همانا من ترک می کنم شما را در حالیکه دو چیز گرانقیمت در نزد شما باقی می گذارم. قرآن و عترت. تا زمانیکه به آن دو تمسک جسته اید هرگز بعد از من گمراه نمی شوید.
این حدیث شریف به صورت متواتر در کتب شیعه وسنی وارد شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در این حدیث شرط استقامت در راه حق و عدم گمراهی را تمسک به قران و عترت می دانند. ولی متاسفانه کسانی که در طول تاریخ خود را "اهل سنت" و پیروان سنت نبوی خوانده اند به قران و عترت تمسک نجستند. و همین مساله موجب شده است که در لجن زار گمراهی و ضلالت غوطه ور شوند. فتاوای عجیب و غریب و مضحک ایشان دلیل و گواه روشن و واضحی بر ضلالت ایشان می باشد که ما بخشی از آنها را در اینجا بیان می کنیم:
در میان کتب روائی و فقهی اهل سنت ،شش کتاب است(۱)که از اهمیت خاصی بر خوردار است و عنوان امهات کتب اهل سنت شمرده می شود ،به همین جهت آن را صحاح سته نامیده اند .
از میان این صحاح شش گانه ،صحیحین (صحیح بخاری و مسلم )نزد علمای اهل سنت از اهمیت مضاعفی بر خوردار است .به طوری که در مقام استدلال با خصم اگر روایتی در این دو کتاب یافت نشود ،آن را قابل طرد می دانند و در مقابل هم اگر روایتی در این دو کتاب یافت شود ،معامله روایت صحیح با او می شود. آنان ،صحیحین را به عنوان اصح صحاح می دانند .با این وجود در این کتاب احادیث بسیاری نقل شده که مخالف اجماع اهل سنت است
در حکم فقهی «مذی»: عبارت است از آبی که معمولا هنگام بازى کردن با همسر و یا دیدن صحنه های تحریک کنند و یا تخیل صحنه های شهوت انگیز بدون جهش و بدون پرش بیرون می آید. مقدارش خیلی کمتر از منی است «مذی» پاک است و غسل ندارد و وضو را هم باطل نمی کند.
حال جهالت عمر درباره این مسئله شرعی را ببنید :
عن ابن عباس انّه أتى أبی بن کعب ومعه عمر فخرج علیهما فقال: انى وجدت مذیا فغسلت ذکرى وتوضأت فقال عمر: أو یجزىء ذلک؟
قال: نعم. قال: أ سمعته من رسول اللّه (ص)قال: نعم.»
خلاصه ترجمه آنکه: عمر نمیدانست که وضوى تنها براى مذى کفایت می کند و لذا می پرسد که آیا تو این را از رسول خدا (ص) شنیدى؟ جواب می شنود که: آرى. سنن ابن ماجه، ج ۱ ص ۱۶۹، کتاب الطهارة وسننها، باب ۷۰، ح ۵۰۷
سیری در نصوص ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول) - حسین تهرانی
دلایل و نصوص بر جانشینی امام امیرمؤمنان علی علیه السلام به قدری فراوان است که می توان دهها کتاب مفصل در مورد آن و شرحش نگارش کرد. ما در اینجا هر چند قصد تفصیل و مبسوط نداریم، ولی به جهت اهمیت موضوع، دلایل و نصوص غیرقابل انکار، از قرآن مجید، و تفاسیر و تواریخ و سیره و کتب حدیث معتبر اهل سنت می آوریم، تا خوانندگان عزیز خود داوری نموده، و کسانی که در آتش تعصب و جهل می سوزند انشاء الله بیدار گردند.
نقد مقاله ی « بررسی جريان حکميت از منظری ديگر » - جواد علاءالمحدثین
فصلنامه ی ندای اسلام(سال هشتم و نهم - شماره 32 و 33 زمستان 86 و بهار 87) مقاله ای با عنوان «بررسی جریان حکمیت از منظری دیگر» به چاپ رسانید ، که نویسنده ی آن به بازبینی مسئله حکمیت در جنگ صفین، به ویژه نقش دو حَکم تعیین شده، یعنی « ابو موسی اشعری» و « عمرو بن عاص» پرداخته است .
نویسنده در این مقاله ادعا میکند «بسیاری از نویسندگان و مورخان در مورد حقیقت این جریان دچار سردرگمی شده و با اعتماد بر روایات ضعیف و غیرقابل اعتبار، چهرهای ناخوشایند از این دو، به تصویر كشیدهاند، یعنی ابوموسی اشعری را به ضعف رأی و فریب خوردن و عمرو بن عاص را به فریبكاری متهم ساختهاند.»
نقد مقاله ی « بررسی جريان حکميت از منظری ديگر » - جواد علاءالمحدثین
فصلنامه ی ندای اسلام(سال هشتم و نهم - شماره 32 و 33 زمستان 86 و بهار 87) مقاله ای با عنوان «بررسی جریان حکمیت از منظری دیگر» به چاپ رسانید ، که نویسنده ی آن به بازبینی مسئله حکمیت در جنگ صفین، به ویژه نقش دو حَکم تعیین شده، یعنی « ابو موسی اشعری» و « عمرو بن عاص» پرداخته است .
نویسنده در این مقاله ادعا میکند «بسیاری از نویسندگان و مورخان در مورد حقیقت این جریان دچار سردرگمی شده و با اعتماد بر روایات ضعیف و غیرقابل اعتبار، چهرهای ناخوشایند از این دو، به تصویر كشیدهاند، یعنی ابوموسی اشعری را به ضعف رأی و فریب خوردن و عمرو بن عاص را به فریبكاری متهم ساختهاند.»
با امام حسین علیه السلام در سایه قرآن - سیدعلیرضا جعفری
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «من دو چیز گرانمایه در میان شما به یادگار مینهم: کتاب خدا و خاندانم. این دو هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند تا آنکه در قیامت کنار حوض کوثر بر من وارد آیند.» (1)
این حدیثبه حدیث ثقلین معروف شد و تمام فرقههای مسلمین آن را در کتب معتبر خویش نقل کردند; اما به فرموده خمینی کبیر «خودخواهان و طاغوتیان قرآن کریم را وسیلهای ساختند برای تداوم بخشیدن به حکومتهای غاصب و ضد قرآنی خویش و مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق آن را، که سراسر قرآن را از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) دریافت کرده بودند، با بهانههای گونهگون عقب زدند و با توطئه کثیف خود، در حقیقت قرآن را از صحنه خارج کردند.» (2)
یکی از مسائل مهمی که بین شیعیان امیرالمومنین علی علیه السلام و مخالفین مطرح می باشد فضائل امیرالمومنین و خلفای اهل تسنن است. آنها معتقد هستند که خلفای آنها دارای فضائل بی شماری هستند و شیعه را به خاطر عدم استحقاق آنها به خلافت و نداشتن فضائل و عدم ایمان آنها تکفیر می کنند. در این پست قصد داریم تا از کتب مخالفین برای شما اثبات نماییم که خلفای باطل حتی از ذکر فضائل امام علی علیه السلام نیز منع می کردند و صحابه آرزو داشتند تا بتوانند فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را بیان کنند. توجه شما را به این پست جلب می نمایم.
این مطلب در کتاب تاریخ الاسلام ذهبی ، چاپ دار الکتاب العربی ، جلد 6 ، صفحه 112 موجود می باشد.
تصاویر زیر مجلد کتاب و جلد 6 و صفحه 112 کتاب تاریخ الاسلام شمس الدین ذهبی می باشد
( توجه : برای دیدن تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک نمایید )
سیدحسنی در خطبه البیان، از سند تا متن - نجم الدین طبسی
چكیده :
این نوشتار، به موضوع سید حسنی در خطبة البیان می پردازد كه در دو محور سندی و متنی سامان یافته است. در محور اول، سند خطبه، بررسی شده و بدین منظور، نظرات مخالفان و موافقان بیان شده است. نظرات مخالفان در سه بخش بیان شده است؛ بخش اول: ضعف رجال حدیث كه در این بخش، جد طوق و عبدالله بن مسعود ارزیابی می شوند؛ بخش دوم: ارسال حدیث و بخش سوم: عدم نقل حدیث در منابع دست اول كه دلیل بر عدم اعتبار آن دانسته شده است.
نظرات موافقان نیز در دو بخش: دفاع از ابن مسعود و اعتنای علما به این خطبه ذكر می شود. محور دوم مقاله نیز به بررسی متن این خطبه می پردازد و خواهد آمد كه برخی از دانشمندان، متن خطبه را دچار اشكالات فراوان دانسته و آن را رد كرده اند و عده ای دیگر نیز در پذیرش خطبه، قائل به تفصیل شده اند.
روشن است که علم غیب داشتن اهل بیت علیهم السلام هیچ تغییری در رفتار عملی آنان ایجاد نمی کرد ، و از همین رو امام مجتبی علیه السلام بدون هیچ اجباری اقدام به نوشیدن مایع مسموم می نماید ، و رسول خدا صلی الله علیه و آله گوشت مسموم را می جود که همان منتهی به شهادت ایشان می شود ، و امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام از زمان شهادت خود آگاه است ولی با این حال به مسجد می روند ، با این که می توانست کسی دیگر را به نیابت خود بفرستد ، یا اینکه نگهبانانی با خود ببرد ، یا اینکه ابن ملجم لعنت الله علیه را زندانی کند ، یا از مسجد بیرون نماید ، یا اینکه عده ای را مامور مواظبت از او قرار دهد ، یا کارهائی از این قبیل.
و امّا اینکه اینطور جواب دهیم که آنان در هنگام نازل شدن مرگ بی خبر هستند ، یا اینکه بگوئیم آنان مجبورند که این کارها را انجام دهند مثل مسموم نمودن امام کاظم و امام رضا علیهم السلام به وسیله هارون و مامون لعنت الله علیهما یا امثال این جوابها ظاهرا خلاف ادلّه است و قانع کننده نیز نمی باشند.
اگر قرار بود علم غیب در رفتارشان اثر بگذارد نمی بایست پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در فقدان فرزندشان ابراهیم بگریند ، و نمی بایست سید الشهداء ، امام حسین علیه السلام در شهادت و فقدان فرزندان و اصحاب خود بگرید ، با اینکه آنان خوب می دانند و می بینند آنها به بهشت برین منتقل می شوند. آیا کسی که می داند فرزندش به یک مکان کاملا خوبی رفته و از همه جهات در رفاه و آسایش است آیا گریه می کند؟ و همچنین نمی بایست یعقوب از فراق یوسف علیه السلام گریه کند و حال آنکه او می دانست که فرزندش زنده است و بزودی بعد از مدتی بصورت پادشاه به او بر می گردد.
ادامه این مقاله ان شاءالله در قسمت دوم قرار داده خواهد شد
:: موضوعات مرتبط:
امیرالمومنین علیه السلام،
، :: برچسبها:
علم غیب اهل بیت,
رفتار اهل بیت در عین وجود علم غیب,
معنای علم غیب چیست,
چرا اهل بیت از علم غیب استفاده نکردند,
علم الهی اهل بیت علیهم السلام,
یکی از مسائل بسیار کلیدی و مهمی که بین شیعیان امیرالمومنین علی علیه السلام مطرح است ، مسئله حدیث قرطاس و مخالفت عده ای با نوشتن وصیت پیامبر می باشد. جماعت مخالفین بر این باورند که خلیفه دوم آنها با این وصیت مخالفت نکرده است و می گویند چنین روایتی در کتب اهل تسنن موجود نیست و اگر هم باشد به خاطر دلسوزی وی برای رسول خدا صلی اله علیه و آله بوده است و از مسائل مهمی که آنها بیان می کنند عدالت خلفای آنها می باشد. در این پست از کتب خود اهل تسنن با سند صحیح به اثبات خواهیم رساند شدیدترین مخالفتها از سمت وی بوده است و کسی که چنین عملی انجام دهد طبق قرآن کریم کافر می باشد. توجه شما را به این پست جلب می کنم.
:: موضوعات مرتبط:
اهل سنت،
، :: برچسبها:
مخالفت عمر با وصیات پیامبر,
کفر عمر در کتب اهل تسنن,
کفر صحابه در قرآن,
عدم عدل صحابه در قرآن,
مخالفت صحابه با امر پیامبر,
[ ادامه مطلب ] |
آیت الله وحید خراسانی در یکی از سخنان خود به تشریح ویژگی های امام موسی بن جعفر(علیه السلام) پرداخته است،با توجه به ایام شهادت هفتمین امام شیعیان جهان متن سخنان این مرجع تقلید شیعیان در پی می آید.
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:
بسم الله الرحمن الرحيم
25 رجب سال روز شهادت امام هفتم حضرت موسي بن جعفر الكاظم (علیه السلام) است . شيعه و سني مناقب و فضائل آن حضرت را نقل كرده اند . از آن جمله إبن طلحه ، عالم بزرگ سني مي گويد :
« هو؛ الامام ، الكبير القدر العظيم الشأن ، الكثير التهجّد ، الجادّة في الإجتهاد، المشهود له بالكرامات ، المشهور بالعبادة ، المواظب علي الطاعات ، يبيّت الليل ساجدا و قائما و يقطع النهار متصدقاً و صائماً ولفرط علمه و تجاوزه عن المعتدين عليه دُعي كاظما ، كان يجازي المسيء بإحسانه إليه ، ويقابل الجاني عليه بعفوه عنه ، و لكثرة عباداته كان يسمي بالعبد الصالح ، ويُعرف بالعراق بباب الحوائج إلي الله ، لنجح المتوسلين إلي الله تعالي به ، كراماته تحار منها العقول ....۱»
«سُبحَانَ اللهِ عَمَّا يَصِفُونَ: منزه است خدا از اين وصفها كه برايش مىتراشند.» (صافات/159)
در این آیه شریفه خدایتعالی میفرماید؛ خدا از توصیف هر توصیف کنندهای منزه است. هر کسی میخواهد به زعم خود و با ظن خود صفتی برای خدا بتراشد و او را معرفی کند ولی خدا، آن چیزی که اینها میگویند نیست یعنی نمیشود خدا را توصیف کرد.
اگر کسی نمیتواند خدا را برای ما معرفی و توصیف کند، پس چه طور میتوان او را شناخت؟ از طرفی در حدیث قدسی آمده است که: «قالَ اللهُ التَعالي: اِنّي كُنْتُ كَنْزاً مَخْفياً وَ اَحْبَبْتُ اَنْ اُعْرَفَ فَخَلَقْتُ الخَلْقَ لِكَي اُعْرَفَ: همانا من گنجی مخفی بودم و دوست داشتم شناخته شوم پس خلق کردم تا شناخته شوم.» (بحارالأنوار، ج 84، ص 199 و 344) و یا در برخی اخبار دیگر نظیر همین تعبیر آمده که حضرت داود علت خلقت خلق را پرسید: قال داود علیه السلام یا رب لماذا خلقت الخلق قال کنت کنزاً...».
معرفی و نقد تمدن اسلامی اثر ژوزف بورلو - عابدین رضایی
مقدمه :
تمدن در زبان انگلیسی «civilization» و در عربی «حضاره» خوانده می شود و در لغت به معنای شهرنشینی و از ریشه مدینه و مدنیت گرفته شده و به معنی دیگر متخلق شدن به شهرنشینی یا خوی و خصلت شهرنشینی به خود گرفتن می باشد و بدان معناست که بشر در سایه آن به تشکیل جوامعی پرداخته و شهر نشین شده است. در زبانهای خارجی نیز کلمه تمدن «civilization» از کلمه «civita» که در مقابل وحشیگری قرار گرفته و از کلمه «civilis» که معنی شهرنشینی دارد گرفته شده است. برای واژه تمدن نیز همانند فرهنگ معانی و تعاریف گوناگونی وجود دارد، برای مثال باستان شناسان تمدن را به وجود آثار هنری و باستانی گفته اند، مورخین میراث گذشته یک جامعه را که به نسل آینده منتقل میشود تمدن به حساب آورده اند. سیاسیون آن را به برقراری روابط خارجی و حسن جریان امور داخلی کشور تعبیر نمودهاند و هر یک از دریچه و روزنه ای خاص بدان پرداخته اند که هیچ یک مفهوم کاملی را ارائه نمیکند. به عقیده جامعه شناسان تمدن حالتی مترقی است که ملتها در پرتو آن تحت تأثیر دانشهای جدید قرار می گیرند و به نهایت ترقی و علوم و فنون دست می یابند.
:: برچسبها:
معرفی و نقد تمدن اسلامی اثر ژوزف بورلو - عابدین رضایی ,
[ ادامه مطلب ] |
امام موسی بن جعفر علیه السلام در دایره المعارف ها - احمد عابدی
سابقه دایره المعارف نویسی به قرنهای اولیه اسلام بر می گردد، دایره المعارف از نظر معنا مترادف با "موسوعه" ، جامع العلوم" ، "دانشنامه" و " محیط المعارف" است. اینگونه کتابها بخش وسیعی از علوم و معارف و دانش بشری را فرا می گیرد.
دایره المعارف- که غالباً به ترتیب الفبا است- از کاه تا کهکشان را در بر داشته و ذیل مدخل های متنوع و پراکنده با مقالات کوتاه یا بلند اصطلاحات علوم مختلف، عالمان و شخصیتهای مهم تاریخ و زمانها و مکانهای صاحب نام را معرفی می کند.
سؤالات شیعه درباره انتخاب عثمان به خلافت (قسمت اول) - حسین تهرانی
تعیین مجلس شورا و انتخاب عثمان :
عمر در واپسین دم حیات، شورایی مرکّب از شش نفر «علی بن ابی طالب علیه السلام، عثمان بن عفان، طلحه، زبیر، عبدالرحمن بن عوف، سعد بن ابی وقاص» تشکیل داد تا نامبردگان با توجه به اختیارات سرنوشت ساز «عبدالرحمن بن عوف»، یکی از این عده را انتخاب و به مقام خلافتش رأی دهند.
در اینجا نظر خوانندگان را به اصل وصیت عمر مبنی بر تشکیل شورایی 6 نفری بنابر آنچه که خود علمای عامه نقل کرده اند جلب می نماییم.
نکاتی درباره ی تقیه در سنت امامیه - دون استوارت ؛ ترجمه محمدکاظم رحمتی
نوشتهی ذیل نحوهی سلوک عالمان امامی با همتایان سنی خود در سدههای میانه را بررسی میکند و نکاتی سودمند دارد که شایستهی تأمل و عبرت است.
وضع گروههای در حاشیه [اقلیت] و چگونگی تعامل آنها با اکثریت و شیوههای همزیستی آنها با دیگر گروهها به ویژه اکثریت، از مسائلی است که برای فهم آن باید به سنتهای عملی متداول در میان همان گروهها توجه کرد و تنها با توجه به سنتهای عملی است که میتوان منطق نهفته در شیوههای رفتاری گروههای اقلیت را دریافت. نوشتهی حاضر با تکیه بر همین موضوع بحث تقیه را بررسی میکند و اهمیت آن را برای ادراک و فهم چگونگی تعامل عالمان امامی را در قرن دهم در قلمرو عثمانی که چندی موضوع بحث و نزاع است نشان میدهد.
:: برچسبها:
محمدکاظم رحمتی,
تقیه,
دون استوارت,
سنت امامیه,
تاریخ تشیع,
[ ادامه مطلب ] |
عمربن خطاب تازیانه زدن زنان عزادار و بی حرمت دانستن
.. پس از مرگ خالد بن ولید عدّه اى از زنان در منزل میمونه (یکى از همسران رسول خدا صلى الله علیه وآله) اجتماع کرده و مى گریستند.
عمر تازیانه به دست، همراه ابن عبّاس به آنجا آمد و به ابن عبّاس گفت: وارد منزل شو و به امّ المؤمنین بگو حجاب بگیرد.
آنگاه زنان را از آنجا بیرون کن! ابن عبّاس داخل شد و آنها را بیرون میکرد. عمر نیز آنان را یکی یکی با تازیانه مى زد.
در این میان که او زنان را مى زد، روسرى از سر یکى از زنان افتاد (و موهایش پیدا شد)
بعضى که آنجا حاضر بودند به عمر گفتند: اى امیرالمؤمنین! روسریش افتاده! پاسخ داد خوب شد، او هیچ حرمت و احترامى ندارد.
عبدالرّزاق صنعانى پس از نقل این ماجرا، از استادش معمر نقل مى کند:
{ معمر از این سخن عمر که گفت این زن هیچ حرمتی ندارد، تعجّب مى کرد.}
رجال این حدیث در تقریب التهذیب ابن حجر:مؤلف کتاب أبوبکر عبدالرزاق الصنعانی: ثقة حافظ مصنف شهیر
سفیان بن عیینة: ثقة حافظ نقیة إمام حجة عمروبن دینار المکی: ثقة ثبت
:: موضوعات مرتبط:
اهل سنت،
، :: برچسبها:
حقارت زن ا,
حمله به زنان عمر,
رفتار عمر با زنان,
رفتار وهابیت بازن,
زنان از دیدگاه عمر,
عمربن خطاب آزار زنان,
عمربن خطاب بی حرمتی زنان,
عمربن خطاب حقوق زنان,
عمربن خطاب حمله زنان,
عمربن خطاب خشونت به زنان,
عمربن خطاب کتک زن زنان,
کتک زن زنان,
بحثی تاریخی درباره وضوی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله
مسئله وضو از جمله مسائل اختلافی کلامی است که در جریان بعد از رحلت پیامبر اسلام از تغییر مصون نمانده و هماکنون چند وضوی متفاوت در جوامع اسلامی مشاهده می شود که شیوهی هر کدام از دیگری متفاوت است.
طرح مسئله وضو و اینکه آغازگر اختلاف در وضو، عثمان بود و پیش از او، اثری از اختلاف در متون اسلامی به چشم نمیخورد و قرائتی به آن رهنمون نیست، نخستین بار از سوی سید علی شهرستانی در کتاب «وضوء النبی» تبیین شد.
نویسنده کتاب پژوهش خود در این زمینه را در چهار بُعد «تاریخی»، «روایی»، «قرآنی و لغوی»، «فقهی و لغوی» به تفصیل بیان داشته است:
:: برچسبها:
سید علی شهرستانی,
وضوی پیامبر,
وضو در عهد پیامبر,
سنت های پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله),
[ ادامه مطلب ] |
آنچه مىخوانيد، گفتگويى است كه از سوى آقايان حجج اسلام سيد محمّد طباطبايى يزدى و امير تقدمى با محقق فرزانه جناب مستطاب آية الله سيد على ميلانى دام ظله، در فروردين 1392 هجرى شمسى، انجام شده است.
بسم الله الرحمن الرحيم. الحمد للَّه ربّ العالمين والصلاة والسلام على محمّد وآله الطيبين الطاهرين واللعن على أعدائهم أجمعين.
من درباره علّامه امينى مطلب خاصى كه گفته نشده باشد و خود بنده داشته باشم، چيزى به نظرم نمىرسد داشته باشم. يك مطلب كلّى بايد اول عرض كنم، كه اين مطلبِ كلى، بر مرحوم آقاى امينى هم منطبق مىشود، اين است كه:
در حکم فقهی «مذی»: عبارت است از آبی که معمولا هنگام بازى کردن با همسر و یا دیدن صحنه های تحریک کنند و یا تخیل صحنه های شهوت انگیز بدون جهش و بدون پرش بیرون می آید. مقدارش خیلی کمتر از منی است «مذی» پاک است و غسل ندارد و وضو را هم باطل نمی کند.
حال جهالت عمر درباره این مسئله شرعی را ببنید :
عن ابن عباس انّه أتى أبی بن کعب ومعه عمر فخرج علیهما فقال: انى وجدت مذیا فغسلت ذکرى وتوضأت فقال عمر: أو یجزىء ذلک؟
قال: نعم. قال: أ سمعته من رسول اللّه (ص)قال: نعم.»
خلاصه ترجمه آنکه: عمر نمیدانست که وضوى تنها براى مذى کفایت می کند و لذا می پرسد که آیا تو این را از رسول خدا (ص) شنیدى؟ جواب می شنود که: آرى. سنن ابن ماجه، ج ۱ ص ۱۶۹، کتاب الطهارة وسننها، باب ۷۰، ح ۵۰۷
ولادت امام علی علیه السلام در كعبه از دیدگاه اهل سنت
1 ـ آیا قضیه ولادت على (علیه السلام) در داخل كعبه در كتب اهل سنت با سند صحیح آمده یا خیر؟
ولادت امیر مؤمنان علیه السلام در كعبه از دیدگاه شیعیان قطعی و متواتر است، و این كه احدی غیر از آن حضرت در داخل خانه كعبه به دنیا نیامده نیز اجماعی است.
سخن شیخ مفید در ولادت علی (علیه السلام) در كعبه
شیخ مفید (متوفای413هـ) رضوان الله تعالی علیه در این باره می نويسد:
ولد بمكة في البيت الحرام يوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثين من عام الفيل، ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله تعالى سواه إكراما من الله تعالى له بذلك وإجلالا لمحله في التعظيم.
الإرشاد ج 1، ص 5، تحقيق: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لتحقيق التراث، ناشر: دار المفيد للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت، الطبعة: الثانية، 1414هـ - 1993 م
آفرینش نوری امیرالمؤمنین علیه السلام در میراث مکتوب امامی
چکیده
آفرینش نوری امیرالمؤمنین علیه السلام با قید کیفی همگون و همراه با آفرینش نوری رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ،
از موارد کاربرد واژگانی نور در میراث مکتوب اسلامی بوده و دادههای آن در میراث مکتوب امامی در دو ساحت کلان گزارشهای مأثور و رویکردهای عالمان آن، جلوهگر گشته است. گزارشهای مربوط به این موضوع را ـ که حدیث نور نیز خوانده شده ـ در بسیاری از معتبرترین میراثهای مکتوب امامی ـ با وجود جریانهای متنوع حدیثی و کلامی در میان مؤلفان آن ها ـ می توان مشاهده کرد. تنها مسندهای آن با دستکم هجده طریق، از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و نیز برخی امامان معصوم علیهم السلام قابل دسترسی است که بر پایه معیارهای سنجش اعتبار حدیث، در دستة والاترین گونة حدیثی یعنی «احادیث متواتر» طبقهبندی میکردند. در ساحت رویکردهای عالمان امامی در میراث مذکور، علاوه بر همگرایی با ساحت گزارشها، کارکردهایی نیز از آن به ثبت رسیده که از آن جمله می توان به کارکردهای تاریخی، کلامی و تفسیری اشاره کرد.
نقش امام جواد (عليه السلام) در نظام ولایی - خليل منصوری
مفهوم امامت در بینش و نگرش قرآنی
برای این كه نقش امام جواد (علیه السلام) به روشنی در نظام ولایی و جایگاه ایشان چنان كه هست نمایان و آثار امامت وی به درستی آشكار شود می بایست نخست جایگاه امامت در فرهنگ قرآنی و شیعی دانسته شود. از این رو پیش از ورود به مسئله ضروری است تا این مفهوم بازخوانی شود.
امام در بینش و نگرش قرآنی و فرهنگ شیعی از جایگاه بس بلندی برخوردار است. امام خلیفه الله و انسان معصوم كاملی است كه خود راه كمال را پیموده و به عنوان راهنما و مدیر و مدبر نه تنها در خدمت انسان و بلكه هستی است تا هر كسی را به مقام و جایگاه لایق و شایسته خویش برساند.
امام و امامت را می توان از ابعاد مختلف كلامی و عرفانی و سیاسی و اجتماعی و در نظام ها و مدل های مختلف بررسی و جایگاه آن را شناسایی و معرفی كرد ولی آن چه درباره امام و امامت در مفهوم قرآنی بیان شده آن است كه امام به عنوان خلیفه و جانشین خدا بر هستی است كه به ولایت و ربوبیت طولی، همه موجودات آفرینش را به سوی كمال، هدایت و رهنمون می گرداند.
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
فروشگاه آنلاین
و آدرس
onlineeshop.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده
گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا
آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است.
مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند
از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله،
صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.