پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

ویژه نامه آیت الله سید علی میلانی

ویژه نامه آیت الله سید علی میلانی

حضرت آیت الله سیّدعلی حسینی میلانی، در ماه مبارك رمضان سال 1367 هجرى قمرى در شهر نجف اشرف در خانواده‌اى اصيل و ريشه‌دار علم و فضيلت ديده به جهان گشود.

در دوران كودكى به همراه پدر بزرگوارش آيت الله سيّد نور الدين ميلانى به كربلاى معلاّ مهاجرت كرد، پدرش از علما و دانشمندان بزرگ كربلاى معلّا و امام جماعت حرم امام حسين (عليه السلام) بود. وی پس از مهاجرت به ايران، چندى در جوار حرم حضرت عبدالعظيم حسنى(عليه السلام) در شهر رى به نشر و ترويج مكتب اهل بيت(عليهم السلام) پرداخت. در سال 1425 هجرى قمرى همانجا درگذشت، و در شهر مقدس قم دفن شد.

آیت الله میلانی تحصیل علوم اسلامی را در حوزۀ علميه كربلاى معلاّ آغاز کرد؛ دروس مقدّمات را از استاد سيد محمّد، فرزند آيت الله سيّد مرتضى آل صاحب رياض طباطبائى و دروس سطح را در محضر علماى بزرگ آن دیار – که از شاگردان جدّش آيت الله العظمى سيد محمّد هادى ميلانى بودند ـ از جمله: شيخ محمّد شاهرودى، شيخ محمّد حسين مازندرانى، شيخ عبدالحسن بيضانى و سيد محسن جلالى كشميرى فرا گرفت. آنگاه براى تكميل دروس به نجف اشرف مهاجرت كرد و در حوزۀ كهن آن ديار در دروس بزرگان فقه و اصول شركت کرد. متأسّفانه ديرى نپاييد كه بنا به دستور حزب بعث، در سال 1390 به همراه دانشمندان و فضلاى ايرانى و عدّه‌اى از شيعيان ناگزير به ترك كشور عراق، و رهسپار ايران شد.

نخست طبق صلاحديد جدّ بزرگوارش، مرجع بزرگ شيعه، آيت الله العظمى ميلانى(قدس سره) راهى مشهد مقدس شد و در دروس عالى آن مرجع بزرگ در حوزۀ علميه مشهد مقدس شركت کرد و تا رجب سال 1394ق، که آیت الله میلانی درگذشت، همواره در خدمت آن بزرگ مرجع، خوشه چين علوم او بود.

بعد از وفات جدش، به قم آمد و در دروس فقه و اصول اساتید بنام حوزۀ علمیۀ قم شرکت کرد. از اساتید وی می توان آيت الله العظمى آقاى سيد محمّد رضا موسوى گلپايگانى در فقه، آيت الله العظمى آقاى شيخ حسين وحيد خراسانى در فقه و اصول، آيت الله العظمى آقاى سيد محمّد حسينى روحانى در اصول، آيت الله العظمى مرجع عالى قدر آقاى ميرزا كاظم تبريزى در فقه، و آيت الله العظمى آقاى شيخ مرتضى حائرى در فقه را نام برد.

 



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله سید علی میلانی, ویژه نامه, زندگینامه, ویژه نامه آیت الله میلانی,
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 7 خرداد 1393
وظايف امت در برابر امام

وظايف امت در برابر امام

چکیده

در مقاله پیش رو دلایل نقلی مهم ترین وظایفی که در برابر معصومین علیهم السلام باید رعایت گردد، به شیوه برهانی بررسی می شود؛ وظایفی مانند: معرفت، اطاعت، تسلیم، شکر، دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان امام، نصرت، احیای امامت اهل بیت علیهم السلام ، دعا و انتظار ظهور. معرفت امام شرط حصول ایمان، اعتقاد و عمل است. و این معرفت را می توان مقدمه ای واجب برای شناخت خداوند و رسول، حکمت خلقت، اساس اسلام و حصول به عبودیت خداوند دانست.



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: ائمه علیهم السلام, امام, وظایف امت, معرفت امام, اطاعت از امام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 7 خرداد 1393
غدير آخرين جايگاه اعلام عمومی جانشيني اميرالمؤمنين علیه السلام - سید علی حسینی میلانی

غدير آخرين جايگاه اعلام عمومی جانشيني اميرالمؤمنين علیه السلام - سید علی حسینی میلانی

غدير آخرين جايگاه اعلام  عمومی جانشيني اميرالمؤمنين علیه السلام[1]

سید علی حسینی میلانی[2]

 چکیده :

غدیر یادآور امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) و انتصاب رسمی ایشان بر این مقام والاست. امامت عهد و پیمانی بسان نبوت است و به دست خدای متعال بوده و هیچ کس بدان مقام نایل نمی گردد، مگر اینکه او اراده کند.

پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) از آغازین روز رسالت خویش در هر فرصت و موقعیت و در میان هر گروه و جماعت مردم را به امامت امیرمؤمنان علی(علیه السلام) فرا می خواند و با عبارات و کلمات گوناگون آن را به امت خویش می رساند؛ تا اینکه در غدیر هر آنچه را که به صورت پراکنده دربارۀ امامت و ولایت علی(علیه السلام) فرموده بود، در یک مجلس بیان کرد.

این نوشتار مراحل اعلام جانشینی امیر المؤمنین(علیه السلام) را از آغاز بعثت در شش مرحله بر شمرده، و غدیر را آخرین جایگاه اعلام عمومی جانشینی آن حضرت می‌داند. سپس با نقل واقعۀ غدیر، به بیان خطبه و معانی واژۀ «مولی» و دلالت آن بر امامت امیر المؤمنین می‌پردازد و در ادامه به تشکیکها و ایرادهای برخی از اهل سنت، پاسخ می دهد.

** مدرس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم و مؤلف آثار متعدد در زمینه امامت.



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، امیرالمومنین علیه السلام، امامت، ،
:: برچسب‌ها: غدیر, حدیث غدیر, امامت و جانشینی امیرمؤمنان علی علیه السلام, معنای واژه مولی, سید علی حسینی میلانی, فصلنامه امامت پژوهی, فصلنامه امامت پژوهی 9, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 7 خرداد 1393
ولایت امیرالمؤمنین بخشی از رسالت پیامبر اعظم است

ولایت امیرالمؤمنین بخشی از رسالت پیامبر اعظم است

آیة الله سید علی حسینی میلانی مد ظله العالی، در آیین افتتاحیه ششمین اجلاس بین المللی غدیر که در هتل الغدیر مشهد برگزار شد، گفت: روز غدیر خم متعلق به پیامبر، امیرالمؤمنین، اسلام و مسلمین است و باید در تاریخ بماند و هر روز احیا شود.
معظم له افزود: هدف از برگزاری چنین جلساتی باید تعظیم شعائر اسلام باشد و همچنین این‌که بدین وسیله، ارادت، اخلاص و تشکر خود از پیامبر بایت زحماتی که برای هدایت بشر کشیده است را نشان دهیم.
معظم له با بیان این که در رابطه با امر ولایت امیرمؤمنان (علیه السلام) باید گفت‌وگو صورت گیرد، اظهار داشت: بحث‌هایی که در این رابطه ارائه می‌شود باید علاوه بر ترویج مبانی دینی مؤمنان، تقویت‌کننده ایمان شیعیان به خصوص جوانان باشد زیرا برگزاری این جلسات باید همچون کلاس درس دارای محتوا باشد.



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، امامت، ،
:: برچسب‌ها: ولایت امیرالمؤمنین بخشی از رسالت پیامبر اعظم است, آیت الله سید علی میلانی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 4 آبان 1392
آراء اهل سنت پیرامون حدیث غدیر

آراء اهل سنت پیرامون حدیث غدیر

آرای دیگران :
مذاهب دیگر اسلامی در مقابل این سخن شیعه، استدلالاتی آورده اند و معتقد شده اند که این روایت نمی تواند دلیل خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) باشد. ما اکنون نظرات آنان را در ده قسمت بررسی می کنیم.
1ـ اولین شرط استدلال به یک روایت، صحت سندی آن روایت است؛ به عبارت دیگر تنها روایتی را می توان در این بحث، به عنوان دلیل اقامه کرد که قبلاً صدور آن از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) ثابت شده باشد، بخصوص بنا به نظریه شیعه که مدعی است در مسائل اعتقادی نظیر امامت، خبر واحد کافی نیست و دلیل باید متواتر باشد. از این روی برخی از دانشمندان عامه خبر غدیر را برای استدلال شایسته ندیده اند، چنانکه قاضی عضدالدین ایجی در «مواقف» گفته است:
ما صحت این روایت را انکار می کنیم و ادعای ضرورت داشتن (متواتر بودن) آن سخنی گزافه و بدون دلیل است. چگونه این روایت متواتر است در حالی که اکثر اصحاب حدیث آن را نقل نکرده اند؟(1) .
ابن حجر هیتمی نیز می گوید:
فرقه های شیعه اتفاق نظر دارند که آنچه به عنوان دلیل بر امامت آورده می شود باید متواتر باشد، در حالی که متواتر نبودن این روایت معلوم است؛ چرا که اختلاف درباره صحت این حدیث قبلاً گذشت، بلکه آنانکه در صحت این حدیث اشکال کرده اند برخی از پیشوایان علم حدیث همانند ابوداود سجستانی و ابوحاتم رازی و غیر ایشان هستند.پس این، خبر واحدی است که در صحت آن نیز اختلاف است.(2) .



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، امامت، ،
:: برچسب‌ها: حدیث غدیر, اهل سنت, غدیر خم, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 3 آبان 1392
امام رضا علیه السلام و فرهنگ امامت - محمود مهدی‏پور

امام رضا علیه السلام و فرهنگ امامت - محمود مهدی‏پور

نقش امام هشتم در تعیین و تبلیغ و گسترش فرهنگ امامت، انکارناپذیر است. امامت و رهبری آسمانی، ریشه در تاریخ انبیای الهی دارد و چیزی نیست که به تازگی در دنیای اسلام و تشیع مطرح شده باشد.
از آغاز اسلام جامعه بشری در برابر یک فراخوان و دعوت سه بعدی قرار گرفت:
1. دعوت به پذیرش عقاید قرآنی؛
2. دعوت به قبول قوانین آسمانی؛
3. دعوت به تسلیم در برابر رهبری دینی.
مسلمانی در فرهنگ اسلام بدون پذیرش این سه گوهر آسمانی امکان پذیر نیست. هر کس به میزانی از اسلام و مسلمانی بهره‏مند است که «عقاید قرآنی» را باور دارد، به «قوانین الهی» پای‏بند است و در برابر «رهبری پیامبر» و امام منصوب و منصوص آن بزرگوار تسلیم و گوش بفرمان است. مسلمانی، از آغاز دو رکن اصلی داشته است (اشهد ان لا اله الا الله، و اشهد ان محمّداً رسول الله.)



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: محمود مهدی‏پور, امام رضا علیه السلام, فرهنگ امامت, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 28 شهريور 1392
تقابل دونظريه شورا و دموکراسی با امامت - محمد خادمی مطلب ویژه

تقابل دونظريه شورا و دموکراسی با امامت - محمد خادمی مطلب ویژه

  

چکیده
مقام امامت مقامی الهی وآسمانی است که حقیقت شناخت آن در ذهن هیچ بشری نمی گنجد وکسی را یارای فهم آن نیست. این در حالی است که برخی افراد در اثر عدم شناخت صحیح امامت در اندیشه شیعی شبهاتی در ذهنشان خطورکرده است. منشأ و خاستگاه آن شبهه از طرفی عدم تأمل و دقت در آیات و روایات، و از طرفی تطبیق دادن این مقام الهی با مقامات و نظام های بشری می نمایاند. یکی از این شبهات، بحث کارکرد و نقش دموکراسی و شورا در تعیین امام است که طرفداران این دو نظریه با توجه به خلط نمودن معنای امامت و حکومت و یکسان سازی معنای این دو ـ به جهت اینکه این دو هماره نمود و مظهر دخالت و مشارکت و تأثیرگذاری آحاد مردم بر قدرت سیاسی بوده اند ـ به ناسازگاری امامت و دموکراسی حکم کرده اند. نگارنده در این مقاله برآن است که ابتدا دموکراسی و شورا را در دو بخش به صورت مجزّا، مورد واکاوی قرارداده و اقسام و مستندات آن را توصیف نماید و سپس با تحلیل، این دو نظریه را نقد و به چالش بکشاند.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: تقابل دونظريه شورا و دموکراسی با امامت - محمد خادمی مطلب ویژه , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 22 شهريور 1392
امامت در مكتب صادق آل محمد(صلی الله علیه و آله) - محمدحسین فاریاب

امامت در مكتب صادق آل محمد(صلی الله علیه و آله) - محمدحسین فاریاب

چكیده :
امامت به‌معنایی كه شیعه بدان معتقد است، اساسی‌ترین باوری است كه موجب امتیاز شیعه امامیه از دیگر فرق اسلامی شده است. امامت به‌لحاظ عقلی و نقلی محل بحث و بررسی عالمان شیعی بوده است. آنچه در این نوشتار می‌آید، رویكرد نقلی و تاریخی به اصل امامت، با استفاده از بازخوانی سخنان امام صادق(علیه السلام) است. بر اساس مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش، تبیین‌ها و توصیف‌های موجود در دوران امام صادق(علیه السلام) جهشی چشمگیر نسبت به دوران نخستین پیدایش تشیع داشته است؛ چنان‌كه موجب اعتقاد برخی به الوهیت امامان در آن دوران شده است. «امام» در منظر امام صادق(علیه السلام) كسی است كه حجت خدا بر بندگان بوده، مرجعیت دینی، علمی، اخلاقی و سیاسی را بر عهده دارد و واسطه فیض میان خدا و بندگان بوده، منصوب از جانب خدا، معصوم و دارای علم خدادادی است.
كلیدواژه‌ها: امام صادق(علیه السلام)، امامت، عصمت، علم، نصب، مرجعیت.



:: موضوعات مرتبط: امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: محمدحسین فاریاب, امام صادق علیه السلام, امامت, عصمت, علم امام, نصب, مرجعیت علمی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 13 شهريور 1392
ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت (قسمت دوم) - حسین بشیر

ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت (قسمت دوم) - حسین بشیر

بخش دوم- رازهای ماندگاری مکتب اهل بیت علیه السلام
اگرچه شیعه، همچون بسیاری دیگر از فرقه های اسلامی به انتخاب افضل اصحاب، به عنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله معتقد است، چه آن که افضل بودن امام از افراد امت و مقدم بودن او در نظر شیعه تضمین دهنده ی سلامت مکتبی است که وی عهده دار تبیین آن می باشد و همو رازی از رازهای ماندگاری مکتب نیز هست؛ اما نباید به همین امر بسنده نمود و افضلیت علمی او را دلیل کافی و علت اصلی بقای مکتب دانست، زیرا ممکن است با همه ی علم سرشار خود بلغزد و بلغزاند. بر اساس همین اصل عقلی، شیعه به خصوصیت عصمت در امام اعتقاد دارد.
شرط عصمت در امام سبب اطمینان کامل نسبت به صحت تعالیم اوست
نخستین چیزی که در ارتباط با دلیل وجودی امام در جامعه به عنوان سؤال مطرح می شود، پرسش از چرایی آن است. پاسخ آن نیز روشن است؛ هدایت و نشان دادن راه از بی راه در زندگی. بنابر این یک شرط، به ضرورت عقلی، به آن افزوده می شود و آن حصول اطمینان و اعتماد به گفته اشارات اوست، و این دو زمانی به دست می آیند که دارای خصوصیت شناخته شده ای باشند که به وسیله ی آن هیچ گونه ذهنیت منفی نسبت به او در مردما یجاد نشود. این خصوصیت، در نظر شیعه، مقام روحانی عصمت، است که از مصدر معرفت کامل او سرچشمه می گیرد. قرآن از این خصوصیت در قضیه ی حضرت یوسف علیه السلام به عنوان «برهان رب» تعبیر کرده است که وجود آن در یوسف علیه السلام سبب دوری از ورطه ی گناه گردید (یوسف، 24).



:: موضوعات مرتبط: امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: امامت, قرآن و عترت, حسین بشیر, اهل بیت علیهم السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 4 شهريور 1392
امكان نبوت غير معصوم و انكار ولايت ائمه علیهم السلام؟! - مهدی امینیان

امكان نبوت غير معصوم و انكار ولايت ائمه علیهم السلام؟! - مهدی امینیان

امكان نبوت غير معصوم و انكار ولايت ائمه علیهم السلام؟! - مهدی امینیان

كلام در بررسی شبهاتی درخصوص ناسازگاری اصل امامت با اصل خاتمیت رسل بود. گفتیم، برخی چون دكتر سروش مدعی‌اند كه «خاتمیت، پایان و خاتمه حجیت، قداست و پذیرش بدون مطالبه دلیل است، چراكه آنها جزء مختصات پیامبر(صلی الله علیه و آله) بودند و با رحلت آن حضرت، دیگر ما به انسانی قائل نیستیم كه قول و فعلش برای ما حجت و شخصیت حقوقی داشته باشد كه دارای قداست و موجب تعبد و التزام به آن بدون مطالبه دلیل واجب باشد، برای اینكه حجیت ذاتی شخصیت‌های دینی به پیامبران اختصاص داشته و در آیین اسلام تنها حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) از آن بهره مند بود. بر این اساس جایگاه ویژه‌ای كه شیعیان به امامان می‌دهد و آنان را دارای مقام قدسی و حجت الهی وصف می‌كند، با اصل خاتمیت تعارض دارد». دكتر سروش در این وادی در جاهای متعدد حكمفرمایی كرده و نظریه فوق را نوعی «غلو» شمرده است. (بسط تجربه نبوی،ص144) البته پیش از سروش برخی دگر اندیشان شیعی چون ابوالفضل برقعی اشكال فوق را مطرح كرده بودند.
سخن در شبهه پنجم و ادعای برخی مبنی بر ناسازگاری الهام و ولایت باطنی امامان با خاتمیت رسالت انبیا بود كه پس از نقد و بررسی این شبهه در عناوین ذیل، به نقد دعاوی سست و عنادورزانه سروش درخصوص ولای باطنی ائمه اطهار علیهم صلوه الله می‌رسیم.



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، امامت، ،
:: برچسب‌ها: مهدی امینیان, نبوت غير معصوم, ولايت ائمه علیهم السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 30 مرداد 1392
امامت امامان در صحاح اهل سنت - غلامحسین زینلی

امامت امامان در صحاح اهل سنت - غلامحسین زینلی

اعتقاد به امامت دوازده امام، از معتقدات بنیانی شیعه امامیه است. قدمت این مسئله به عصر رسالت می‏رسد و سنگ بنای آن توسط شخص رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم نهاده شده است و گواه آن احادیث متعددی است که در این باره از آن حضرت رسیده است.
موءلفان صحاح اهل سنت، در این منابع، حدیثی از پیامبر اسلام‏صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده‏اند که بر اساس آن، حضرت تعداد خلفای پس از خود را دوازده تن معرفی کرده و برای آنان اوصافی برشمرده است. هم این تعداد، و هم اوصاف یاد شده، با دوازده امامِ مورد اعتقاد شیعه تطبیق می‏کند.
دانشمندان اهل سنت، سند حدیث مورد بحث را توثیق کرده‏اند، امّا در تطبیق و تعیین مصداق خارجی آن، توجیهات و تفسیرهای گوناگونی کرده و دچار اشتباه شده‏اند. در این نوشتار درباره متن و سند و پیشینه این حدیث بررسی می‏کنیم، و توجیهات دانشمندان اهل سنت را به شماره آینده موکول می‏کنیم:



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: غلامحسین زینلی, صحاح اهل سنت, امامت, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 27 مرداد 1392
نقد دیدگاه وهابیان درباره حدیث سفینه - حامد محمدیان خراسانی

نقد دیدگاه وهابیان درباره حدیث سفینه - حامد محمدیان خراسانی

چکیده :

حدیث سفینه که از طرق مختلف در کتب روایی اهل‌سنّت نقل شده است، فضایل بی‌شماری را برای اهل‌بیت پیامبر(صلّی الله علیه وآله) ثابت می‌کند. با وجود تأیید صحت این حدیث از سوی بسیاری از علمای اهل‌سنّت، سلفیون و وهابیون براساس رویکرد عثمانی خود تلاش کرده‌اند تا با دلایل ضعیف و واهی این حدیث را تضعیف و صدور آن را از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله)را انکار کنند. در این مقاله با بررسی یک سند از اسانید این حدیث، اثبات می‌شود که ادّعای ضعف این حدیث از سوی وهابیون بی‌اثر است و صحت آن نشان از ضعف دیدگاه‌های گفتار ابن‌تیمیه و پیروان فکری او در علم حدیث و رجال دارد.
کلیدواژگان: حدیث سفینه، وهابیون، ابن‌تیمیه، عطیه کوفی، علم رجال.



:: موضوعات مرتبط: امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: نقد, حدیث سفینه, وهابیت, حامد محمدیان خراسانی, ابن‌تیمیه, عطیه کوفی, علم رجال, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 24 مرداد 1392
امامت ، شفاعت و انتظار در اندیشه شیعی - آیت الله سید جعفر سیدان

امامت ، شفاعت و انتظار در اندیشه شیعی - آیت الله سید جعفر سیدان

درميان شيعيان مساله «امامت» اهميت فوق ‏العاده‏ اى دارد. بحث امامت تفاوت اساسی مکتب اهل بیت (علیه السلام) با سايرفرق اسلامى است؛ چرا که فرق دیگر اسلامی براى اين مساله اهميت خاصی قائل نيستند. آیت الله سيّد جعفر سيّدان از اساتید برجسته حوزه ی علمیه مشهد مقدس درباره اهتمام مکتب تشیع به مسأله امامت می گوید : طبیعی است که شخصیتی می بایست در تداوم رسالت، در جریان باشد. شخصیتی که هم از نظر علمی بی نظیر باشد و هم از نظر مصونیت از خطا بی مانند.
مکتب وحی نیازمند معلمی متناسب با این مکتب است
آیت الله سید جعفر سیدان با اشاره به این که مکتب وحی یک مکتب الهی است که از ناحیه خداوند متعال برای سعادت بشر به وسیله پیامبر گرامی اسلام (صلوات الله علیه و آله) ابلاغ شده است؛ گفت: با توجه به این دیدگاه که البته درست هم هست؛ این مکتب، مکتبی است وسیع، جامع و نهایی که در تمام ابعاد اعتقادی، اخلاقی ، تکلیفی، اجتماعی ، فردی ،عبادی، بهداشتی و... و در همه شئون مربوط به سعادت انسانی دقیق ترین مطالب و استوارترین مفاهیم را بیان کرده است



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: امامت, شفاعت, انتظار, آیت الله سیدان, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 22 مرداد 1392
هفت نکته درباره نبوت و امامت - هادی مروی

هفت نکته درباره نبوت و امامت - هادی مروی

 چكیده :

نگارنده از چند دیدگاه در باب نبوّت و امامت سخن مى‌گوید : نارسایى بشر در كسب فیض الهى؛ مستقلّات عقلیه مبناى قبول دین؛ تفاوت درجات انسانها؛ برهان امكان اشرف؛ عبودیت كامل و عبد كامل. پیوند میان عقل و نقل در این گفتار، قابل توجّه است.این گفتار، برگرفته از درس گفتارهاى شیخ محمود حلبى خراسانى در سال 1383 قمرى است.

كلید واژه‌ها نبوت ؛ امامت ؛ مستقلّات عقلیه ؛ عبودیت كامل ؛ امكان اشرف ؛ نبوّت و امامت ـ برهان‌هاى عقلى ؛ حلبى، محمود ؛ پیوند عقل و نقل.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: هادی مروی, نبوت, امامت, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 22 مرداد 1392
عصمت امام از دیدگاه خرد - علی ربانی گلپایگانی

عصمت امام از دیدگاه خرد - علی ربانی گلپایگانی

اشاره :
بحث درباره عصمت امام یکی از مهم ترین و پر چالش ترین بحث های امامت به شمار می رود. در میان مذاهب اسلامی، امامیه و اسماعیلیه عصمت را از اساسی ترین صفات امام می دانند؛ در حالی که مذاهب دیگر لزوم چنین صفتی را برای امام انکار کرده اند.
در این نوشتار پس از تبیین ماهیت عصمت، دلایل عقلی امامیه بر لزوم عصمت امام را بررسی خواهیم کرد.
هم چنین ضمن بررسی این ادله، به اشکالاتی که منکران مطرح کرده اند پاسخ خواهیم داد.



:: موضوعات مرتبط: امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: علی ربانی گلپایگانی، عصمت، امام، اهلبیت علیهم السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 21 مرداد 1392
امامت از دیدگاه امامیه و زیدیه - محمدشفق خواتی

امامت از دیدگاه امامیه و زیدیه - محمدشفق خواتی

چکیده
دو فرقه شیعی امامی و زیدی، علاوه بر آنکه اشتراکات مهمی در مورد مسئله امامت دارند، مثل منصوص بودن امامت و اختصاص امامت و خلافت به اهل بیت ، تفاوتهای ایشان نیز قابل توجه است. آنچه در نوشتار ذیل آمده است، گزارشی از دیدگاه دو عالم زیدی (ابوزید علوی) و امامی (ابن قبه رازی) در قرن چهارم هجری درباره امامت است. ابوزید علوی در کتاب الاشهاد، ضمن طرح دیدگاه زیدیه در مورد امامت، اعتراضات زیادی را بر دیدگاه امامیه در مورد این موضوع وارد نموده است. ابن قبه رازی با نوشتن کتاب نقض کتاب الاشهاد، به اعتراضات ابوزید علوی پاسخ داده و به دفاع از موضع امامیه پرداخته است. گزارش ذیل براساس مطالبی است که مرحوم شیخ صدوق در کمال الدین از کتابهای ایشان آورده اند.

واژه های کلیدی: اهل بیت(علیه السلام)، امامت و خلافت، امامیه، زیدیه، مهدویت، غیبت، تقیه، بداء، شیخ صدوق، ابوزید علوی، ابن قبه رازی.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: امامت، زیدیه، شیعه، محمدشفق خواتی، ائمه زیدیه، توافقات امامیه و زیدیه، اختلافات زیدیه و امامیه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 17 مرداد 1392
عمل به حديث غدير و ثقلين بهترين راه برای وحدت بين مسلمانان است - آیت الله میلانی

عمل به حديث غدير و ثقلين بهترين راه برای وحدت بين مسلمانان است - آیت الله میلانی

حضرت آیت الله سید علی میلانی دام ظله با بيان اينكه عمل به احاديث غدير و ثقلين بهترين راه برای وحدت بين مسلمانان است، گفت :

اين دو حديث از پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) صادر شده است و هيچ‌كس نمی‌تواند در سند تبيين ولايت آن خدشه وارد كند.
شعبه خراسان رضوی، آيت‌الله سيدعلی ميلانی، استاد عالی حوزه علميه قم شب گذشته، 15 آبان در پنجمين اجلاس سالانه غدير كه در هتل الغدير مشهد برگزار شد، اظهار كرد: حاكميت ولايت اميرالمؤمنين(علیه السلام) بر اساس سند معتبر غديرخم و آيات قرآن كريم اثبات شده است.
وی به تثبيت ولايت اميرالمومنين(علیه السلام) بر اساس آيات و روايات پرداخت و تصريح كرد: آيات «إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ یُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» و «إِنَّما یُريدُ الله لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً» حاكميت ولايت امير المومنين(علیه السلام) را اثبات



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله میلانی, حدیث ثقلین, وحدت, حدیث غدیر, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
هشام بن حکم از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام - عبدالکریم پاک نیا

هشام بن حکم از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام - عبدالکریم پاک نیا

قرن دوم هجری عصر شکوفایی نهضت فرهنگی شیعه

در سال 132 هجری، رژیم خودکامه و ستمگر بنی امیه، پس از 91 سال حکومت، سرانجام در آستانه سقوط قرار گرفت و با کشته شدن مروان بن محمد (126 - 132) منقرض شد و حکمرانان عباسی حکومت استبدادی خویش را آغاز کردند. (1) در چنین موقعیتی، که کشمکشهای سیاسی بنی امیه و بنی عباس به اوج خود رسیده بود، حضرت امام صادق(علیه السلام) با رایت خاص خویش نهضت علمی - فرهنگی تشیع را طرح ریزی کرد و دانشگاه عالی جعفری را بنیان نهاد. امام(علیه السلام)، با استفاده از فرصت به دست آمده حوزه علمی با عظمتی تشکیل داد و در مدتی کوتاه علاقه مندان دانش معارف جعفری را پیرامون خود گرد آورد. آنان مشتاقانه به دانش اندوزی پرداختند و از گنجینه علوم آل محمد(صلوات الله علیه و آله) به قدر توانایی خویش بهره مند شدند. به گفته شیخ مفید(ره) چهار هزار تن از حوزه درسی آن حضرت استفاده کردند. (2) شیخ طوسی شاگردان امام صادق(علیه السلام) را3197 مرد و 12 زن ذکر کرده است. (3) امام ششم(علیه السلام) با توجه به شکوفایی دانش و به وجود آمدن مکتبهای مختلف و هجوم افکار الحادی برنامه فرهنگی خویش را در محورهای مختلف به انجام رساند. پاسخ به شبهه های گوناگون ضد دینی، تشکیل جلسات مناظره، نشر روایات و تعالیم اسلام، تدریس رشته های گوناگون علوم و تربیت شاگردان بخشی از برنامه های ششمین پیشوای شیعه بود.
هدف ما در این نوشتار کوتاه بررسی فرازهایی از زندگی یکی از ستارگان تابناک مکتب امامت و ولایت است. این کار، در روزگاری که تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و تشیع به اوج رسیده، از وظایف ما شیعیان است تا بهترین الگوها را به جوانان ارائه دهیم و از سقوط آنها در دام الگوهای کاذب غرب پیشگیری کنیم.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: عبدالکریم پاک نیا, هشام بن حکم, امام صادق علیه السلام, امام کاظم علیه السلام, مناظره, روح القدس, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
واكاوي انديشه‌ي جوادي آملي ذيل آيه‌ي «ولايت»

واكاوي انديشه‌ي جوادي آملي ذيل آيه‌ي «ولايت»

در سال آخر عمر پر بركت خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله و سلم اتفاقي افتاد كه كامل بودن رسالت تمامي انبياء وابسته به آن بود. پيامبر خاتم به امري مأمور شد كه بارها در طول 23 سال رسالت خود آن را بيان كرده بود ولي در سال آخر عمر شريفش اتمام حجّت نهايي را با امّت خويش به انجام رساند. اتمام حجّتي كه در ترك آن شديدترين تهديد الهي نيز به وضوح ديده مي‌شود : «... و إنْ لمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسالَتَك ...»

از همان روز و يا بهتر بگوييم روزهاي قبل‌ از آن در بين نزديك‌ترين صحابي پيامبر كساني بودند كه حركت آغازين مخالفت با اين دستور را شروع كرده بودند و پيامبر آن‌ها را با عنوان «اصحاب الصحيفه» در خطبه‌ي غرّاء‌اش در روز غدير معرّفي كرد.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: واكاوي انديشه‌ي جوادي آملي ذيل آيه‌ي «ولايت», [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 14 تير 1392
امامت در قرآن

امامت در قرآن

با سلام

1- آيا در قرآن آيه‌اي در خصوص امامت امامان بعد از حضرت پيامبر آمده است ؟  اگر آمده است در چه سوره و آياتي ذکر گرديده ؟

2- آيا آيه‌آي در خصوص معصوميت امامان در قرآن ذکر گرديده ؟

3- در خصوص دلايل نياز انسان به امامان بعد از پيامبر اکرم با توجه به آيات قراني چه مي باشد؟

4- کساني مدعي هستند کسي که ظهور خواهد کرد حضرت حجت امام زمان (عج) نمي باشد بلکه حضرت عيسي است که ظهور خواهد کرد ؟ دليل قرآني آن وجود دارد و يا ذکر شده باشد کسي که ظهور خواهد کرد حضرت مهدي(عج) مي باشد .



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: امامت در قرآن, اهل بیت, امامت, قرآن, امیرالمومنین علیه السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 16 ارديبهشت 1392
دیدار ریاست عالی بنیاد فرهنگی امامت با آیت الله العظمی سیستانی

دیدار ریاست عالی بنیاد فرهنگی امامت با آیت الله العظمی سیستانی

حضرت آیت ا... میلانی ریاست عالی بنیاد فرهنگی امامت به همراه برخی از مسئولان بنیاد با حضرت آیت ا... العظمی سیستانی (دامت برکاته)در نجف اشرف دیدار و گفتگو کردند.
حضرت آیت ا... سیدعلی میلانی به همراه برخی ازمسئولان بنیاد فرهنگی امامت با مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت ا... العظمی سیستانی(دامت برکاته) در نجف اشرف دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار آیت ا... میلانی گزارشی از روند فعالیت های آموزشی پژوهشی تحقیقاتی بنیاد را به معظم له ارائه نمودندو در خصوص معضلات فرهنگی و فکری موجود و ضرورت توسعه فعالیت های امامتی به مشورت و گفتگو پرداختند .



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله میلانی, آیت الله سیستانی, دیدار, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392
خاورشناسان و حادثه سقیفه

خاورشناسان و حادثه سقیفه

چكيده
پس از رحلت حضرت محمد(ص)، امت اسلامی بر سر جانشینی ایشان دچار اختلاف و دودستگی شدند و هر گروهی به فکر ریاست و خلافت افتادند. در این میان، یکی از مجموعه هایی که خیال قبضه کردن خلافت را در سر می پروراند، اعضای شورای سقیفه بودند که پس از درگذشت پیامبر تشکیل شد. در این شورا، تعداد اندکی از بزرگان به اصطلاح صحابه، حضور داشتند که تمام فرموده ها و سفارش های رسول خدا(ص) نسبت به علی(ع) را نادیده گرفتند و به فراموشی سپردند و حتی او را در محفل خویش خبر نکردند. اعضای سقیفه در روز غدیرخم، به این کار شوم تصمیم گرفتند و برای خلافت ابوبکر، ادله هایی مانند امام جماعت بودن به جای رسول خدا (ص)، کهن سال-ترین بودن، داشتن جایگاه نسبی با پیامبر اکرم (ص) (پدرزن) و غیره را مطرح می کردند. خاورشناسان نیز به دلیل استفاده از منابع اهل سنت و تحلیل و دیدگاه آنان، این گونه مباحث و روی کردها را در کتاب ها و پژوهش های خود آورده اند.
در اين مقاله، سعي شده تا دیدگاه خاورشناسان در زمینه روي كرد سياسي و رهبري امت اسلامي پس از رسول خدا (ص) کرده و این که خلافت چگونه روند خود را طي كرده وچه روي كردهاي منفي بعد از رحلت خاتم انبيا(ص) در پي آورده، بررسی شود.
واژگان کلیدی
پیامبر اعظم(ص)، جانشینی، سقیفه، ابوبکر، خاورشناسان.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: پیامبر اعظم(ص), جانشینی, سقیفه, ابوبکر, خاورشناسان, , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 13 فروردين 1392
بررسي دلايل اهل سنت مبني بر خلافت ابوبکر

بررسي دلايل اهل سنت مبني بر خلافت ابوبکر

در گذشته بحث‌هايي داشتيم پيرامون متهم ساختن شيعه بر بدعت که معتقد بر نصب اميرالمؤمنين (عليه السلام) بر خلافت هستند. شبهاتي که امروز، وهابيت مطرح مي‌کند، چيز تازه‌اي نيست. اگر شما کتاب‌هايي که از دير زمان، عليه شيعه نوشته شده، مانند کتاب العثمانية جاحظ ـ متوفاي 255 هجري ـ را ببينيد، همين شبهات در آنجا هست. مرکز اين شبهات در کتاب المغني في الإمامة قاضي عبد الجبار معتزلي ـ متوفاي 415 هجري ـ آمده است و بعد از او هم ابن‌تيميه همان حرف‌هاي قاضي عبد الجبار را برداشته است و رنگ و رو داده و مقداري هم فحش و ناسزا و افترائات افزوده است و به صورت کتاب منهاج السنة در آورده است و به تعبير آقاي سقَاف ـ از علماي بزرگ اهل سنت اردن ـ که مي‌گويد زيبنده است که اين کتاب را منهاج البدعة بناميم.
در رابطه با پاسخ اين شبهه، مفصل سخن گفته‌ايم و إن شاء الله باز هم در آينده، ادله شيعه را به صورت فشرده براي خلافت امير المومنين (عليه السلام) و امامت ائمه (عليهم السلام) خواهيم گفت.
اما آنچه که دوستان از ما تقاضا کردند روي آن بحث شود و در حوزه‌هاي ما، امروز در آن موضوع بحث نمي‌شود، اين است:



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: استاد حسيني قزويني, خلافت ابوبکر, أفضل أمت, علي بن أبي طالب (عليه السلام) الأئمة من قريش, سقيفه بني‌ساعده, جنگ ردّه, پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم), [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 11 فروردين 1392
اعتقادات امامیه در کلام شیخ مفید - عباس میرزایی

اعتقادات امامیه در کلام شیخ مفید - عباس میرزایی

شیخ مفید معتقد است که غیر از تواتر اخبار شیعه مبنی بر امامت امام علی(علیه السلام) اهل اسلام اجماع کرده‌اند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) علی بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را در روز غدیرخم موقع بازگشت از حجة الوداع منصوب کرد.

شیخ مفید نقطة عطفی در تاریخ کلام امامیه است که اندیشه‌هایش تأثیری سرنوشت‌ساز بر متکلمان بعدی داشته است. این مقاله، نخست به زندگی‌نامه علمی و جایگاه اجتماعی و سیاسی شیخ مفید در عصر خودش می‌پردازد. بدین منظور، علاوه بر اشاره به فضای علمی و فرهنگی عصر شیخ مفید، وضعیت سیاسی آن عصر نیز مورد توجه قرار گرفته است.
این مقاله در ادامه با اشاره به غنا و کثرت آثار علمی شیخ مفید، روشن می‌کند که وی اولین کسی است که در حوزه کلام عقلی شیعه، علاوه بر تک‌نگاری، جامع نگاری را در دستور کار خود قرار داده است. هدف اصلی مقاله حاضر ارائه گزارشی است از تقریر شیخ مفید از اعتقادات امامیه.این گزارش بر محور رسالة وی با نام النکت فی مقدمات الاصول صورت گرفته است. در عین حال، برای اینکه تصویر کاملی از اندیشة وی عرضه گردد به دیگر کتب کلامی وی مراجعه و استناد شده است. نویسنده تلاش می‌کند با اشاره به فضای کلامی عصر شیخ مفید، نقطه‌های تعامل یا تقابل اندیشة وی با دیگر جریان‌های کلامی را نیز نشان دهد.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: شیخ مفید عقائد امامیه امامت خلافت عباس میرزایی فصلنامه هفت آسمان غدیر خم, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 10 فروردين 1392
بررسی شواهد نصب الهی امام با تکيه بر روايات کتاب کافی

بررسی شواهد نصب الهی امام با تکيه بر روايات کتاب کافی

چکیده

در اين مقاله شواهد روايي نصب الهي امام در مباحث مورد اتفاق امامیه ـ به ویژه با اشاره به روایات کتاب کافی کلینی به عنوان منبع اصلی اعتقادی و فکری شیعه ـ مورد بررسي قرار گرفته اند؛ به این صورت که ابتدا مفاهیم «امام»، «امامت» و «نصب» و پس از آن ويژگي های امام ـ كه می تواند شاهد و نشانه ای براي انتصاب الهي وی باشد ـ بررسی شده اند. از مهمترين ویژگی های امام می توان به عصمت، علم، افضلیت و افتراض طاعت اشاره نمود. در این مقاله شواهد به گونه ای ذکر شده اند که جایگاه الهی امام در اندیشة شیعه به صورت واضح تبیین و نشان داده شود که نگاه شیعیان به امام به عنوان حجت الهی و خلیفة خداوند به گونه ای است که نمی تواند حاصل انتخاب فرد توسط دیگران و یا اهل حل و عقد باشد. همچنین چنین جایگاهی نمی تواند حاصل سیر طبیعی پیشرفت معنوی بشر ـ که در نظریة علمای ابرار مطرح می شود ـ باشد.
کلیدواژه ها: امام؛ نصب؛ نص؛ عصمت



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: نصب امام معصوم امامیه شیعه روایات کتاب کافی شواهد نصب الهی امام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 9 فروردين 1392

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.