پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

امامت از دیدگاه امامیه و زیدیه - محمدشفق خواتی

امامت از دیدگاه امامیه و زیدیه - محمدشفق خواتی

چکیده
دو فرقه شیعی امامی و زیدی، علاوه بر آنکه اشتراکات مهمی در مورد مسئله امامت دارند، مثل منصوص بودن امامت و اختصاص امامت و خلافت به اهل بیت ، تفاوتهای ایشان نیز قابل توجه است. آنچه در نوشتار ذیل آمده است، گزارشی از دیدگاه دو عالم زیدی (ابوزید علوی) و امامی (ابن قبه رازی) در قرن چهارم هجری درباره امامت است. ابوزید علوی در کتاب الاشهاد، ضمن طرح دیدگاه زیدیه در مورد امامت، اعتراضات زیادی را بر دیدگاه امامیه در مورد این موضوع وارد نموده است. ابن قبه رازی با نوشتن کتاب نقض کتاب الاشهاد، به اعتراضات ابوزید علوی پاسخ داده و به دفاع از موضع امامیه پرداخته است. گزارش ذیل براساس مطالبی است که مرحوم شیخ صدوق در کمال الدین از کتابهای ایشان آورده اند.

واژه های کلیدی: اهل بیت(علیه السلام)، امامت و خلافت، امامیه، زیدیه، مهدویت، غیبت، تقیه، بداء، شیخ صدوق، ابوزید علوی، ابن قبه رازی.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: امامت، زیدیه، شیعه، محمدشفق خواتی، ائمه زیدیه، توافقات امامیه و زیدیه، اختلافات زیدیه و امامیه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 17 مرداد 1392
عمل به حديث غدير و ثقلين بهترين راه برای وحدت بين مسلمانان است - آیت الله میلانی

عمل به حديث غدير و ثقلين بهترين راه برای وحدت بين مسلمانان است - آیت الله میلانی

حضرت آیت الله سید علی میلانی دام ظله با بيان اينكه عمل به احاديث غدير و ثقلين بهترين راه برای وحدت بين مسلمانان است، گفت :

اين دو حديث از پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) صادر شده است و هيچ‌كس نمی‌تواند در سند تبيين ولايت آن خدشه وارد كند.
شعبه خراسان رضوی، آيت‌الله سيدعلی ميلانی، استاد عالی حوزه علميه قم شب گذشته، 15 آبان در پنجمين اجلاس سالانه غدير كه در هتل الغدير مشهد برگزار شد، اظهار كرد: حاكميت ولايت اميرالمؤمنين(علیه السلام) بر اساس سند معتبر غديرخم و آيات قرآن كريم اثبات شده است.
وی به تثبيت ولايت اميرالمومنين(علیه السلام) بر اساس آيات و روايات پرداخت و تصريح كرد: آيات «إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ یُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» و «إِنَّما یُريدُ الله لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً» حاكميت ولايت امير المومنين(علیه السلام) را اثبات



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله میلانی, حدیث ثقلین, وحدت, حدیث غدیر, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
هشام بن حکم از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام - عبدالکریم پاک نیا

هشام بن حکم از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام - عبدالکریم پاک نیا

قرن دوم هجری عصر شکوفایی نهضت فرهنگی شیعه

در سال 132 هجری، رژیم خودکامه و ستمگر بنی امیه، پس از 91 سال حکومت، سرانجام در آستانه سقوط قرار گرفت و با کشته شدن مروان بن محمد (126 - 132) منقرض شد و حکمرانان عباسی حکومت استبدادی خویش را آغاز کردند. (1) در چنین موقعیتی، که کشمکشهای سیاسی بنی امیه و بنی عباس به اوج خود رسیده بود، حضرت امام صادق(علیه السلام) با رایت خاص خویش نهضت علمی - فرهنگی تشیع را طرح ریزی کرد و دانشگاه عالی جعفری را بنیان نهاد. امام(علیه السلام)، با استفاده از فرصت به دست آمده حوزه علمی با عظمتی تشکیل داد و در مدتی کوتاه علاقه مندان دانش معارف جعفری را پیرامون خود گرد آورد. آنان مشتاقانه به دانش اندوزی پرداختند و از گنجینه علوم آل محمد(صلوات الله علیه و آله) به قدر توانایی خویش بهره مند شدند. به گفته شیخ مفید(ره) چهار هزار تن از حوزه درسی آن حضرت استفاده کردند. (2) شیخ طوسی شاگردان امام صادق(علیه السلام) را3197 مرد و 12 زن ذکر کرده است. (3) امام ششم(علیه السلام) با توجه به شکوفایی دانش و به وجود آمدن مکتبهای مختلف و هجوم افکار الحادی برنامه فرهنگی خویش را در محورهای مختلف به انجام رساند. پاسخ به شبهه های گوناگون ضد دینی، تشکیل جلسات مناظره، نشر روایات و تعالیم اسلام، تدریس رشته های گوناگون علوم و تربیت شاگردان بخشی از برنامه های ششمین پیشوای شیعه بود.
هدف ما در این نوشتار کوتاه بررسی فرازهایی از زندگی یکی از ستارگان تابناک مکتب امامت و ولایت است. این کار، در روزگاری که تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و تشیع به اوج رسیده، از وظایف ما شیعیان است تا بهترین الگوها را به جوانان ارائه دهیم و از سقوط آنها در دام الگوهای کاذب غرب پیشگیری کنیم.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: عبدالکریم پاک نیا, هشام بن حکم, امام صادق علیه السلام, امام کاظم علیه السلام, مناظره, روح القدس, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 15 تير 1392
واكاوي انديشه‌ي جوادي آملي ذيل آيه‌ي «ولايت»

واكاوي انديشه‌ي جوادي آملي ذيل آيه‌ي «ولايت»

در سال آخر عمر پر بركت خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله و سلم اتفاقي افتاد كه كامل بودن رسالت تمامي انبياء وابسته به آن بود. پيامبر خاتم به امري مأمور شد كه بارها در طول 23 سال رسالت خود آن را بيان كرده بود ولي در سال آخر عمر شريفش اتمام حجّت نهايي را با امّت خويش به انجام رساند. اتمام حجّتي كه در ترك آن شديدترين تهديد الهي نيز به وضوح ديده مي‌شود : «... و إنْ لمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسالَتَك ...»

از همان روز و يا بهتر بگوييم روزهاي قبل‌ از آن در بين نزديك‌ترين صحابي پيامبر كساني بودند كه حركت آغازين مخالفت با اين دستور را شروع كرده بودند و پيامبر آن‌ها را با عنوان «اصحاب الصحيفه» در خطبه‌ي غرّاء‌اش در روز غدير معرّفي كرد.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: واكاوي انديشه‌ي جوادي آملي ذيل آيه‌ي «ولايت», [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 14 تير 1392
امامت در قرآن

امامت در قرآن

با سلام

1- آيا در قرآن آيه‌اي در خصوص امامت امامان بعد از حضرت پيامبر آمده است ؟  اگر آمده است در چه سوره و آياتي ذکر گرديده ؟

2- آيا آيه‌آي در خصوص معصوميت امامان در قرآن ذکر گرديده ؟

3- در خصوص دلايل نياز انسان به امامان بعد از پيامبر اکرم با توجه به آيات قراني چه مي باشد؟

4- کساني مدعي هستند کسي که ظهور خواهد کرد حضرت حجت امام زمان (عج) نمي باشد بلکه حضرت عيسي است که ظهور خواهد کرد ؟ دليل قرآني آن وجود دارد و يا ذکر شده باشد کسي که ظهور خواهد کرد حضرت مهدي(عج) مي باشد .



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: امامت در قرآن, اهل بیت, امامت, قرآن, امیرالمومنین علیه السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 16 ارديبهشت 1392
دیدار ریاست عالی بنیاد فرهنگی امامت با آیت الله العظمی سیستانی

دیدار ریاست عالی بنیاد فرهنگی امامت با آیت الله العظمی سیستانی

حضرت آیت ا... میلانی ریاست عالی بنیاد فرهنگی امامت به همراه برخی از مسئولان بنیاد با حضرت آیت ا... العظمی سیستانی (دامت برکاته)در نجف اشرف دیدار و گفتگو کردند.
حضرت آیت ا... سیدعلی میلانی به همراه برخی ازمسئولان بنیاد فرهنگی امامت با مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت ا... العظمی سیستانی(دامت برکاته) در نجف اشرف دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار آیت ا... میلانی گزارشی از روند فعالیت های آموزشی پژوهشی تحقیقاتی بنیاد را به معظم له ارائه نمودندو در خصوص معضلات فرهنگی و فکری موجود و ضرورت توسعه فعالیت های امامتی به مشورت و گفتگو پرداختند .



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله میلانی, آیت الله سیستانی, دیدار, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392
خاورشناسان و حادثه سقیفه

خاورشناسان و حادثه سقیفه

چكيده
پس از رحلت حضرت محمد(ص)، امت اسلامی بر سر جانشینی ایشان دچار اختلاف و دودستگی شدند و هر گروهی به فکر ریاست و خلافت افتادند. در این میان، یکی از مجموعه هایی که خیال قبضه کردن خلافت را در سر می پروراند، اعضای شورای سقیفه بودند که پس از درگذشت پیامبر تشکیل شد. در این شورا، تعداد اندکی از بزرگان به اصطلاح صحابه، حضور داشتند که تمام فرموده ها و سفارش های رسول خدا(ص) نسبت به علی(ع) را نادیده گرفتند و به فراموشی سپردند و حتی او را در محفل خویش خبر نکردند. اعضای سقیفه در روز غدیرخم، به این کار شوم تصمیم گرفتند و برای خلافت ابوبکر، ادله هایی مانند امام جماعت بودن به جای رسول خدا (ص)، کهن سال-ترین بودن، داشتن جایگاه نسبی با پیامبر اکرم (ص) (پدرزن) و غیره را مطرح می کردند. خاورشناسان نیز به دلیل استفاده از منابع اهل سنت و تحلیل و دیدگاه آنان، این گونه مباحث و روی کردها را در کتاب ها و پژوهش های خود آورده اند.
در اين مقاله، سعي شده تا دیدگاه خاورشناسان در زمینه روي كرد سياسي و رهبري امت اسلامي پس از رسول خدا (ص) کرده و این که خلافت چگونه روند خود را طي كرده وچه روي كردهاي منفي بعد از رحلت خاتم انبيا(ص) در پي آورده، بررسی شود.
واژگان کلیدی
پیامبر اعظم(ص)، جانشینی، سقیفه، ابوبکر، خاورشناسان.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: پیامبر اعظم(ص), جانشینی, سقیفه, ابوبکر, خاورشناسان, , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 13 فروردين 1392
بررسي دلايل اهل سنت مبني بر خلافت ابوبکر

بررسي دلايل اهل سنت مبني بر خلافت ابوبکر

در گذشته بحث‌هايي داشتيم پيرامون متهم ساختن شيعه بر بدعت که معتقد بر نصب اميرالمؤمنين (عليه السلام) بر خلافت هستند. شبهاتي که امروز، وهابيت مطرح مي‌کند، چيز تازه‌اي نيست. اگر شما کتاب‌هايي که از دير زمان، عليه شيعه نوشته شده، مانند کتاب العثمانية جاحظ ـ متوفاي 255 هجري ـ را ببينيد، همين شبهات در آنجا هست. مرکز اين شبهات در کتاب المغني في الإمامة قاضي عبد الجبار معتزلي ـ متوفاي 415 هجري ـ آمده است و بعد از او هم ابن‌تيميه همان حرف‌هاي قاضي عبد الجبار را برداشته است و رنگ و رو داده و مقداري هم فحش و ناسزا و افترائات افزوده است و به صورت کتاب منهاج السنة در آورده است و به تعبير آقاي سقَاف ـ از علماي بزرگ اهل سنت اردن ـ که مي‌گويد زيبنده است که اين کتاب را منهاج البدعة بناميم.
در رابطه با پاسخ اين شبهه، مفصل سخن گفته‌ايم و إن شاء الله باز هم در آينده، ادله شيعه را به صورت فشرده براي خلافت امير المومنين (عليه السلام) و امامت ائمه (عليهم السلام) خواهيم گفت.
اما آنچه که دوستان از ما تقاضا کردند روي آن بحث شود و در حوزه‌هاي ما، امروز در آن موضوع بحث نمي‌شود، اين است:



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: استاد حسيني قزويني, خلافت ابوبکر, أفضل أمت, علي بن أبي طالب (عليه السلام) الأئمة من قريش, سقيفه بني‌ساعده, جنگ ردّه, پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم), [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 11 فروردين 1392
اعتقادات امامیه در کلام شیخ مفید - عباس میرزایی

اعتقادات امامیه در کلام شیخ مفید - عباس میرزایی

شیخ مفید معتقد است که غیر از تواتر اخبار شیعه مبنی بر امامت امام علی(علیه السلام) اهل اسلام اجماع کرده‌اند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) علی بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را در روز غدیرخم موقع بازگشت از حجة الوداع منصوب کرد.

شیخ مفید نقطة عطفی در تاریخ کلام امامیه است که اندیشه‌هایش تأثیری سرنوشت‌ساز بر متکلمان بعدی داشته است. این مقاله، نخست به زندگی‌نامه علمی و جایگاه اجتماعی و سیاسی شیخ مفید در عصر خودش می‌پردازد. بدین منظور، علاوه بر اشاره به فضای علمی و فرهنگی عصر شیخ مفید، وضعیت سیاسی آن عصر نیز مورد توجه قرار گرفته است.
این مقاله در ادامه با اشاره به غنا و کثرت آثار علمی شیخ مفید، روشن می‌کند که وی اولین کسی است که در حوزه کلام عقلی شیعه، علاوه بر تک‌نگاری، جامع نگاری را در دستور کار خود قرار داده است. هدف اصلی مقاله حاضر ارائه گزارشی است از تقریر شیخ مفید از اعتقادات امامیه.این گزارش بر محور رسالة وی با نام النکت فی مقدمات الاصول صورت گرفته است. در عین حال، برای اینکه تصویر کاملی از اندیشة وی عرضه گردد به دیگر کتب کلامی وی مراجعه و استناد شده است. نویسنده تلاش می‌کند با اشاره به فضای کلامی عصر شیخ مفید، نقطه‌های تعامل یا تقابل اندیشة وی با دیگر جریان‌های کلامی را نیز نشان دهد.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: شیخ مفید عقائد امامیه امامت خلافت عباس میرزایی فصلنامه هفت آسمان غدیر خم, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 10 فروردين 1392
بررسی شواهد نصب الهی امام با تکيه بر روايات کتاب کافی

بررسی شواهد نصب الهی امام با تکيه بر روايات کتاب کافی

چکیده

در اين مقاله شواهد روايي نصب الهي امام در مباحث مورد اتفاق امامیه ـ به ویژه با اشاره به روایات کتاب کافی کلینی به عنوان منبع اصلی اعتقادی و فکری شیعه ـ مورد بررسي قرار گرفته اند؛ به این صورت که ابتدا مفاهیم «امام»، «امامت» و «نصب» و پس از آن ويژگي های امام ـ كه می تواند شاهد و نشانه ای براي انتصاب الهي وی باشد ـ بررسی شده اند. از مهمترين ویژگی های امام می توان به عصمت، علم، افضلیت و افتراض طاعت اشاره نمود. در این مقاله شواهد به گونه ای ذکر شده اند که جایگاه الهی امام در اندیشة شیعه به صورت واضح تبیین و نشان داده شود که نگاه شیعیان به امام به عنوان حجت الهی و خلیفة خداوند به گونه ای است که نمی تواند حاصل انتخاب فرد توسط دیگران و یا اهل حل و عقد باشد. همچنین چنین جایگاهی نمی تواند حاصل سیر طبیعی پیشرفت معنوی بشر ـ که در نظریة علمای ابرار مطرح می شود ـ باشد.
کلیدواژه ها: امام؛ نصب؛ نص؛ عصمت



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: نصب امام معصوم امامیه شیعه روایات کتاب کافی شواهد نصب الهی امام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 9 فروردين 1392

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.