا  مولانا شیعه یا سنی  مولانا سنی یا شیعه

تا آنجا که دشمنان اهل بیت علیهم السلام چون معاویه را مشمول الطاف صوفیانه خود قرار داده و برای آنها انواع کرامت­ها را تراشیده است . درحالی که مثلاً سنایی یعنی همان شخصی که مولوی شدیداً به او علاقه مند و اشعارش مورد تـوجه وی است درمورد معاویه چنین می­گوید : 

داستان پسر هند مگر نشنیدی —– که از او و سه کسِ او به پیمبر چه رسید 

 

مواردی که در متن آمده[۲] برای اثبات تسنن مولوی کافی است. ولی برای روشن تر شدن مطلب و بستن راه هرگونه بهانه و عذر ، نکات دیگری به اجمال اضافه می­شود:



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، ،
:: برچسب‌ها: آوازه‌خوان, آیت الله سیّد جواد مدرسی یزدی, اشعار مجعول, اولياي الهي, تذكره الاولياء عطار, تصوف, تقیه, جلال الدین محمد بلخی, حليه الاولياء, سماع, سماع با حضور زنان در میان صوفیه, سماع شاهزادگان و اشراف, سماعِ زنان, سنی, شيخ خواتین, شيعه, صفويه, طبقات شعراني, عجز عثمان, مذهب مولانا مولانا شیعه یا سنی, مذهب مولوی, معاويه, مولانا سنی یا شیعه, مولوی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 1 مهر 1392


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.