پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

آیت‌ الله وحید خراسانی : سرّ تفسیر قرآن منحصر به قرآن و چهارده معصوم‌ علیهم السلام است

آیت‌ الله وحید خراسانی : سرّ تفسیر قرآن منحصر به قرآن و چهارده معصوم‌ علیهم السلام است

 

 

 

حضرت آیت‌ الله وحید خراسانی با بیان این‌ که سرّ تفسیر قرآن تنها منحصر به خود قرآن و چهارده معصوم‌ (علیهم السلام  است، گفت: توحید و نبوت به صراط مستقیم منتهی می‌شود و فهم چنین گوهری به این سادگی مهیا نیست.



:: برچسب‌ها: آیت‌ الله وحید خراسانی : سرّ تفسیر قرآن منحصر به قرآن و چهارده معصوم‌ علیهم السلام است, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 29 اسفند 1391
بیانات آیة الله وحید خراسانی در دیدار با خادمین فاطمیه

بیانات آیة الله وحید خراسانی در دیدار با خادمین فاطمیه

فقط امیدی که هست این است که یک زن، نه یک زن بلکه انسیه حوراء، مخلوق از نور عظمت الله، آن کسی که مایۀ جسمش از درخت طوبی است، مایۀ روحش از نور عظمت خداست، او باید به داد برسد، فقط دادرس اوست، آن وقتی که همۀ پیغمبران خدا بیچاره می شوند ، همچو روزی وقتی همه بیچاره شدند، گره گشای محشر یکنفر است.


SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، آیة الله وحید خراسانی در این دیدار، در بیان اهمیت خدمت به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) فرمودند: خدمت به فاطمه زهرا(سلام الله علیها)[را] نه من می فهمم نه شما، نه بزرگتر از ما ؛ چرا؟ چون إِنَّمَا سُمِّیتْ‏ فَاطِمَةُ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْناس فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا. تمام بشریت، افرادشان، بمراتبهم، همه منقطع اند، مفتون اند، از معرفت او. کسی که در این حد است خدمت به او ساده نیست. خدا را شکر کنید.

سپس ایشان با اشاره به آیاتی از قرآن درباره خلقت انسان و عظمت قیامت فرمودند: اگر ما بفهمیم خواهیم فهمید: نه علمی هست، نه عملی هست برای آن روزی که تمام انبیا و رسل همه نگران آن روز اند. هیچ نداریم، فقط امیدی که هست این است که یک زن، نه یک زن بلکه انسیه حوراء، مخلوق از نور عظمت الله، آن کسی که مایۀ جسمش از درخت طوبی است، مایۀ روحش از نور عظمت خداست، او باید به داد برسد، فقط دادرس اوست، آن وقتی که همۀ پیغمبران خدا بیچاره می شوند ، همچو روزی وقتی همه بیچاره شدند، گره گشای محشر یکنفر است.

ایشان در ادامه با بیان روایتی در شأن نزول آیه إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَیلَةٍ مُبارَكَةٍ فرمودند: لیلۀ مبارکه زهرا(سلام الله علیها) است. چه کسی زهرا(سلام الله علیها) را شناخت؟ خلاصه آنچه هست از وجودحضرت زهرا(سلام الله علیها) است. کتاب مبین در او، تمام ائمۀ معصومین (علیهم السلام)، حملۀ علم رب العالمین، همه میوۀ وجود اوست. حالا ما در روز شهادت او غیر از قصور و تقصیر چه کردیم؟!

ایشان در پایان، آثار و برکات فاطمیه و وظیفه همگان را برشمرده، فرمودند: وظیفۀ من و شما چیست؟ این مملکت باید روز سوم جمادی الثانیه غیر از هر سال بشود. این قضیه انقلابی ایجاد کرده و باید بکند. چرا؟ چون قوام مذهب شیعه که مذهب حق منحصرا این است، منحصر است این قوام به دو کلمه: یکی تولی، یکی تبری. آنچه زنده می کند هر دو را روز شهادت صدیقۀ کبری است.

انتهای خبر/ ز.ح



:: موضوعات مرتبط: حضرت زهرا سلام الله علیها، ،
:: برچسب‌ها: بیانات آیة الله وحید خراسانی در دیدار با خادمین فاطمیه ,
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 25 اسفند 1391
آیا در صحیح بخاری ، حدیثی در بارۀ حرمت آزار و اذیت فاطمۀ زهرا س وجود دارد؟

آیا در صحیح بخاری ، حدیثی در بارۀ حرمت آزار و اذیت فاطمۀ زهرا س وجود دارد؟
توضیح سؤال :

بسم اللّه الرحمن الرحیم

با سلام فراوان به آن خواهران و برادران محترم

غرض از مزاحمت سؤالیست در باره دو حدیث درصحیح بخاری است. 

 در کجا و در چه صفحه ای ودر چه بخشی  از صحیح بخاری این دو حدیث زیر آمده است؟



:: موضوعات مرتبط: حضرت زهرا سلام الله علیها، ،
:: برچسب‌ها: آیا در صحیح بخاری , حدیثی در بارۀ حرمت آزار و اذیت فاطمۀ زهرا س وجود دارد؟, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 23 اسفند 1391
واکنش شدید آیت‌الله صافی‌ به برگزاری جشن نوروز

واکنش شدید آیت‌الله صافی‌ به برگزاری جشن نوروز

یکی از مراجع تقلید قم با انتقاد شدید از برگزاری جشن استقبال از نوروز گفت: مگر می‌شود جشن استقبال از نوروز را اسلامی خواند؟ آیا موسیقی‌ها، رقص‌ها و بی‌بند و باری‌هایی که در این جشن اتفاق افتاده خلاف شرع مقدّس اسلام نیست؟



:: برچسب‌ها: آیت الله صافی , جشن , نوروز, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 23 اسفند 1391
آيا فاطمه (سلام الله عليها) از شيخين راضى شد؟

آيا فاطمه (سلام الله عليها) از شيخين راضى شد؟

طرح شبهه:

بر فرض كه قبول كنيم، فاطمه رضي الله عنها در مقطعى از شيخين دلگير شده باشد ؛ ولى اين مطلب نيز ثابت است كه شيخين در آخرين روزهاى حيات فاطمه آمدند و از وى رضايت گرفتند؛ چنانچه بيهقى و ديگران نقل كرده‌اند:

عن الشعبي قال لما مرضت فاطمة أتاها أبو بكر الصديق فأستئذن عليها فقال علي يا فاطمة هذا أبو بكر يستئذن عليك فقالت أتحب أن أأذن؟ قال نعم فأذنت له فدخل عليها يترضاها وقال والله ما تركت الدار والمال والأهل والعشيرة إلا لإبتغاء مرضاة الله ومرضاة رسوله ومرضاتكم أهل البيت ثم ترضاها حتى رضيت.

هنگامى كه فاطمه بيمار شد ابوبكر براى كسب رضايت نزد وى آمد و اجازه خواست تا او را ملاقات كند، علي به فاطمه فرمود: ابوبكر براى ملاقات اجازه مى‌خواهد فاطمه فرمود: آيا شما دوست داريد وارد شود؟ علي فرمود: آري، پس فاطمه اجازه داد، ابوبكر وارد شد و جوياى كسب رضايت فاطمه بود، ابوبكر گفت: به خدا سوگند خانه و زندگى و مال و ثروتم و خويشانم را ترك نكردم؛ مگر براى به دست آوردن رضايت و خوشنودى خدا و رسول و شما خاندان پيغمبر، پس فاطمه از وى راضى شد.

البيهقي، احمد بن الحسين (متوفاي 458هـ) دلائل النبوة، ج 7،‌ ص 281؛

البيهقي، احمد بن الحسين (متوفاي 458هـ) الاعتقاد والهداية إلى سبيل الرشاد على مذهب السلف وأصحاب الحديث، ج 1،‌ ص 354، تحقيق: أحمد عصام الكاتب، ناشر: دار الآفاق الجديدة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1401هـ.

نقد و بررسي:



:: برچسب‌ها: آيا فاطمه (سلام الله عليها) از شيخين راضى شد؟, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 19 اسفند 1391
تضعيف شعائر فاطميه ، خيانت به مذهب و خيانت به امير المؤمنين عليه السلام است

حضرت‌ آيت الله العظمي وحيد خراساني (مد ظله العالي) ، به مناسبت سالگرد شهادت حضرت صديقه شهيده ، فاطمه زهرا سلام الله عليها ، در درس خارج اصول سخنراني كردند كه عيناً تمامي سخنراني ايشان از منظر دوستان خواهد گذشت .


تضعيف شعائر فاطميه ، خيانت به مذهب و خيانت به امير المؤمنين عليه السلام است



:: برچسب‌ها: تضعيف شعائر فاطميه , خيانت به مذهب و خيانت به امير المؤمنين عليه السلام است, آیت االه وحید خراسانی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 18 اسفند 1391
خانه وحي در زير تازيانه هاي هجوم

خانه وحي در زير تازيانه هاي هجوم


چکيده ماجراي سقيفه و يورش به خانه وحي


 

 


نداي هل من ناصر علي و زهرا

طلب ياري اصحاب کساء از مهاجرين و انصار

جمع آوري قرآن و دعوت به آن

اتمام حجت بر ابوبکر در القاب ادعايي

اتمام حجت با انصار و يادآوري بيعت آنان

هجوم به خانه حضرت فاطمه(عليها السلام)

هجوم اول



:: برچسب‌ها: خانه وحي در زير تازيانه هاي هجوم, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 16 اسفند 1391
اقرار ابوبكر به هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله عليها

اقرار ابوبكر به هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله عليها

 

طرح شبهه

عبد الرحمن دمشقيه، نويسنده معاصر وهّابى، در مقاله‌اش با عنوان «قصة حرق عمر رضي الله عنه لبيت فاطمة رضي الله عنها» كه در سايت «فيصل نور» آمده، در باره روايت إبن أبي‌شيبه مى‌نويسد:

1. وددت أني لم أحرق بيت فاطمة... (قول أبي بكر). فيه عُلْوان بن داود البجلي (لسان الميزان، ج4، ص218، ترجمه رقم 1357- 5708 و ميزان الاعتدال، ج3، ص108، ترجمه رقم 5763) قال البخاري وأبو سعيد بن يونس وابن حجر والذهبي «منكر الحديث» وقال العُقيلي (الضعفاء للعُقيلي، ج3، ص420).

در روايت ابوبكر، نام داوود بن عُلْوان بَجَلِى وجود دارد كه بخارى، ابوسعيد بن يونس،‌ ابن حجر و عقيلى وى را منكر الحديث مى‌دانند.



:: برچسب‌ها: اقرار ابوبكر به هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله عليها, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 15 اسفند 1391
جایز بودن گریبان چاک زدن و سینه زنی در عزای امام حسین (ع) از منابع اهل سنت

جایز بودن گریبان چاک زدن و سینه زنی در عزای امام حسین (ع) از منابع اهل سنت

  ......در ادامه مطلب

 گریبان چاک زدن اختصاص به حریم حسینی ندارد بلکه طبق روایات، حضرت موسی علیه السلام برای حضرت هارون علیه السلام ، و زنان انصار(به محض شنیدن خبر (شایعه) شهادت پیامبر اکرم در جنگ احد ) برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، و امام حسن عسکری علیه السلام در وفات برادر بزگوار و در شهادت پدرش امام هادی علیه السلام گریبانش را چاک داد



:: برچسب‌ها: گریبان چاک زدن, امام حسین علیه السلام, سینه زنی, , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 11 اسفند 1391
بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان(8)

بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان(8)

 

بسم الله الرحمن الرحیم


الحمدللَّه رب العالمين و صلّى اللَّه على خير خلقه محمّد وآله الطّاهرين واللعن على اعدائهم أجمعين إلى يوم الدّين .

در ماههاى ذيقعده و ذيحجه سال 1405 قمرى در حجره‏اى از حجرات مدرسه ميرزا جعفر (دانشگاه رضوى) مناظراتى علمى در محيطى آكنده از محبّت و احترام متقابل بين دو تن از فضلاء قم و مشهد (استاد سيّدان و استاد جوادى آملى)واقع شد، كه بنده در آن جا به عنوان مستمع حضور داشتم و صورت مذاكرات را مى‏نوشتم.


اكنون اين نوشتار استفاده شده از آن يادداشت‏ها است و صورت جلسه اول را از آنچه در حافظه بجاى مانده است تنظيم كرده‏ام، و البتّه نمى‏توانم ادعا كنم كه تمام آنچه در جلسات صحبت شده در اين نوشته آمده است؛ ولى اصول و مهمّات مطالب و نقاط اصلى بحث را انشاءاللَّه بيان كرده ‏ام.


مهدى مرواريد

قسمت هشتم



:: برچسب‌ها: مناظره, فلسفه , نقد فلسفه, آیت الله سیدان8, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 10 اسفند 1391
فرقه وهابیت چگونه به وجود آمد؟

فرقه وهابیت چگونه به وجود آمد؟

این فرقه منسوب به "محمد بن عبدالوهاب" از مردم "نجد" است که در سال 1115 ق در شهر عُیینه متولد شد که پدرش در آن شهر قا​ضی بود .

وی از کودکی به مطالعه کتاب‌های تفسیر و عقاید و حدیث سخت علاقه داشت و فقه حنبلی را نزد پدر خود  که از علمای حنبلی بود آموخت.

محمد بن عبدالوهاب از آغاز جوانی، بسیاری از اعمال مذهبی مردم "نجد" را زشت می شمرد.



:: برچسب‌ها: وهابیت, پیدایش, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 9 اسفند 1391
بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان(7)

بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان(7)

 

بسم الله الرحمن الرحیم


الحمدللَّه رب العالمين و صلّى اللَّه على خير خلقه محمّد وآله الطّاهرين واللعن على اعدائهم أجمعين إلى يوم الدّين .

در ماههاى ذيقعده و ذيحجه سال 1405 قمرى در حجره‏اى از حجرات مدرسه ميرزا جعفر (دانشگاه رضوى) مناظراتى علمى در محيطى آكنده از محبّت و احترام متقابل بين دو تن از فضلاء قم و مشهد (استاد سيّدان و استاد جوادى آملى)واقع شد، كه بنده در آن جا به عنوان مستمع حضور داشتم و صورت مذاكرات را مى‏نوشتم.


اكنون اين نوشتار استفاده شده از آن يادداشت‏ها است و صورت جلسه اول را از آنچه در حافظه بجاى مانده است تنظيم كرده‏ام، و البتّه نمى‏توانم ادعا كنم كه تمام آنچه در جلسات صحبت شده در اين نوشته آمده است؛ ولى اصول و مهمّات مطالب و نقاط اصلى بحث را انشاءاللَّه بيان كرده ‏ام.


مهدى مرواريد

قسمت هفتم



:: برچسب‌ها: مناظره, فلسفه , نقد فلسفه, آیت الله سیدان7, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 9 اسفند 1391
بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان(6)

بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان

 

بسم الله الرحمن الرحیم


الحمدللَّه رب العالمين و صلّى اللَّه على خير خلقه محمّد وآله الطّاهرين واللعن على اعدائهم أجمعين إلى يوم الدّين .

در ماههاى ذيقعده و ذيحجه سال 1405 قمرى در حجره‏اى از حجرات مدرسه ميرزا جعفر (دانشگاه رضوى) مناظراتى علمى در محيطى آكنده از محبّت و احترام متقابل بين دو تن از فضلاء قم و مشهد (استاد سيّدان و استاد جوادى آملى)واقع شد، كه بنده در آن جا به عنوان مستمع حضور داشتم و صورت مذاكرات را مى‏نوشتم.


اكنون اين نوشتار استفاده شده از آن يادداشت‏ها است و صورت جلسه اول را از آنچه در حافظه بجاى مانده است تنظيم كرده‏ام، و البتّه نمى‏توانم ادعا كنم كه تمام آنچه در جلسات صحبت شده در اين نوشته آمده است؛ ولى اصول و مهمّات مطالب و نقاط اصلى بحث را انشاءاللَّه بيان كرده ‏ام.


مهدى مرواريد



:: برچسب‌ها: مناظره, فلسفه , نقد فلسفه, آیت الله سیدان6, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 5 اسفند 1391
آيا حضرت على(عليه السلام) با ابوبكر بيعت نمودند؟

آيا حضرت على(عليه السلام) با ابوبكر بيعت نمودند؟

اگر بيعت نموده اند، آيا اين بيعت بر اساس اعتقاد به صلاحيت ابوبكر براى تصدى خلافت بوده است؟

بدون ترديد حضرت على(عليه السلام) تا پيش از رحلت حضرت زهرا(عليها السلام)با ابوبكر بيعت نكردند. در اين باره زهرى مى گويد:
«تا پيش از درگذشت فاطمه(عليها السلام)، نه تنها على بلكه هيچ يك از بنى هاشم با ابوبكر بيعت نكردند».[1]



:: برچسب‌ها: آيا حضرت على(عليه السلام) با ابوبكر بيعت نمودند؟ , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 4 اسفند 1391
خلفای اهل سنت و دانش دینی ؛ او عجم است، ارث نمی برد!

 

خلفای اهل سنت و دانش دینی ؛ او عجم است، ارث نمی برد!

دین اسلام در مورد ارث دارای مجموعه ی کاملی از قوانین است. براساس این قوانین، میزان ارث بردن هر یک از اقوام شخص متوفی، کاملا روشن است. بعضی از بستگان میّت به دلایل مشخصی، از ارث بردن محروم می شوند، مثل فرزندی که از اسلام خارج شود و به اصطلاح کافر گردد. ولی در هیچ جای قرآن مجید و سنت نبوی صلی الله علیه وآله وسلم  نقشی برای قومیت و نژاد در ارث بردن فرد، لحاظ نشده است.



:: برچسب‌ها: خلفای اهل سنت و دانش دینی ؛ او عجم است, ارث نمی برد! , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 4 اسفند 1391
خصوصیات و مشخصات دوستان و دشمنان امیرمومنان علی بن ابیطالب علیهماالسلام

خصوصیات و مشخصات دوستان و دشمنان امیرمومنان علی بن ابیطالب علیهماالسلام

 

برای دوستان و دشمنان امیرالمومنین خصوصیات زیادی در روایات ذکر شده است .اما دشمنان اهل بیت علیهم السلام  سه خصوصیت و ویژگی اصلی و عمده دارند ، که با دشمنی با اهل بیت علیهم السلام اشکار می شود . برای روشن شدن ویژگی های دشمنان امیرمومنان علی علیه السلام ، به دور از پرحرفی و مطلب اضافی روایات را دسته بندی می کنیم و نتیجه گیری و مفهوم گیری را به مخاطب می سپاریم.



:: برچسب‌ها: خصوصیات دوستان ودشمنان اهل بیت, تولی , تبری, دوستان, اهل بیت, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 4 اسفند 1391
رد بر وحدت وجود نوشته شده توسط آیت الله العظمی میرزا ابوالقاسم گیلانی (میرزای قمی(

رد بر وحدت وجود

نوشته شده توسط آیت الله العظمی میرزا ابوالقاسم گیلانی (میرزای قمی(  

 

اشاره

مقاله ای که در پیش رو دارید ردیه ای بر نظریه فلسفی و عرفانی وحدت وجود است که به قلم فقیه جلیل القدر و اصولی شهیر آیت الله العظمی میرزا ابوالقاسم گیلانی معروف به میرزای قمی به رشته تحریر در آمده است. این متن که همراه با تلخیص است بر گرفته از کتاب سه رساله میرزای قمی در رد فلسفه و عرفان است که اخیرا توسط محققین ارجمند، آقایان حسین لطیفی و سید علی جبار گلباغی ماسوله، تصحیح و تحقیق شده و از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

گفتنی است که رساله مزبور به تقاضای شاه وقت قاجار در پاسخ به نوشته فردی صوفی مسلک در ترویج وحدت وجود نگاشته شده است.



:: برچسب‌ها: میرزای قمی, رد وحدت وجود, , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 4 اسفند 1391
بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان(قسمت5)

بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان

 

بسم الله الرحمن الرحیم


الحمدللَّه رب العالمين و صلّى اللَّه على خير خلقه محمّد وآله الطّاهرين واللعن على اعدائهم أجمعين إلى يوم الدّين .

در ماههاى ذيقعده و ذيحجه سال 1405 قمرى در حجره‏اى از حجرات مدرسه ميرزا جعفر (دانشگاه رضوى) مناظراتى علمى در محيطى آكنده از محبّت و احترام متقابل بين دو تن از فضلاء قم و مشهد (استاد سيّدان و استاد جوادى آملى)واقع شد، كه بنده در آن جا به عنوان مستمع حضور داشتم و صورت مذاكرات را مى‏نوشتم.


اكنون اين نوشتار استفاده شده از آن يادداشت‏ها است و صورت جلسه اول را از آنچه در حافظه بجاى مانده است تنظيم كرده‏ام، و البتّه نمى‏توانم ادعا كنم كه تمام آنچه در جلسات صحبت شده در اين نوشته آمده است؛ ولى اصول و مهمّات مطالب و نقاط اصلى بحث را انشاءاللَّه بيان كرده ‏ام.


مهدى مرواريد

قسمت پنجم



:: برچسب‌ها: مناظره, فلسفه , نقد فلسفه, آیت الله سیدان5, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 4 اسفند 1391
بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان(قسمت4)

بحثی پیرامون مسأله ای از معاد در محضر استاد عبدالله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان

 

بسم الله الرحمن الرحیم


الحمدللَّه رب العالمين و صلّى اللَّه على خير خلقه محمّد وآله الطّاهرين واللعن على اعدائهم أجمعين إلى يوم الدّين .

در ماههاى ذيقعده و ذيحجه سال 1405 قمرى در حجره‏اى از حجرات مدرسه ميرزا جعفر (دانشگاه رضوى) مناظراتى علمى در محيطى آكنده از محبّت و احترام متقابل بين دو تن از فضلاء قم و مشهد (استاد سيّدان و استاد جوادى آملى)واقع شد، كه بنده در آن جا به عنوان مستمع حضور داشتم و صورت مذاكرات را مى‏نوشتم.


اكنون اين نوشتار استفاده شده از آن يادداشت‏ها است و صورت جلسه اول را از آنچه در حافظه بجاى مانده است تنظيم كرده‏ام، و البتّه نمى‏توانم ادعا كنم كه تمام آنچه در جلسات صحبت شده در اين نوشته آمده است؛ ولى اصول و مهمّات مطالب و نقاط اصلى بحث را انشاءاللَّه بيان كرده ‏ام.


مهدى مرواريد

جلسه چهارم



:: برچسب‌ها: مناظره, فلسفه , نقد فلسفه, آیت الله سیدان4, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 2 اسفند 1391


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.