پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

عمربن خطاب و پرتاب میوه نیم خورده به صورت پیامبر (ص)

عمربن خطاب و  پرتاب میوه نیم خورده به صورت پیامبر (ص)

در کتاب «شناسایی هفت تن در صدر اسلام» آمده است که ابی عسیب روایت کرده است: «که رسول خدا شبی بیرون آمد و مرا خواند. من نزد او رفتم. به ابوبکر گذر کرد او را فرا خواند. به عمر رسید او را هم صدا زد، تا نزدیک دیوار خانه بعضی انصار رسیدیم. به صاحبخانه فرمودند: چیزی به ما بخورانید. او مقداری انگور آورد. همه خوردند. پس آب خواست، آب هم آشامید. سپس چنین گفت: از شما از این نعمتها سوال خواهد شد. عمر آن انگور را گرفت و محکم به زمین زد تا آب آن به صورت رسول خدا پاشیده شد؛ سپس چنین گفت: «یا رسول الله انّا لمسئولون عن هذا یوم القیامۀ» یعنی ما از این عمل هم سوال می شویم. رسول خدا فرمود: چنین است»

 این واقعه در کتب زیر مندرج می باشد:

من حیات خلیفه عمربن خطاب؛ عبدالرحمن احمد البکری

شناسایی هفت تن در صدر اسلام؛ عباس نجفی راسخی

سبعۀ من سلف؛ علامه فیروزآبادی

سنن (شعب الایمان) ؛ بیهقی

المصابیح؛ ابی محمد الحسین بن مسعود فراء بغدی

تفسیر جامع البیان؛ محمدبن جریر طبری، ج۳

مرقاة المفاتیح فی شرح مشکاة المصابیح؛ علی بن سلطان محمد قاری

مسند؛ احمدبن حنبل، جلد ۵

الاصابه فی معرفۀ الصحابه؛ ابن حجر عسقلانی، ج۷

حلیۀ الاولیاء؛ حافظ ابونعیم، ج۲



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: توهین به رسول اکرم, توهین عمربن خطاب, رفتار عمربن خطاب, رفتارعمربن خطاب با رسول اکرم, ظلم عمربن خطاب به پیامبر, عمربن خطاب توهین به پیامبر, فضائل عمربن خطاب, مناقب عمربن خطاب,
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 30 تير 1392
ممانعت عمر بن الخطاب از نماز میت پیامبر.صلّى اللّه علیه وآله

ممانعت عمر بن الخطاب از نماز میت پیامبر.صلّى اللّه علیه وآله

 در دوکتاب معتبر اهل سنت یعنی صحیح بخاری و مسلم نقل شد:

چون عبداللّه بن اُبى مرد، پسرش آمد و گفت : یا رسول اللّه ! پیراهنت را بده تا پدرم را در آن کفن کنم . و بعد هم بر او نماز بگزار و برایش طلب مغفرت کن .
پیغمبر – صلّى اللّه علیه وآله - نیز پیراهنش را داد و گفت : وقتى از غسل و کفن او فراغت یافتى به ما اطلاع بده . چون فراغت یافت و به پیغمبر - صلّى اللّه علیه وآله - اطلاع داد، حضرت آمد تا بر وى نماز بگزارد.
عمر پیغمبر – صلّى اللّه علیه وآله - را گرفت و گوشه لباس پیامبر را کشید !! و گفت : مگر خدا تو را از نماز گزاردن بر منافقین منع نکرده و به تو نگفته است که : چه براى آنها آمرزش طلب کنى یا نکنى ، اگر هفتاد بار براى آنها طلب آمرزش کنى ، خداوند آنها را نمى آمرزد !
پیغمبر اکرم - صلّى اللّه علیه وآله - به اعتراض عمر اعتنا نکرد و با بردبارى عظیم و حکمت بالغه خویش ، طبق عادت همیشگى خود رفتار نمود. امّا چون عمر گستاخى را از حد گذراند، در مقابل حضرت ایستاده بود و از نماز گزاردن حضرت ممانعت مى کرد و سخنانى گفت که به یاد نداریم کسى اینگونه با پیغمبر - صلّى اللّه علیه وآله - روبرو شده باشد، 
ناگزیر حضرت فرمود:  اى عمر! کنار برو! به من اطلاع داده اند که براى آنها طلب آمرزش بکنى یا نکنى ، ولو هفتاد بار براى آنها آمرزش بخواهى ، هرگز خدا ایشان را نمى آمرزد. 
اگر مى دانستم چنانکه زاید بر هفتاد بار براى عبداللّه ابى ، آمرزش طلب کنم ، خدا او را مى آمرزد، این کار را انجام مى دادم . سپس نماز خواند و جنازه را تشییع کرد و بر قبرش ایستاد.

منبع : صحیح مسلم – کتاب صفات المنافقین و احکامهم –صفحه ۱۲۸۰ – حدیث ۲۷۷۴

 صحیح بخاری – کتاب اللباس – باب لبس القمیص – جلد ۱۸ – صفحه ۱۰۲ – حدیث ۵۳۵۰



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: اخلاق عمر بن الخطاب, اخلاق عمربن خطاب درکتب, ادب عمر بن الخطاب, ادب عمری, بی ادبی عمر بن الخطاب, توهین جسارت عمر بن الخطاب, توهین جسارتهای عمر بن الخطاب, توهین عمربن خطاب, جسارت عمر بن الخطاب, جسارت عمربن خطاب به پیامبر, حضرت عمر بن الخطاب, خشونت عمر بن الخطاب, رفتار عمربن خطاب, سیره عمر بن الخطاب, صحیح بخاری عمربن خطاب, صحیح مسلم عمربن خطاب, ظلم عمربن خطاب, عمر بن الخطاب جسارت, عمر بن الخطاب در زمان, عمر بن الخطاب رضی, عمربن خطاب آزار پیامبر, ممانعت عمر بن الخطاب, نفرین عمر بن الخطاب, نمازعمر بن الخطاب,
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 30 تير 1392
نقد «مکتب در فرآیند تکامل» جلسه اول (قسمت سوم) - محمدتقی سبحانی

نقد «مکتب در فرآیند تکامل» جلسه اول (قسمت سوم) - محمدتقی سبحانی

امام صادق علیه السلام و سیاست
یک نکته دیگر را من اینجا اشاره کنم و بحث را در این قسمت به پایان ببرم و آن نسبت هایى است که جناب مدرسى به امام جعفر صادق علیه السلام مى دهند که آن حضرت اصلاً اهل مبارزه نبودند و مى گفتند هیچ کس حق دخالت در سیاست ندارد، و مایل نبودند که آن حضرت را امام بخوانند. اگر کسى فقط به کتاب‌هایى که ایشان به آن ها ارجاع داده اند مراجعه کند مى بیند در همان روایات سرّ این مطالب روشن است و شواهدى وجود دارد که خلاف مدعاى ایشان را ثابت مى کند. در همان کتاب کشى که ایشان استناد کرده است شاید بیش از بیست روایت وجود دارد که افراد مى آیند و امامت حضرت را مطرح مى کنند که برخى را به صراحت تأیید مى کنند و برخى را نخست جواب نمى دهند و بعد جواب مى دهند و توصیه به حفظ سرّ مى کنند. از همین گزارش ها روشن مى شود که موضع، موضع تقیه است، شرایط خاصى است و امام و جامعه شیعه شدیداً در مخاطره است. جالب است که ایشان استفاده مى کنند که در آن زمان همه شیعیان اعتقاد داشتند که با یک حرکت امام، جهان اسلام و حکومت به دست امام صادق علیه السلام مى افتد. ذیل همان روایتى که ایشان استناد کرده اند حضرت به سدیر فرمودند: اگر من به تعداد گوسفندان این گله یاور داشتم از قیام فروگذارى نمى کردم، سدیر مى گوید: من شمردم تنها 17 گوسفند بود. اگر کسى واقعا تاریخ آن دوره را تصویر کند معلوم مى شود که یاران واقعى حضرت بسیار اندک بودند. به یاد داشته باشیم که قیام زید و بنوحسن همه در این دوره رخ داد و روشن شد که زمینه قیام براى اهل بیت فراهم نیست. عباسیان را بیاد داریم که وقتى ابوسلمه خلاّل آمد و حضرت آن نامه آتش زدند و فرمودند: ابومسلم را من نفرستادم تا او بخواهد نمایندگى از من بکند، کسى که خود با باند دیگرى همکارى مى کند و یارگیرى مى کند حالا مى خواهد براى وجهه سیاسى از من استفاده کند؟ مؤلف کتاب استفاده کرده اند که عباسیان آماده بودند حکومت را به امام صادق علیه السلام بدهند (ص 35 و 36)، این نکته از برداشت هاى شگفت آور مؤلف محترم است. متأسفانه فرضیه ایشان در باب امامت سیاسى و امامت دینى بر این برداشت هاى سست استوار است.



:: برچسب‌ها: محمدتقی سبحانی, تکامل, نقد و بررسی, میراث مکتوب, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 27 تير 1392

بر کرانه فضائل أمّ المومنین حضرت خدیجه علیها السلام - علی امامی

در سال دهم بعثت بانوی بزرگ اسلام بعد از 25 سال همراهی و فداكاری در راه پیامبر صلی الله علیه و آله با كوله باری از رنجها، فداكاریها، گذشت و ایثارها، در سن 65 سالگی، چشم از جهان فرو بست و همسرش محمد صلی الله علیه و آله را در میان دشمنان در فراق جانسوزی تنها گذاشت.
این حادثه دردناك درست بعد از سه روز از وفات ابوطالب، حامی دلسوز و فداكار پیامبر صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد و آنچنان حضرت ختمی مرتبت را متأثر و محزون ساخت كه آن سال (دهم بعثت) را «عام الحزن » و سال غصه و غم نامگذاری نمود و در میان اندوه فراوان و اشكی چون باران، خدیجه را در محلی به نام «حجون » به خاك سپرد.
آنچه در پیش رو دارید نگاهی است گذرا، به فضائل خدیجه كبری، بانوی فداكار و صبور اسلام.



:: برچسب‌ها: علی امامی, حضرت خدیجه علیها السلام, امّ المومنین, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 27 تير 1392
برکات صلوات و مباهله - آیت الله ضیآء آبادی

برکات صلوات و مباهله - آیت الله ضیآء آبادی

{ وَ جَعَلَ صَلاَتَنَا (صَلَوَاتِنَا) عَلَیكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلاَیتِكُمْ طیباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَة لِأَنْفُسِنَاوَ تَزْكِیة لَنَا وَ كَفَّارَة لِذُنُوبِنَا؛ }
«خداوند[دو نعمت] صلوات ما بر شما و ولایت شما را كه به ما اختصاص داده است، سبب پاكی طینت و طهارت ارواح ما و پاكسازی اخلاق و كفّاره‌ی گناهان ما قرار داده است».
اجابت دعای مقرون به صلوات :
از حضرت امام صادق(علیه السلام) منقول است:
(مَنْ كَانَتْ لَهُ إلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَة فَلْیبْدَأْ بِالصَّلاة عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ثُمَّ یسْأَلْ حَاجَتَهُ ثُمَّ یخْتِمْ بِالصَّلاة عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أكْرَمُ مِنْ أنْ یقْبَلَ الطَّرَفَینِ وَ یدَعَ الْوَسَطَ إذَا كَانَتِ الصَّلاة عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لا تُحْجَبُ عَنْهُ)؛[1]
«هر كس حاجتی از خدا می ‌خواهد، ابتدا صلوات بر محمّد و آلش بفرستد، آنگاه حاجت خویش را بخواهد و پس از آن نیز صلوات بفرستد[كه دعایش با صلوات آغاز و با صلوات ختم شود]چرا‌كه خداوند بزرگوارتر از این است كه طرفین دعا را [كه صلوات است]مستجاب گرداند و وسط آن را[كه حاجت خود انسان است]ردّ كند ؛ زیرا صلوات بر محمّد و آل محمّد[دعایی است كه]از سوی خدا ردّ نمی ‌شود».



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: شرح زیارت جامعه کبیره, آیت الله ضیاء آبادی, صلوات, مباهله, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 25 تير 1392
وهابیت و نهضت امام حسین علیه السلام – اکبر ترابى شهرضائى

وهابیت و نهضت امام حسین علیه السلام – اکبر ترابى شهرضائى

تاریخچه وهابی
وهابیت مذهبى ساخته و پرداخته دست استعمار انگلیس است که براى ایجادتفرقه و جدایى بین مسلمانان با هدف تسلط بر آنان و به یغما بردن ذخائر ومعادن خدادادى آنان به‏وجود آمد.[1] مؤسس این مسلک، فردى به نام «محمدبن عبدالوهاب» (1115 - 1206) از اهالى سرزمین نجد مى‏باشد.دورانکودکى خود را در زادگاهش «عیینه» در حجاز و به ویژه نجد سپرى‏کرد و فقه حنبلى را نزد پدرش که از علماء حنبلى بود آموخت. وى پس اززیارت مکه و مدینه به نجد بازگشت و تصمیم گرفت از راه بصره به شام‏برود، ولى چهار سال در بصره ماند و به ترویج عقایدش پرداخت. مردم بصره‏به مخالفت با او برخاسته و او را از شهر بیرون کردند. وى به بغداد رفت و پنج‏سال در آنجا مانده و سپس یک سال در کردستان و دو سال در همدان ماند. آن‏گاه به اصفهان و قم رفت و پس از فراگیرى فلسفه و تصوف در سال 1139هجرى قمرى به نزد پدرش که به شهر «حریمله» هجرت کرده بود آمد و بعداز هشت ماه که در خانه خود اعتکاف نمود بیرون آمد و دعوت خود را آغازنمود.



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: اکبر ترابى شهرضائى امام حسین علیه السلام وهابیت نهضت عاشورا محمد بن عبدالوهاب, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 24 تير 1392
مختصری درباره ی آيات نازله در حق حضرت على بن أبی طالب (عليهما السلام)

مختصری درباره ی آيات نازله در حق حضرت على بن أبی طالب (عليهما السلام)

انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكوة و هم راكعون (سوره مائده آيه 55)

بنا بنقل مفسرين و مورخين عامه و خاصه آيات زيادى (بيش از سيصد آيه) در باره ولايت على (عليه السلام) و فضائل و مناقب آنحضرت در قرآن كريم آمده است كه نقل همه آنها از عهده اين كتاب خارج است لذا ما در اينجا فقط بنقل چند مورد از كتب معتبره اهل سنت اشاره مينمائيم كه جاى چون و چرا براى آنان باقى نماند.

1ـ آيه تبليغ : ابو اسحق ثعلبى در تفسير خود و طبرى در كتاب الولاية و ابن صباغ مالكى و همچنين ديگران نوشته اند كه آيه تبليغ يعنى آيه 67 سوره مائده يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك...در باره على (عليه السلام) نازل شد و رسول خدا (صلى الله عليه و آله) دست على را گرفت و فرمود:من كنت مولاه فعلى مولاه اللهم و ال من والاه.... (1)

چون در باره نزول اين آيه و جريان غدير خم در فصل ششم بخش يكم توضيحات كافى داده شده لذا در اينجا از تكرار آن صرفنظر ميشود.



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، ،
:: برچسب‌ها: رمضان, امیر المومنین علیه السلام, امام علی علیه السلام, اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث, آيه مودت, آيه تبليغ, آيه ولايت, آيه تطهير, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 20 تير 1392
اميرالمؤمنين علیه السلام دارنده سنتهای انبيای پيشين

اميرالمؤمنين علیه السلام دارنده سنتهای انبيای پيشين

مهم این است که قلبمان را متوجه مظلومیت شخصی کنیم که مظلوم تر از ایشان در طول تاریخ بشریت وجود نداشته و وجود هم نخواهد داشت.
[در سیزدهم ماه رجب] مولودی در خانه کعبه پا بر عرصه هستی نهاد، که زبانها و قلمهای بسیاری همواره پیرامون ایشان، داد سخن داده اند؛ لیکن هر آنچه گفته یا نوشته شده و یا گفته و نوشته خواهد شد، نسبت به مقام رفیع ایشان همچون نسبت میان بال مگس به عقاب بلندپرواز است! و این سخنی است که نه در مقام خطابه بلکه با برهان قابل اثبات است.
ما می دانیم که خداوند تعالی «لایدرک ولایوصف» است؛ یعنی نه درک شده و نه قابل توصیف است؛ بلکه حتی بنده مخلوقش که در او سرّ «اسم اعظم» نهفته است نیز برتر از وصف و ادراک افهام بشر است! و تنها راسخین در علم اند که این مسأله را می فهمند و فقط آنان هستند که می دانند چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) فوق وصف و ادراک بشر است.
در کتاب بصائر الدرجات، (صفحه 134) آمده است:
عن أبی جعفر(علیه السلام) قال: کانت فی علیّ سنّة ألف نبی!



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، ،
:: برچسب‌ها: امام علی علیه السلام, سنت, پیامبران, فضائل, آیت الله العظمی وحید خراسانی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 20 تير 1392
رفتار شناسی عایشه با رسول خدا

۱-  بی حرمتی عایشه به رسول الله .صلی علیه و آله 

 

نعمان بن بشیر صحابی روایت میکند که: ابوبکر از رسولخدا صلی الله و علیه و آله اجازه ورود خواست، پس شنید که سر و صدای عایشه بلند است و میگوید: به خدا قسم! میدانم که علی (علیه السلام) را بیشتر از من و پدرم دوست داری، دو بار یا سه بار این را گفت. ابوبکر اجازه خواست و داخل شد و خود را به عایشه رساند و گفت: ای دختر فلانه نشنوم صدایت را بر رسولخدا صلی الله و علیه و آله بلند کنی.

(اسناد حدیث صحیح است)

مسند احمد بن حنبل ج۱۴ ص



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: رفتار شناسی عایشه با رسول خدا, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 19 تير 1392
عمربن خطاب حکم سجده بر باسن

عمربن خطاب  حکم سجده بر باسن

                                                                                                     

از جمله بدعتهای مضحک عمربن خطاب که الان می توان در نمازهای جماعت مسجد الحرام و مسجد النبی در فرقه وهابیت دید سجده بر پشت یا باسن مأمومی که در صف جلوتر حضور دارداست.

 حدثنا أبو داود قال حدثنا سلام عن سماک بن حرب عن سیار بن المعرور قال سمعت عمر بن الخطاب یخطب وهو یقول یا أیها الناس إن رسول الله صلى الله علیه وسلم بنى هذا المسجد ونحن معه والمهاجرون والأنصار فإذا اشتد الزحام فلیسجد الرجل على ظهر أخیه(۱)

ترجمه:از عمر شنیدم که بر روی منبر می گفت : ای مردم ، رسول خدا (ص) این مسجد را که بنا کرد ، ما و مهاجر و انصار بودیم پس اگر شلوغی به شما فشار آورد ، شخص بر روی پشت(باسن) برادر خویش سجده کند !

 

عبد الرزاق عن معمر عن الاعمش عن مسیب بن رافع أن عمر بن الخطاب قال من اشتد علیه الحر یوم الجمعة فی المسجد فلیصل على ثوبه ومن زحمه الناس فلیسجد على ظهر أخیه(۲)

ترجمه:عمر گفت هر کس که در روز جمعه گرما بر او فشار آورد ، روی لباس خویش سجده کند ، و کسی که مردم به او فشار آوردند ( و جا برای سجده نداشت) روی پشت برادر خود سجده کند !

 برای دیدن فیلم وهابیان که این بدعت  را اجرا می کنند اینجا کلیک کنید

اسناد:
۱)مسند الطیالسی  ج ۱   ص ۱۳ ش ۷۰
۲)مسند أحمد بن حنبل  ج ۱   ص ۳۲ ش ۲۱۷ و همچنین سنن الکبری و مصنف عبد الرزاق  ج ۱ ص ۳۹۸

 



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: سجده برباسن, سجده به کون, سجده به کون عمربن خطاب, عمربن خطاب حکم سجده بر کون, عمربن خطاب حکم سجده برباسن, عمربن خطاب فضائل, عمربن خطاب فیلم سجده بر باسن, عمربن خطاب فیلم سجده بر کون, عمربن خطاب کون, کون سجده کنید,
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 19 تير 1392
بایزید بسطامی کیست
 

ERFAN-KAZEB-BASTAMI

 

بایزید بسطامی کسی است که میگفت:

 

در خواب خدا را به صورت پیر   زمین گیری   دیدم!!                                     حدیقة الشیعه /561

 



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، ،
:: برچسب‌ها: بایزید بسطامی کیست, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 19 تير 1392

ولایت و فضایل امام علی علیه السلام از نگاه فخررازی در تفسیر کبیر - داراب نبی زاده

اشاره :
قرآن کریم به فضیلت و ولایت امام علی (علیه السلام) تصریح کرده است. مفسران و اندیشمندان شیعه و نیز برخی از مفسران و علمای اهل سنت به شرح این آیات پرداخته و دلالت آنها را به عظمت و جایگاه رفیع امام علی (علیه السلام) مسلم دانسته اند. عظمت امام علی (علیه السلام) همواره مورد توجه تعداد زیادی از اندیشمندان اهل سنت قرار گرفته به طوری که علمای شیعه معمولاً برای اثبات ولایت امام (علیه السلام) از منابع اهل سنت بهره جسته اند، سپس با نقد و بررسی نظرات آنان دلایلی بر ولایت و فضیلت امام علی (علیه السلام) اقامه کرده اند. مقاله پیش رو نیز بر همین روال و به روش کتابخانه ای به بیان دیدگاه امام فخر رازی در این باره پرداخته و سپس به نقد و بررسی آرای وی می پردازد.



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، ،
:: برچسب‌ها: داراب نبی زاده, ولایت, فضایل, امام علی علیه السلام, فخررازی, تفسیر کبیر, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 18 تير 1392
عمربن خطاب جهل حکم مذی از وضو

عمربن خطاب جهل حکم مذی از وضو

در حکم فقهی «مذی»: عبارت است از آبی که معمولا هنگام بازى کردن با همسر و یا دیدن صحنه های تحریک کنند و یا تخیل صحنه های شهوت انگیز بدون جهش و بدون پرش بیرون می آید. مقدارش خیلی کمتر از منی است «مذی» پاک است و غسل ندارد و وضو را هم باطل نمی کند.

حال جهالت عمر درباره این مسئله شرعی را ببنید :

عن ابن عباس انّه أتى أبی بن کعب ومعه عمر فخرج علیهما فقال: انى وجدت مذیا فغسلت ذکرى وتوضأت فقال عمر: أو یجزى‏ء ذلک؟
قال: نعم. قال: أ سمعته من رسول اللّه (ص)قال: نعم.»

خلاصه ترجمه آنکه: عمر نمیدانست که وضوى تنها براى مذى کفایت می ‏کند و لذا می پرسد که آیا تو این را از رسول خدا (ص) شنیدى؟ جواب  می شنود که: آرى.
سنن ابن ماجه، ج ۱ ص ۱۶۹، کتاب الطهارة وسننها، باب ۷۰، ح ۵۰۷



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: جاهلیت عمربن خطا, جاهلیت عمربن خطاب, جهل عمربن خطاب, جهل عمری, حماقت عمربن خطاب, حکم آب مردان عمربن خطاب, حکم عمربن خطاب, شهوت مذی عمربن خطاب, عمربن خطاب آب مرد, عمربن خطاب جهل حکم مذی, عمربن خطاب مذی منی, قضاوت عمربن خطاب, مذی آب مردان عمربن خطاب, مذی بعد منی عمربن خطاب, مذی حکم عمربن خطاب, همسر مذی عمربن خطاب, وضو عمربن خطاب,
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 18 تير 1392
ممانعت عمر بن الخطاب از نماز میت پیامبر.صلّى اللّه علیه وآله

ممانعت عمر بن الخطاب از نماز میت پیامبر.صلّى اللّه علیه وآله

 در دوکتاب معتبر اهل سنت یعنی صحیح بخاری و مسلم نقل شد:

چون عبداللّه بن اُبى مرد، پسرش آمد و گفت : یا رسول اللّه ! پیراهنت را بده تا پدرم را در آن کفن کنم . و بعد هم بر او نماز بگزار و برایش طلب مغفرت کن .



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: اخلاق عمر بن الخطاب, اخلاق عمربن خطاب درکتب, ادب عمر بن الخطاب, ادب عمری, بی ادبی عمر بن الخطاب, توهین جسارت عمر بن الخطاب, توهین جسارتهای عمر بن الخطاب, توهین عمربن خطاب, جسارت عمر بن الخطاب, جسارت عمربن خطاب به پیامبر, حضرت عمر بن الخطاب, خشونت عمر بن الخطاب, رفتار عمربن خطاب, سیره عمر بن الخطاب, صحیح بخاری عمربن خطاب, صحیح مسلم عمربن خطاب, ظلم عمربن خطاب, عمر بن الخطاب جسارت, عمر بن الخطاب در زمان, عمر بن الخطاب رضی, عمربن خطاب آزار پیامبر, ممانعت عمر بن الخطاب, نفرین عمر بن الخطاب, نمازعمر بن الخطاب, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 17 تير 1392
رد فلسفه و عرفان در کلام یازدهمین حجت خدا

 

 به فرموده پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:(هرکس دو حدیث بیاموزد که برایش سودمند باشد،یا آنها را به دیگری آموزش دهد که از آن دو حدیث بهره مند شود،بهتر از شصت سال عبادتاست/بحارالانوار،ج2،ص152).انشاءالله که ما و شما از این دو حدیث چنین فیض عظیمی را ببریم.

روایت اول) فرمودند:ای ابوهاشم!در آینده نزدیک،زمانی بر مردم بگذرد که...علمای ایشان بدترین خلق خدا بر روی زمین باشند،زیرا آن ها به فلسفه و تصوف،میل و گرایش پیدا می کنند.به خدا قسم که آن ها اهل انحراف و کناره گیری از دین و اهل کژی و گمراهی می باشند.آن ها در دوستی مخالفان ما مبالغه و زیاده روی و اغراق می کنند و شیعیان ما را گمراه می کنند.پس اگر پست و مقام و منصبی به دست آوردند از رشوه خواری سیر نمی شوند و اگر از منصب و ریاست وابمانند و کوشش آن ها به جایی نرسد و از ریاست یافتن نومید شوند از روی ریا خداوند را عبادت می کنند.البته و به یقین که آنان راه بر-یا راهزن به ضم ب خوانده شود-و منحرف کننده و گمراه کننده مومنان و دعوت کننده ی به آیین بی دینان و طریقه ی ملحدان اند.پس هرکس آن زمان و آن علما را درک کند،باید از آن ها برحذر باشد و بپرهیزد و دین و ایمان خود را حفظ و از دین و ایمان خود در برابر آن ها محافظت و پاسداری کند. 



:: برچسب‌ها: رد فلسفه, , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 17 تير 1392
ادعای کذب حسن زاده آملی2

 
به گزارش از تابناک آقای حسن زاده که معروف به علامه !!! ؟؟ است که در کتاب هزار و یک نکته استناد شده این مرد ادعا کرده که با علم جفر توانسته قبر مخفی حضرت زهرا سلام الله علیها را پیدا کند!!!
سوال:
اولا آیا شما وظیفه پیدا کردن قبور را دارید؟
ضمنا مگر قرار نیست این قبر توسط امام عصر عجل الله فرجه ظاهر شود؟


:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، ،
:: برچسب‌ها: ادعای کذب حسن زاده آملی, نقد علامه حسن زاده, حسن زاده, رد حسن زاده, , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 17 تير 1392
ادعای کذب حسن زاده آملی

 

 

با بررسی افاضات و نظرات حسن زاده آملی متوجه شدم در سخنرانی خود گفته که ظهور صغری انجام شده و منتظر ظهور کبری هستیم!!!

 

اولا این ظهور صغری در هیچ روایتی نیست و دلایل حسن زاده مضحک است علاوه بر آن قبل از حسن زاده آقای علی محمد باب هم همین ادعا یعنی ظهور صغری را کرده بود!!



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، ، [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 17 تير 1392
ابن عربی و شمر

رمزگشایی ازواقعه خونین کربلا،تفکرابن عربی وامثالهم ویهود

ابوبکر محمد ابن علی ابن محمد معروف به ابن سراقه اهل اسپانیا در جهان اسلام معروف به ابن عربی در سال ۵۶۰ هجری قمری متولد و در سال ۶۳۸ در دمشق وفات نمود . فتوحات مکیّه و فصوص الحکم از آثار عرفانی اوست . 
وی می گفت : مذهب من نه معتزلی است و نه اشعری است و نه شیعه است و نه سلفی و به قول سید جلال آشتیانی وی دشمن سر سخت شیعه بود .
تصوّف او از تنگه داردانیل تا مرز شرقی تاجیکستان امروزه مستولی است .
ابزار شناخت وی خواب دیدن و ادّعای کشف و شهود بوده است .
۱۳۸ نفر از فقهای بزرگ اسلام او را محکوم و گاهی تکفیر کرده اند و ۳۳ نفر از عرفا از او تمجید کرده اند .



:: برچسب‌ها: ابن عربی, کربلا, یهود, کعب الاحبار, , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 17 تير 1392
فقط خدا!


آري! "فقط خدا". ما هم مي‌گوييم: "فقط خدا". همه‌ي فرشتگان گفتند: "فقط خدا". شيطان هم گفت: فقط خدا. پس چرا شيطان از رحمت حق دور ماند و از مقام و موقعيّتي كه داشت رانده شد؟!

خداوند دانا و حكيم، هستي را آفريد و در ميان آفريدگانش به جنّ و انس اختيار داد تا با اختيار و خواست خود رفتار كنند و شرايط رستگاري را براي آنان فراهم آورد و نهايتا هيچ يك از آنان را اجبارا نه به بهشت مي برد و نه به جهنم.

خداوند قادر متعال، هستي را به ويژه جنّ و انس را براي بندگي خودش آفريده است. همه‌ي هستي، سر به فرمان خالق يكتا نهاده‌اند. آنچه كه در آفرينش است، از زمين و آسمان‌ها همه و همه فرمانبردار پروردگارند. ما نيز به خواست و اراده‌ي او خلق شده و به سوي او باز مي‌گرديم.



:: برچسب‌ها: فقط خدا, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
گرگ در لباس ميش؛ بيگانه در لباس دوست
ساده‌انگارانه به مطالعه‌ي افكار و عقايد نويسندگان معاصر - حدود 50 سال اخير – مشغول بودم. همانگونه كه در نوشته‌ي «ماسون‌هاي فرهنگي» اشاره كردم، مطالعه ي افكار و مقالات افرادي مانند زرياب خويي و يا عبدالحسين زرين‌كوب در كتب و دانشنامه‌هاي مختلف توجّه‌ام را به خود جلب كرد. برخي انحرافات مغرضانه را در كتب و مقالات آنها ديده‌ام. پر رنگ نمودن بخش‌هايي از تاريخ و كم‌رنگ نمودن بخش‌هاي ديگر و يا حتّي حذف سؤال‌برانگيز قسمت‌هاي عمده‌ي تاريخ و واقعيت‌هاي موجود در دل آن، يك خواننده ي آگاه و منصف را در برابر پرسش‌هاي بسياري قرار مي‌دهد.


:: برچسب‌ها: گرگ در لباس ميش؛ بيگانه در لباس دوست, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
اسدالله خرقاني؛ «مُلّاي صاحب ذوق» در انديشه‌ي ميرزا ملكم‌خان ناظم‌الدوله

نقش و نفوذ انديشه‌ي ميرزا ملكم در چند پُست اخير محور پيدا و پنهان مباحث بوده است. تحركات سياسي وي و همراهان فكري‌اش، حلقه‌ي گمشده‌ي تاريخ معاصر ايران است. تلاش‌ها و كوشش‌هاي فراواني در بازخواني مجدّد تاريخ و شناخت حقيقي شخصيّت و جايگاه ميرزا ملكم و كانون‌هاي پرنفوذ آن دوره در شكل‌گيري بخش عمده و مهمّي از تاريخ ايران و كشورهاي اسلامي صورت گرفته است. مطمئنا افشاء برخي از اسناد مكتوم در مخازن اطلاعاتي، جنبه‌هاي ديگري از حقيقت را بازگو خواهد ساخت. در پُست قبلي جمله‌ي ميرزا ملكم مبني بر تفكّرش نسبت به كشورهاي اسلامي و شيوه‌ي عملكردش را در دو پاراگراف بيان داشتم. ميرزا ملكم معتقد بود كه امتزاج تمدّن غرب و سنّت شرق، شيوه‌ي مطمئنّي براي انتقال مفاهيم دنياي غرب به دنياي اسلام مي‌باشد. از اين‌رو، وي به دنبال تفهيم انديشه‌ي خود به چند «مُلّاي صاحب ذوق» بود تا روح مسأله را به درستي درك كنند و بتوانند با زبان مردم شرق [منظور ايران و برخي از كشورهاي اسلامي] آنچه را كه مقصود و منظور وي مي‌باشد، را تبليغ و ترويج نمايند. جمله‌ي وي در كتاب "بست‌نشيني مشروطه خواهان در سفارت انگليس" نوشته‌ي رسول جعفريان بدين صورت بيان شده است:

«اگر چند نفر مُلّاي صاحب ذوق، روح مسأله را درست بفهمند، مي‌توانند جميع اين مطالب را در کمال سهولت، چنان در مغز مردم جاي‌گير بسازند که هيچ لشگر ظلم، ديگر نتواند در برابر اين حقايق نفس بکشد.»



:: برچسب‌ها: اسدالله خرقاني؛ «مُلّاي صاحب ذوق» در انديشه‌ي ميرزا ملكم‌خان ناظم‌الدوله, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
عمل به حديث غدير و ثقلين بهترين راه برای وحدت بين مسلمانان است - آیت الله میلانی

عمل به حديث غدير و ثقلين بهترين راه برای وحدت بين مسلمانان است - آیت الله میلانی

حضرت آیت الله سید علی میلانی دام ظله با بيان اينكه عمل به احاديث غدير و ثقلين بهترين راه برای وحدت بين مسلمانان است، گفت :

اين دو حديث از پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) صادر شده است و هيچ‌كس نمی‌تواند در سند تبيين ولايت آن خدشه وارد كند.
شعبه خراسان رضوی، آيت‌الله سيدعلی ميلانی، استاد عالی حوزه علميه قم شب گذشته، 15 آبان در پنجمين اجلاس سالانه غدير كه در هتل الغدير مشهد برگزار شد، اظهار كرد: حاكميت ولايت اميرالمؤمنين(علیه السلام) بر اساس سند معتبر غديرخم و آيات قرآن كريم اثبات شده است.
وی به تثبيت ولايت اميرالمومنين(علیه السلام) بر اساس آيات و روايات پرداخت و تصريح كرد: آيات «إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ یُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» و «إِنَّما یُريدُ الله لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً» حاكميت ولايت امير المومنين(علیه السلام) را اثبات



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله میلانی, حدیث ثقلین, وحدت, حدیث غدیر, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
هشام بن حکم از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام - عبدالکریم پاک نیا

هشام بن حکم از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام - عبدالکریم پاک نیا

قرن دوم هجری عصر شکوفایی نهضت فرهنگی شیعه

در سال 132 هجری، رژیم خودکامه و ستمگر بنی امیه، پس از 91 سال حکومت، سرانجام در آستانه سقوط قرار گرفت و با کشته شدن مروان بن محمد (126 - 132) منقرض شد و حکمرانان عباسی حکومت استبدادی خویش را آغاز کردند. (1) در چنین موقعیتی، که کشمکشهای سیاسی بنی امیه و بنی عباس به اوج خود رسیده بود، حضرت امام صادق(علیه السلام) با رایت خاص خویش نهضت علمی - فرهنگی تشیع را طرح ریزی کرد و دانشگاه عالی جعفری را بنیان نهاد. امام(علیه السلام)، با استفاده از فرصت به دست آمده حوزه علمی با عظمتی تشکیل داد و در مدتی کوتاه علاقه مندان دانش معارف جعفری را پیرامون خود گرد آورد. آنان مشتاقانه به دانش اندوزی پرداختند و از گنجینه علوم آل محمد(صلوات الله علیه و آله) به قدر توانایی خویش بهره مند شدند. به گفته شیخ مفید(ره) چهار هزار تن از حوزه درسی آن حضرت استفاده کردند. (2) شیخ طوسی شاگردان امام صادق(علیه السلام) را3197 مرد و 12 زن ذکر کرده است. (3) امام ششم(علیه السلام) با توجه به شکوفایی دانش و به وجود آمدن مکتبهای مختلف و هجوم افکار الحادی برنامه فرهنگی خویش را در محورهای مختلف به انجام رساند. پاسخ به شبهه های گوناگون ضد دینی، تشکیل جلسات مناظره، نشر روایات و تعالیم اسلام، تدریس رشته های گوناگون علوم و تربیت شاگردان بخشی از برنامه های ششمین پیشوای شیعه بود.
هدف ما در این نوشتار کوتاه بررسی فرازهایی از زندگی یکی از ستارگان تابناک مکتب امامت و ولایت است. این کار، در روزگاری که تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و تشیع به اوج رسیده، از وظایف ما شیعیان است تا بهترین الگوها را به جوانان ارائه دهیم و از سقوط آنها در دام الگوهای کاذب غرب پیشگیری کنیم.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: عبدالکریم پاک نیا, هشام بن حکم, امام صادق علیه السلام, امام کاظم علیه السلام, مناظره, روح القدس, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
نقدی برمقاله اندیشه و افکارملاصدرا و تأثیر آن برفرهنگ اسلامی

نقدی برمقاله اندیشه و افکارملاصدرا و تأثیر آن برفرهنگ اسلامی

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين

مقاله اي با عنوان انديشه و افكار ملاصدرا و تاثير آن بر فرهنگ اسلامي در هفته نامه ی افق حوزه (شماره 229 تاريخ 1388/2/30) منتشر شد که نويسنده ي اين مقاله مدعي شده است انديشه هاي ملاصدرا تاثيري عميق در فرهنگ اسلامي داشته و در مورد ملا صدرا مي نويسد: (بر اساس معرفت عميق و ارادت وثيقي كه نسبت به دين و همه ي مظاهر آن يعني توحيد، رسالت،  ولايت و نيز قرآن داشت با اندوخته هاي فراوان حكمي و عرفاني خود را به ساحل دين رسانيد و گوهرهاي گران بهايي را از درياي معارف الهي بهره برده و خود را به اوج معارف الهي رسانيده و از زمره ي افراد متعمقي شد كه ناب ترين معارف را در وادي توحيد عرضه كرد. )



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: استاد علی احمدی افکار ملاصدرا اندیشه ملاصدرا اول خرداد دارالصادق روز ملاصدرا معاد جسمانی نقد فلسفه نقد ملاصدرا, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
ابن عربی خود را از پیامبر و امام زمان (علیهما السلام) افضل و داناتر میداند!

ابن عربی خود را از پیامبر و امام زمان (علیهما السلام) افضل و داناتر میداند!

شیخ اکبر عارفان ، محیی الدین ابن عربی آندلسی صریحا خاتم الاولیاء ” یعنی خودش را!!! “¹ از جهتی افضل و اعلی و بلند مرتبه تر از خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم می‏داند و می‏گوید:

 

«وإن کان خاتم الأولیاء تابعا فی الحکم لما جاء به خاتم الرسل من التشریع، فذلک لا یقدح فی مقامه ولا یناقض ما ذهبنا إلیه، فإنّه من وجه یکون أنزل، کما أنّه من وجه یکون أعلی». (فصوص الحکم، ۶۲).

ترجمه : اگر چه خاتم اولیاء تابع احکام و شریعت خاتم الانبیاء است امااین تبعیت ضرری به مقام و جایگاه او نمیرساند و منافاتی با عقیده ما ندارد(عقیده خاتم الاولیاء بودن خودش) زیرا که خاتم الاولیاء از جهتی پایین‌تر از خاتم الانبیاء است و از جهتی بالاتر از اوست



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، ،
:: برچسب‌ها: ابن عربی, ابن عربی از پیامبر علیه السلام و امام زمان (عج) داناتر, افضليت ابن عربی از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم, افول مكتب, امامت حضرت مهدي و تعداد وزيران آن حضرت, برادر قرآن, بلند مرتبه تر از خاتم انبيا صلي الله عليه و آله و سلم, تابع احكام و شريعت, حضرت مهدي عليه السلام برادر شمشير, خاتم الاولياء, داوریهای متضاد درباره ابن عربی, دیدگاه ابن عربی, شيخ اكبر, صوفيان, فرقه, فصوص الحكم, فُتوحات مَكّيه و فُصُوص الحِكَم, مذمّت ابن عربی, نقد ابن عربی, نقد تصوف, نقد عرفا, نقد عرفان, نقد فرق, نقد فرق ضال, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
واكاوي انديشه‌ي جوادي آملي ذيل آيه‌ي «ولايت»

واكاوي انديشه‌ي جوادي آملي ذيل آيه‌ي «ولايت»

در سال آخر عمر پر بركت خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله و سلم اتفاقي افتاد كه كامل بودن رسالت تمامي انبياء وابسته به آن بود. پيامبر خاتم به امري مأمور شد كه بارها در طول 23 سال رسالت خود آن را بيان كرده بود ولي در سال آخر عمر شريفش اتمام حجّت نهايي را با امّت خويش به انجام رساند. اتمام حجّتي كه در ترك آن شديدترين تهديد الهي نيز به وضوح ديده مي‌شود : «... و إنْ لمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسالَتَك ...»

از همان روز و يا بهتر بگوييم روزهاي قبل‌ از آن در بين نزديك‌ترين صحابي پيامبر كساني بودند كه حركت آغازين مخالفت با اين دستور را شروع كرده بودند و پيامبر آن‌ها را با عنوان «اصحاب الصحيفه» در خطبه‌ي غرّاء‌اش در روز غدير معرّفي كرد.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: واكاوي انديشه‌ي جوادي آملي ذيل آيه‌ي «ولايت», [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 14 تير 1392
سروشي از آسمان بي‌ديني (2)

سروشي از آسمان بي‌ديني (2)

حسين علي حاج فرج دباغ (عبدالكريم سروش):

«... ميراث پيامبر تجربه و كتاب و مدينه و سنت و امت بود كه اينها همه با هم بايد خوانده و فهميده شوند... » (1)

 



:: برچسب‌ها: سروشي از آسمان بي‌ديني (2), [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 14 تير 1392
سروشي از آسمان بي‌ديني (1)

سروشي از آسمان بي‌ديني (1)

به گزارش خبرگزاري آفتاب، عبدالکريم سروش در نامه اي به محمدسعيد بهمن پور كه از اساتيد حوزه علميه قم و منتقدان اوست، از زيارت جامعه کبيره به عنوان «مرامنامه شيعيان غالي» ياد كرد. (1) (2)




:: برچسب‌ها: سروشي از آسمان بي‌ديني (1), [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 14 تير 1392
جواب شعر کفر مولوی

(اين ابيات در مقابل بيت مولويست: ما از پى سنائى و عطّار ميرويم)

 

ما از   پى ائمّه       اطهار        ميرويم‏

 

نى از پى سنائى و عطّار ميرويم‏

ما را نه بر سنائى و عطّار حاجت است‏

 

نى از پى  گروه  خطاكار  ميرويم‏

ما رابمولوى و كتابش چه حاجت است‏

 

ما بر طريق  آيه  و  اخبار  ميرويم‏

بيزار ما ز حكمت  و  عرفان  رسمى‏ايم‏

 

بر    منهج  چهارده  انوار  ميرويم‏

نى بو سعيدمسلك و نى بو على مرام‏

 

بر مسلك و طريقه    ابرار ميرويم‏

منصور و بايزيد       و  غزالى  و مغربى‏

 

درپشت سَرفكنده وديندارميرويم‏

عرفان رسمى بَشَرى نيست غير وهم‏

 

ما راه شرع  را نه   بپندار ميرويم‏

بر     خُطه       صراط قويميم مستقيم‏

 

بر شاه راه       حيدر كرّار ميرويم‏

نى اعوجاج صوفى و نى و هم فلسفى‏

 

از در    درون خانه نه ديوار ميرويم‏

از راه شرع   طالب  فردوس  گشته‏ايم‏

 

نى صوفيانه رو بسوى نار ميرويم‏

نى   پا   بخانقاه   و   خرابات   مينهيم‏

 

نى رو به پير و خانه خمّار ميرويم‏

ما   مُسلميم    بر    بت و زنّار   ننگريم‏

 

نى همچون صوفيان ره كفّار ميرويم‏

آرى جواد هركه مسلمان واقعى است‏

 

گويد         پى ائمّه اطهار ميرويم‏.(۱)

     

 شاعر:متکلم جلیل القدر و عظیم الشان آیت الله شیخ جواد خراسانی



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، ،
:: برچسب‌ها: جواب شعر کفر مولوی,
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 13 تير 1392
شواهد قرآنی بوسه بر ضریح ائمه علیهم السلام - آیت الله سبحانی

شواهد قرآنی بوسه بر ضریح ائمه علیهم السلام - آیت الله سبحانی

دلایل بوسیدن و احترام کردن ضریح حرم ائمه اطهار (علیهم السلام) و تبرک جستن و نشان دادن علاقه و محبت مردم به اهل‌بیت از سوی آیت‌الله العظمی سبحانی تشریح شد.

معظم‌له در پنجمین نشست از سلسله جلسات کلام اسلامی در مشهد به معنی اصطلاحی « تبرک» و « تبرک جستن» اشاره کرده و اظهار داشتند : سنت الهی بر این است که همیشه مسببات از طریق اسباب خواسته شود.

ایشان با اشاره به اینکه قرآن کریم تبرک جستن را در شرایع گذشته نقل کرده و به آن اشاره داشته است، گفتند: یکی از این شاهد مثال‌ها درباره داستان یعقوب و پیراهن یوسف است که می‌فرماید:

«‌اذْهَبُوا بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِی یأْتِ بَصِیرًا وَأْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ»( یوسف : 93‌) این پیراهن مرا ببرید، و بر صورت پدرم بیندازید، بینا می‌شود! و همه نزدیکان خود را نزد من بیاورید!» ایشان اضافه کردند: خدای متعال از طریق سبب غیرطبیعی هم پیراهن و هم اراده یوسف را در اینجا موثر نموده است.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله سبحانی, تبرک, اهلبیت علیهم السلام, بنی امیه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 13 تير 1392
افلاطون را بشناسید.

اشاره ای کوتاه به افلاطون(427-347 ق.م) استاد ارسطو[1]:

 
 از سوی پدر و مادر وابسته به خاندان های برجسته اشرافی آتن بود.
 
پدر افلاطون در کودکی وی مرد و مادرش با دائی خود به نام پور پلامپس... زناشوئی کرد....[2]
 
افلاطون در 20 سالگی(407ق.م) به حلقه شاگردان سقراط پیوست. افلاطون 8 سال را با سقراط گذرانده بود. وی سرانجام در 81 سالگی در 347ق.م در یک جشن عروسی در گذشت و در محل آکادمی به خاک سپرده شد.


:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: افلاطون, یونان, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 13 تير 1392
شیخ انصاری: کتب عرفا و فلاسفه کتب ضلال است

شیخ انصاری در مبحث کتب ضاله از مباحث مکاسب محرمه، بعضی از کتب عرفا و فلاسفه را در زمره کتاب های گمراه کننده دانسته است که مطالعه و نگهداری آن ـ مگر به قصد رد و نقد آنها ـ حرام است.

شیخ اعظم در مکاسب محرمه (ص 234) می نویسد: «لازم است مقصود از کتب ضلال را روشن کنیم و معلوم کنیم که آیا مقصود از ضلالت این است که محتوای کتابی فی نفسه باطل باشد تا گفته شود که کتب ضلال کتبی است که حاوی مطالب باطل است یا آن که مقصود از ضلالت آن چیزی است که ضد هدایت است و در این صورت احتمال دارد که بگوییم کتب ضلال کتابهایی هستند که به قصد گمراه کردن نوشته شده اند و نیز کتابهایی هستند که  مطالعه آنها موجب گمراهی می شود حتی اگر مطالب آن [فرضا] حق باشد مانند بعضی از کتاب های عرفا و فلاسفه که مشتمل بر مطالب و ظواهر منکر و غلطی است که آنان ادعا می کنند مقصودشان ظواهر این مطالب نیست. پس این کتب نیز با فرض حتی حقیقت داشتن مطالب آن در زمره کتب ضاله هستند.

متن عربی سخن شیخ انصاری چنین است:   

«وحينئذ فلا بد من تنقيح هذا العنوان وأن المراد بالضلال ما يكون باطلا في نفسه؟ فالمراد الكتب المشتملة على المطالب الباطلة، أو أن المراد به مقابل الهداية؟ فيحتمل أن يراد بكتبه ما وضع لحصول الضلال، وأن يراد ما أوجب الضلال وإن كان مطالبها حقة، كبعض كتب العرفاء والحكماء المشتملة على ظواهر منكرة يدعون أن المراد غير ظاهرها، فهذه أيضا كتب ضلال على تقدير حقيتها



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: شیخ انصاری: کتب عرفا و فلاسفه کتب ضلال است,
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 12 تير 1392
قاعده ی المجاز قنطرة الحقیقه و عشق به نوجوانان زیبارو از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا

قاعده ی المجاز قنطرة الحقیقه و عشق به نوجوانان زیبارو از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا

 

از مطالب شگفت‏ انگیز حجة الحق (ابن سینا) ، نظریه قاعده «المجاز قنطرة الحقیقه» است. ابن سینا با چیدن مقدمات چهارگانه به عنوان اولین فیلسوفِ مسلمان، مبناى تئوریک عشق را به صورتِ زیبا و ملیح بنیاد نهاد! و این ابتکار مختص اوست و حکماى بعد از او ـ از جمله صدرا ـ در واقع از خوان رنگارنگ او بهره برده ‏اند.

 

در فصلى که تحت عنوان: عشق ظرفاء و فتیان للأوجه الحسان (یعنى عشق ظریفان و جوانان نسبت به زیبارویان) در رابطه با عشق مجازى، به گمان خود متبحرانه استدلال مى‏ آورد و مبناى فلسفى و عقلى این نوع عشق را محکم و استوار مى‏ کند. در راستاى این هدف طاقت فرسا ـ اما دلپذیر ـ چهار مقدمه طولانى ذکر مى ‏کند، و سپس نتیجه مى‏گیرد و مى‏ گوید:

پیامبر مى‏ فرماید: «اطلبوا حوائجکم عند حسان الوجوه» از زیبارویان حوائج خود را طلب کنید.[۱]



:: برچسب‌ها: ابن سینا, المجاز قنطرة الحقيقه, حسان الوجوه, زيگموند فرويد, شهوت, عشق به نوجوانان زیبارو, عشق ظرفاء و الفتيان الوجه الحسان, عشق مجازى, فلاسفه و عرفا, ملاصدرا, پدر حكمت متعاليه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 11 تير 1392
ابن عربی و اعتقاد به جبر و کسب

ابن عربی و اعتقاد به جبر و کسب

 

جبر در لغت به معنای واداشتن کسی به کاری با زور است. جبر در اصطلاح علمای عقاید اسلامی یعنی: خدای متعال بندگانش را بر آنچه میکنند مجبور کرده است. در کار نیک باشد یا بد ، زشت باشد یا زیبا ، به گونه ای که بنده در این باره اراده و اختیار ترک فعل و سرپیچی از آن را ندارد. پیروان جبر را عقیده بر آن است که ، هر چه برای انسان پدید آید همان سرنوشت از پیش تعیین شده اوست. این سخن ، سخن اشاعره از اهل سنت است. [۱]

 



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، ،
:: برچسب‌ها: ابن عربی, ابن عربی از دید وحدت وجود, اعتقاد, جبر و تفویض و اختیار, جبر و کسب, فتوحات, فصوص الحکم, مجموعه رسائل ابن عربی, وحدت وجود, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 11 تير 1392
بدعته های عمر از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم
از مسعده بن صدقه، ازحضرت صادق (ع)نقل است كه امير المومنين وصي رسول الله(ص)خطبه اي بدين شرح ايراد فرمود:ازرسول خدا (ص)شنيدم كه مي فرمود«شما چگونه خواهيدبودوقتي كه گرفتار فتنه اي شويد كه در آن محيط،افرادصغير آن جوان شوندو پيران در آن فرسوده گردند(كنايه از امتدادآن دارد)وبنوعي كه جمعي آن را سنت وآيين خويش سازند،واگرتغييريابداعتراض كرده وگويند كه فعل منكري آورده،در آن محيط ،، سنت دستخوش تغيير شده وگرفتاري شديد گردد،وزن وبچه به
اسيري گرفته شوند .وآن فتنه همچون آتشي كه هيزم را در بر مي گيرد
ايشان را گرفته و مي سوزاند،ومانند سنگ زيرين آسياب تمام درد را
مي چشند،مردم به غير دين تفّقه كنند وبدون عمل تنها مي آموزند،ودنيا
را با عمل به آخرت طلب مي كنند».



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ، [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 11 تير 1392
کتابهایی که در رد منکران مهدویت نوشته شده را بیان کنید؟

کتابهایی که در رد منکران مهدویت نوشته شده را بیان کنید؟

شمار اندکی از علمای اهل سنت در صدد تشکیک در قضیه مهدویت برآمده اند ومطالبی نیز در این باره در کتاب مستقل یا در ضمن مباحث دیگر متذکر شده اند.ولی خوشبختانه بقیه علمای اهل سنت با آن بیداری و شعوری که داشته اند در مقابل آنان ایستاده و شدیدا با بحث و سخنرانی و تالیف کتاب به شبهات آنها پاسخ گفته اند.



:: موضوعات مرتبط: امام زمان عجل الله تعالی فرجه، ،
:: برچسب‌ها: امام زمان علیه السلام, منکران, مهدویت, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 10 تير 1392
آیا درباره امام مهدی علیه السلام در قرآن آیه ای آمده است ؟

آیا درباره امام مهدی علیه السلام در قرآن آیه ای آمده است ؟

چرا در قرآن كریم به صورت صریح وروشن درباره حضرت مهدی (علیه السلام) سخن گفته نشده است؟ كجای قرآن درباره ایشان صحبت شده است؟
نخست باید دانست در قرآن بسیاری از مطالب بنا بر مصالحی به طور آشكار بیان نشده است. به عنوان مثال جزئیات برخی احكام به تفصیل نیامده است چه بسا به خاطر آن كه علاوه بر تلاوت قرآن ارتباط مردم با پیامبر و امامان(علیهم السلام) نهادینه شود و یا نام امامان به طور آشكار در قرآن نیامده چه بسا به خاطر آن كه مخالفان انگیزه ای برای تحریف قرآن پیدا نكنند و یا ستیزه گری خود را با اسلام و قرآن علنی نكنند. اگر چه با تصریح « نام» نیز مشكل حق ستیزان حل نمی شود چنان كه بشارت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در تورات و انجیل آمده اما بسیاری از اهل كتاب، اهل حقیقت را كتمان كردند و ایمان نیاوردند. اما آن چه مهم است اشارات موجود در قرآن و امكان تبیین حق برای حق پذیران است. آیات مربوط به حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) در قران مجید فراوان است كه از بین آنها به ذكر دو آیه اكتفا می‏شود.



:: موضوعات مرتبط: امام زمان عجل الله تعالی فرجه، ،
:: برچسب‌ها: امام زمان علیه السلام, قرآن کریم, شبهه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 9 تير 1392
مهدویت و فرقه های انحرافی (قسمت اول) جعفر خوشنویس

مهدویت و فرقه های انحرافی (قسمت اول) جعفر خوشنویس

مدخل : اصالت مهدویت و ادعاهای باطل
مساله ی حضرت بقیه الله الاعظم ، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه) ، یکی از بارزترسن و بدیهی ترین مسایل اسلامی و مورد تایید و اعتقاد همه ی مسلمانان به ویژه شیعیان است ،زیرا صدها آیات قرآنی و روایات نبئی این مساله ی با اهمیت را به طوركسترده و مبسوط عنوان و مطرح ساخته اند و جزئیات آن را با بیاناتی دقیق و روشن ، ذكر كرده اند ، به طوری كه ابهامی برای كسی باقی نگذاشته اند .



:: موضوعات مرتبط: امام زمان عجل الله تعالی فرجه، ،
:: برچسب‌ها: جعفر خوشنویس, مهدویت, فرقه های انحرافی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 8 تير 1392
مهدویت در کلام آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی

مهدویت در کلام آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی

 

امام زمان علیه السلام در کنار خانه کعبه :

امام زمان علیه السلام در کنار خانه کعبه تکیه می دهد به دیوار خانه ی کعبه، خودش را معرفی می کند، چهار کلمه معرفی است، من به اختصار می گویم، اما شما یک ماه باید فکر کنید: اول کلمه ای که می گوید این است منم بقیة الله از آدم، این یکی؛ منم ذخیره از نوح، این هم دوم؛ منم مصطفی از ابراهیم؛ کلمه ی چهارم این است أنا صفوة من محمد. ما کلمه ی آخر را بگوییم: مصطفی از تمام عالم وجود، فقط پیغمبر خاتم است، عالم و آدم غربال شده از این غربال یک گوهردر آمده و آن گوهر مصطفی است؛ یگانه کسی که در عالم این حرف را می زند اوست، اوست که می گوید مصطفی از تمام عالمِ وجود، احمد است و من باز مصطفی از محمدم.



:: موضوعات مرتبط: امام زمان عجل الله تعالی فرجه، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله العظمی وحید خراسانی, مهدویت, امام زمان علیه السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 6 تير 1392
درآمدی بر براهین عقلی و نقلی مهدویت با رویکرد کلام جدید - مهدی حسن زاده

درآمدی بر براهین عقلی و نقلی مهدویت با رویکرد کلام جدید - مهدی حسن زاده

چکیده :

مهدویت، از شاخه های علم کلام، دانشی است که به اثبات، تبیین و دفاع از عقاید، آموزه ها و اصول اساسی هر دینی می پردازد. با گسترش علم کلام، افزون بر سؤالات و شبهات پیش آمده در طول تاریخ، در عصر جدید و دنیای مدرن، تحولات در علوم تجربی و بشری و پیشرفت ها و دستاوردهای شگرف آن، ناخودآگاه عده ای را به این سمت و سو کشانید که شیوه و روش تجربی را تنها روش کشف واقعیت و حوزۀ تجربه را تنها حوزۀ قابل شناخت بدانند. این روش به رویکرد انتقادی غرب در تمام علوم انجامید، که نتیجه آن شکاکیت مدرن و نسبیت عقل گرایی و دلایل عقلی شد. در قرن بیستم «هرمنوتیک» به اوج خود رسید و نتیجۀ آن اثبات فهم های متعدد شد که به دنبال آن «پلورالیزم» معرفتی، دینی و اجتماعی شکل گرفت که از نتایج سوء آن عدم اعتماد به دلایل نقلی را می توان نام برد. زیر بنای تمام این نظریات، مباحث خودشناسی و انسان شناسی نادرست است. مقالۀ حاضر به تبیین برخی از این اشکالات و جواب به آن ها می پردازد.



:: موضوعات مرتبط: امام زمان عجل الله تعالی فرجه، ،
:: برچسب‌ها: دلیل, علّت, هرمنوتیک, دلایل عقلی, دلایل نقلی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 6 تير 1392


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.