بسم الله الرحمن الرحيم
سياه پوشي در فرهنگ شيعه
طرح شبهه
1. نافرماني شيعيان در سياه پوشي از دستور ائمه (ع)
2. حرمت پوشيدن لباس سياه
3. تعارض روايات با عمل ائمه (عليهم السلام)
نقد و بررسي
بخش اول : علل سياه پوشي شيعيان در عزاداري
پاسخ اجمالي
1. سياه پوشي همدردي با اهل بيت است
2. سياه پوشي برگرفته از سيره ائمه اطهار است
3. در روايات نهي ، معلل است ؛ و هر جا علت نبود ، نهي در كار نيست!
پاسخ تفصيلي
پاسخ اول: اظهار محبت و اعلام همدردي با اهل بيت (ع)
پاسخ دوم: اقتداء به سيره اهل بيت (ع) در عزاداريها
الف ) سياه پوشي در عزاي اصحاب و رسول خدا (ص)
1. سياه پوشي زنان در شهادت حضرت حمزه
2. دستور پيامبر (ص) به سياه پوشي زنان در شهادت جعفر طيار
3. سياه پوشي حضرت زهرا (س) در سوگ رسول خدا (ص)
ب: سياه پوشي در عزاي اهل بيت (ع)
1. سياه پوشي امام حسن (ع) در شهادت امير مؤمنان علي(ع)
2. سياه پوشي در شهادت امام حسن مجتبي(ع)
3. سياه پوشي در شهادت امام حسين(ع)
4 . سياه پوشي ام سلمه در مصيبت امام حسين (ع)
پاسخ سوم : تناسب پوشش سياه با عزاداري
بخش دوم: فتاواي فقهاي شيعه
فصل اول: فتاواي فقهاء شيعه بر استحباب سياه پوشي در عزاداري
1. مرحوم صاحب حدائق(ه)
2. علامه سيد محمد جعفر طباطبائى حائرى (ره)
3. علامه شيخ محمد حسين كاظمينى (ره) معروف به محقق كاظمى
4. ميرزا حسين نوري صاحب مستدرك الوسائل (ره)
5. آيت الله العظمي سيستاني(مد ظله)
6. آيت الله العظمىميرزا جواد تبريزي (ره)
7. وصيت نامه آيت الله العظمي مرعشي نجفي(ره)
نتيجه:
فصل دوم: فتاواي فقهاء در كراهت سياه پوشي در نماز
دسته بندي روايات
دسته اول: روايات دال بر كراهت پوشش سياه در نماز
دسته دوم : روايات دال بر كراهت پوشش سياه مطلقا
نتيجه گيري فقها از روايت : كراهت لباس سياه در نماز
1. شيخ طوسي
2. محقق حلي
3. شهيد اول
4. سيد علي طباطبائي
5. آقا رضا همداني
6. صاحب جواهر
8. . ميرزا جواد تبريزي
نتيجه
بخش سوم: ادله استحباب سياهپوشي ، نقد تعارض و بيان موارد استثنا
فصل اول: مستند فقهاء در فتوا بر استحباب سياه پوشي در عزاداري
بررسي سند روايت
1. الحسن بن ظريف
2. ظريف بن ناصح
3. حسين بن زيد
4. عمربن علي بن الحسن
فصل دوم : نقد تعارض در روايات
الف: روايات نفي سياه پوشي
ب: روايات اثبات سياه پوشي
تعارض دو دسته از روايات
پاسخ تعارض
پاسخ اول: عدم وجود شرايط تعارض در ميان روايات
پاسخ دوم: تقيه در پوشش سياه
لباس سياه، نماد عباسيان
فصل سوم : موارد استثنا از لباس سياه (غير از عزاداري)
عمامه سياه رسول خدا(ص)
عمامه سياه اميرمومنان علي (ع)
عمامه سياه امام حسن مجتبى (ع)
عمامه سياه امام سجاد
استثناي كفش و عباي سياه
نتيجه كلي
**************
سياه پوشي در فرهنگ شيعه
طرح شبهه:
يكى از اشكالاتى كه وهابيون بر شيعه وارد كردهاند، پوشيدن لباس سياه است. آنها مدعىاند كه در منابع شيعه، روايات متعدد در مذمت لباس سياه وارد شده كه آن را لباس دوزخيان، فرعونيان و عباسيان (دشمنان اهل بيت) شمرده است. از طرفي، طبق روايات، رسول خدا صلى الله عليه وآله و اميرالمؤمنين عليه السلام از لباس سفيد استفاده مىكردهاند و پيروانشان را به استفاده از اين رنگ دستور داده اند.
اما امروز در جامعه شيعى ديده مىشود كه آنان برخلاف دستور پيامبر و ائمه، از رنگ سياه به خصوص در ايام عزادارى امام حسين عليه السلام استفاده مىكنند واين كار در ميان شيعيان به عنوان يك فرهنگ در آمده است.
شبههى فوق در سايت هاى مختلف وهابيت به صورت گسترده مطرح شده است گرچه شبهه اصلى آنها همان مدعاى فوق است ولى با تأمل در سخنان آنها، مىتوان جزئيات ديگرى را نيز استخراج كرد و به اين صورت دسته بندى نمود:
1. نافرماني شيعيان در سياه پوشي از دستور ائمه (ع)
شيعيان بر خلاف سيره رسول خدا صلى الله عليه وآله در پوشش رنگ سفيد و توصيه و تأكيد بر آن، در مراسم مذهبى از جمله در ايام محرم و عاشورا از لباس سياه استفاده مىكنند.
از طرف ديگر طبق رواياتى كه در منابع شيعه در مذمت و منع پوشش سياه آمده است؛ مىبايست شيعيان از نواهى ائمه برحذر و اوامر آنها را انجام دهند؛ در حاليكه آنها با اين كار(پوشش سياه) نواهى را مرتكب و از دستورات نا فرمانى مىكنند.
2. حرمت پوشيدن لباس سياه
در روايات شيعه، لباس مشكي، لباس اهل نار، فرعونيان و عباسيان قلمداد شده و صريحاً دستور داده شده كه آن را نپوشيد. با در نظر گرفتن اين نهي، استفاده از اين رنگ حرام و جايز نيست.
3. تعارض روايات با عمل ائمه (عليهم السلام):
از طرفى روايات متعدد در مذمت و منع لباس سياه از طرف ائمه وارد شده است و از طرف ديگر، به گزارش برخى روايات، خود ائمه در بعضى موارد عملاً لباس مشكى پوشيدهاند. بنا براين، بين روايات و عمل ائمه تعارض وجود دارد.
اگر عمل ائمه را ملاك قرار بدهيم تكليف روايات چه مىشود و اگر جانب روايات را بگيريم، چگونه مىتوان عمل ائمه را توجيه كرد.
نقد و بررسي
شبهات فوق را مىتوان در چند بخش مستقل مورد نقد قرار داد:
بخش اول : علل سياه پوشي شيعيان در عزاداري
پاسخ اجمالي:
1. سياه پوشي همدردي با اهل بيت است
سياه پوشى شيعيان در عزاداري، يك نوع اظهار محبت وارادت به ساحت مقدس امامان اهل بيت عليهم السلام و اظهار همدردى با صاحب عزاى اصلى و حجت الهى حضرت حجت ابن الحسن المهدى (ارواحنا فداه) است.
2. سياه پوشي برگرفته از سيره ائمه اطهار است
سياهپوشى شيعيان برگرفته از سيره ائمه اطهار (عليهم السلام) است.
از نگاه تاريخي، سياه پوشى زنان در شهادت دو تن از سرداران سپاه اسلام (حضرت حمزه و جعفر طيار)، سياه پوشى حضرت زهرا سلام الله عليها در سوگ پدر، امام حسن عليه السلام در شهادت اميرالمؤمنين عليه السلام و بالاخره سياه پوشى بانوان خاندان رسالت در شام و مدينه به اتفاق زنان مدينه در شهادت امام حسين عليه السلام شهرهى تاريخى دارد.
نكته مهم اين است كه همه اين موارد تاريخي، در منظر پيامبر صلى الله عليه وآله و امامان معصوم عليهم السلام انجام شده و حتى بعضى از موارد، (مانند سياه پوشى حضرت زهرا در عزاى رسول خدا و امام حسن در شهادت پدر و امام سجاد در مدينه) فعل خود معصوم است.
بنابراين، فرمايشاتى كه از رسول گرامى اسلام يا اميرالمؤمنين و ديگر ائمه اطهار (عليهم السلام) در كراهت لباس سياه وارد شده، با اين سيره تخصيص خورده و شامل سياهپوشى در عزاى شهداى اهل البيت (عليهم السلام) نمىشود.
بنابراين فرهنگ سياه پوشى شيعيان برگرفته از سيره خود اهل بيت است؛ نه يك امر بديع و مأخوذ از كار ديگران.
3. در روايات نهي ، معلل است ؛ و هر جا علت نبود ، نهي در كار نيست!
هدف روايات از مذمت لباس سياه و منع آن توسط نبى مكرم اسلام صلى الله عليه وآله ، امام على و امام صادق (عليهما السلام) تشبه به جباران تاريخ همانند فراعنه مصر و حاكمان عباسى است؛ به ويژه عباسيان كه در اوائل، براى تثبيت حكومتشان به نشانه طرفدارى از اهل بيت و سوگوار بودنشان در شهداى خاندان پيامبر سياه پوشيدند؛ اما بعد از تثبيت قدرت براى ارعاب مردم و اظهار شكوه و هيبت، پوشيدن اين رنگ را براى كار گزاران حكومت و مردم الزام مىكردند؛ تا آن جايى كه پرچم حكومت نيز از رنگ سياه انتخاب شد. آنان از اين رنگ به عنوان نماد حكومتشان استفاده كردند.
از طرف ديگر با تغيير سياست (طرفدارى اهل بيت)، با اهل بيت رسول خدا صلى الله عليه وآله بيشتر از بنى اميه بدرفتارى كردند و امامان معصوم را در بند كشيده و در سياهچالها به شهادت رساندند.
به اين جهت امام صادق عليه السلام در ضمن روايات، پيروانش را از پوشيدن رنگ مشكى كه در آن مقطع خاص، نماد جباران تاريخ بود برحذر داشتند و از آن به لباس «اهل نار، لباس فرعون و لباس اعداء الله» تعبير كردند و الا فى نفسه اين رنگ هيچ گونه حرمتى نداشته است.
پاسخ تفصيل
نظرات شما عزیزان:
:: برچسبها:
سياه پوشي در فرهنگ شيعه,