پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

جستاری در مذهب محی الدین ابن عربی - شیعه یا سنی؟

جستاری در مذهب محی الدین ابن عربی - شیعه یا سنی؟

 

برگرفته از فصلنامه معرفتی اعتقادی سمات – آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی 

 

allame30 1 مذهب محیی الدین ابن عربی   شیعه یا سنی؟آیت الله علامه سید جعفر مرتضی عاملی محقق ‌و نویسنده برجسته شیعه در سال ۱۳۶۴ق، در جبل عامل لبنان دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۸۲ ق. جهت تحصیل علوم دینی به نجف اشرف مهاجرت کرد و پس از شش سال به حوزه علمیه قم منتقل و بیش از دو دهه در این حوزه به تحصیل، تدریس و پژوهش پرداخت. از وی تاکنون بالغ بر بیست عنوان کتاب منتشر شده است که معروف ترین و گسترده ترین آنها کتاب الصحیح من سیرة النبی الاعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌باشد.

آثار علامه سید جعفر مرتضی در دفاع از حریم تشیع و معارف قران و اهل بیت علیهم السلام و نیز پیراستن و تصحیح دیدگاه‌ها نسبت به حوادث و رویدادهای تاریخ اسلام جایگاه بلندی دارند. تتبّع وسیع، ارزیابی دقیق، ریشه‌یابی هوشمندانه از حوادث و سیر آنها، تحریف زدایی و نمایاندن حقایق و واقعیت‌ها، نشان دادن دست‌های جعل و تحریف، و افشای چهره‌های مزوّر و فریبگر، از ویژگی‌های برجسته آثار استاد است.

 



:: موضوعات مرتبط: صوفیه و عرفا!، ،
:: برچسب‌ها: آفرینش حضرت آدم, ابن عربی ، سنیٌّ متعصبٌ, ابن عربی حکم به قیاس را جایز می‌داند, نسبت دادن کلام حضرت علی (علیه السلام) به دیگرانX, نسیان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حافظه أبیّ, نقد ابن عربی, نقد تصوف, نقد عرفا, نقد عرفان, نقد فرق, نقد فرق ضاله, هروله الهی!!, وحدت وجود, وضوی ابن عربی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 30 آذر 1392
ولایت تکوینی و تشریعی - آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

ولایت تکوینی و تشریعی - آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحيم

 

بعد الحمد والصلاة
نوشته هايى كه در كتاب حاضر به صورت مجموعه اى در دو جلد منتشر مىگردد رساله هايى است كه اينجانب به طور متفرق در مناسبتها و فرصتهايى پيرامون موضوع بسيار ارزنده و بنيادين "ولايت و امامت عامّه و خاصّه" خصوص امامت و مهدويّت حضرت بقية الله مولانا حجة بن الحسن المهدى ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء تأليف و تقديم داشتهام.
گردآورى آنها در اين مجموعه كه به كوشش فضلاء قسمت بررسى و تحقيق فارسى دفتر انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم باتحقيق و ترجمه آيات و روايات و تعيين مصادر ومآخذ آنها انجام شده قابل تقدير و سزاوار است كه فرعى اكمل از اصل خوانده شود.
گردآورى آن بحثهاى متنوع و مرتبط به مسأله امامت كه بسا شناخت هر يك از آنها بدون شناخت ديگرى كامل نشود كتاب را تا حدّى جامع نموده است و چون رسالهها را بهطور مجزّا باهمان نامها وعنوانهاى مخصوص مستقلا در اختيار مطالعه كنندگان مىگذارد جلوه تعدد و تنوع موضوع، رغبت خواننده را به مطالعه آن بيشتر مىنمايد.
اميد است خدمات اعضاى قسمت بررسى و تحقيق دفتر انتشارات منظور نظر كيميا اثر حضرت ولى عصر عجلّ الله تعالى فرجه الشريف قرار گرفته و اين نوشتارها و ساير تأليفات اين بنده كمترين، به شرف خط قبول شيعيان و ملازمان درگاه و چاكران آستان ملايك پاسبان آن قطب جهان و كهف امان و ولى دوران روحى له الفداء مفتخر گردد.
"اَللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَاجعَلْنا مِنْ اَنصارِهِ واَعوانِهِ وَارْزُقْنَا الفَوْزَ بِلِقائِهِ."

به تاريخ ششم جمادى الثانيه 1406
لطف الله صافى



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی, ولایت تکوینی, ولایت تشریعی, عقائد امامیه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 23 آذر 1392
کدام نقل درست است، روز ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) یا شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)؟

کدام نقل درست است، روز ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) یا شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)؟

هفتم صفر از سال ها پیش در میان بزرگان و علمای حوزه به عنوان روز شهادت قوی تر بوده است و جنبه عزا و سوگواری در آن بیشتر است تا جنبه شادی و گرامیداشت ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) و این سیره همچنان تا امروز ادامه دارد.

، روز هفتم ماه صفر در تقویم های رسمی کشور به عنوان روز ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) نامگذاری شده است. اما هفتم ماه صفر در میان مراجع و علمابه خصوص در شهر قم به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) روز عزا و تعزیه است و علمای شیعه همواره به این موضوع ملتزم بوده اند. سابقه این موضوع در شهر قم از زمان حضرت آیت الله حائری شیرازی است و هنوز هم علما و مراجع بر اساس همان سنت، روز هفتم صفر را روز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می دانند و مجلس عزاداری برپا می نمایند.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام), شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام), امام حسن علیه السلام, امام موسی کاظم علیه السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 19 آذر 1392
صحيح يا ضعيف بخاري؟+سند

صحيح يا ضعيف بخاري؟+سند
صحیح بخاری یا ضعیف بخاری؟؟همونطور که میدونید اقایون عمریه کتاب صحیح بخاری رو کاملا!! صحیح میدونند و حتی اون رو خواهر قران هم میخونند و به هیچ وجه اجازه بررسی در این مورد رو نمیدهند شاهد اون هم دعوایی بود که دو سال پیش در مراسم فارغ التحصیلی طلاب زاهدان اتفاق افتاد فقط و فقط برای اینکه کسی گفت باید در روایات بخاری تحقیق کنیم (فیلمش پخش شد) و اما طب صحبتی که با یکی از اعضای سنی کلوب شد قرار شد مواردی از این دست رو براش با ذکر سند بیارم تا معلوم بشه آیا واقعا صحیح بخاری صحیح است؟؟



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: صحيح بخاري در بوته نقد, نقد صحيح بخاري, ضعيف بخاري, سيري در صحيح بخاري, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 17 آذر 1392
پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها - ابوالفضل هادی منش

پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها - ابوالفضل هادی منش

اشاره:

در واپسین سال های عمر معاویه، روزگاری که زیاده خواهی های او سایه ای سنگین از فساد و تباهی بر جامعه مسلمین انداخته بود، تولد نوزادی دختر به نام رقیه (علیهاالسلام) شادی و شعف را به خانه گلین و ساده امام حسین (علیه السلام) فرا خواند و اشک شوق را مهمان نگاه های منتظر کرد و امام، آرامش کوتاه و زودگذری در سایه خرسندی از مولود خجسته خود پیدا کرد و لبخندی از سرور بر چهره خسته و اندوهگین اش از ظلم و جور زمانه نشاند؛ زمانه ای که هتاکی به خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) و دشنام دادن به امیرالمؤمنین (علیه السلام) سکه رایج شده بود. تزویر و ریاکاری چنان در بافت جامعه نفوذ کرده بود که کسی به چشم های خود نیز اعتماد نداشت. این در حالی بود که سنگینی زخم تمام این معضلات ریشه دار، بر قلب امام وارد می آمد. معاویه اما، با همه فریبکاری و نیرنگی که داشت، در برابر فرشته مرگ، بی چاره و ذلیل می نمود و آن گاه که مرگ گریبانش را گرفت، بی هیچ مقاومتی تسلیم شد و پسر می گسار و شهوت پرست او بر اریکه ای که بیست سال، پدرش بر آن تن، و دنیا پرستان بر آن رخ ساییده بودند، تکیه زد



:: موضوعات مرتبط: سیدالشهدا و عزاداری، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: حضرت رقیه سلام الله علیها،ابوالفضل هادی منش, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 17 آذر 1392
تجزيه و تحليل ادبى خطبه حضرت زينب سلام الله علیها در كوفه - سيّد اسماعيل حسينى اجداد

تجزيه و تحليل ادبى خطبه حضرت زينب سلام الله علیها در كوفه - سيّد اسماعيل حسينى اجداد

چكيده :

خطبه حضرت زينب(سلام الله علیها) در اجتماع مردم كوفه با حمد و ستايش خدا و معرّفى خود به عنوان دختر پيامبر صلی الله علیه وآله شروع می شود و با توبيخ و سرزنش مردم كوفه ادامه و با همين مضمون خاتمه می يابد. از اين رو، سياق كلّى خطبه توبيخ كوفيان است.

حضرت زينب(سلام الله علیها) گريه ظاهرى مردم را زير سؤل می برند و آنان را بسان احمقى فرض می كنند كه رشته هاى ايمانى خود را بعد از تابيدن محكم، پاره پاره كردند و همه اعمال نيك خود را در نزد خدا ضايع كرده و از اين رو، مستحقّ خشم خدا و جاودانگى در عذاب شده است.

در جاى جاى اين خطبه زيبا، استفاده از ايجاز، مجاز، اقتباسات قرآنى و ديگر شيوه هاى بيانى، به خصوص استعاره تمثيليّه، بسيار چشمگير بوده و به زيبايى خطبه افزوده؛ به گونه اى كه با استفاده از مثلهاى قرآنى و شيوه هاى بيانى زيبا، اعمال زشت كوفيان به وضوح در نظرشان به تصوير كشيده شده است.



:: موضوعات مرتبط: سیدالشهدا و عزاداری، ،
:: برچسب‌ها: حضرت زینب سلام الله علیها, خطبه حضرت زینب سلام الله علیها, کوفه, فصلنامه سفینه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 1 آذر 1392


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.