پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

خاورشناسان و حادثه سقیفه

خاورشناسان و حادثه سقیفه

چكيده
پس از رحلت حضرت محمد(ص)، امت اسلامی بر سر جانشینی ایشان دچار اختلاف و دودستگی شدند و هر گروهی به فکر ریاست و خلافت افتادند. در این میان، یکی از مجموعه هایی که خیال قبضه کردن خلافت را در سر می پروراند، اعضای شورای سقیفه بودند که پس از درگذشت پیامبر تشکیل شد. در این شورا، تعداد اندکی از بزرگان به اصطلاح صحابه، حضور داشتند که تمام فرموده ها و سفارش های رسول خدا(ص) نسبت به علی(ع) را نادیده گرفتند و به فراموشی سپردند و حتی او را در محفل خویش خبر نکردند. اعضای سقیفه در روز غدیرخم، به این کار شوم تصمیم گرفتند و برای خلافت ابوبکر، ادله هایی مانند امام جماعت بودن به جای رسول خدا (ص)، کهن سال-ترین بودن، داشتن جایگاه نسبی با پیامبر اکرم (ص) (پدرزن) و غیره را مطرح می کردند. خاورشناسان نیز به دلیل استفاده از منابع اهل سنت و تحلیل و دیدگاه آنان، این گونه مباحث و روی کردها را در کتاب ها و پژوهش های خود آورده اند.
در اين مقاله، سعي شده تا دیدگاه خاورشناسان در زمینه روي كرد سياسي و رهبري امت اسلامي پس از رسول خدا (ص) کرده و این که خلافت چگونه روند خود را طي كرده وچه روي كردهاي منفي بعد از رحلت خاتم انبيا(ص) در پي آورده، بررسی شود.
واژگان کلیدی
پیامبر اعظم(ص)، جانشینی، سقیفه، ابوبکر، خاورشناسان.



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: پیامبر اعظم(ص), جانشینی, سقیفه, ابوبکر, خاورشناسان, , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 13 فروردين 1392
عمربن خطاب سبیل خودرا تاب می داد مردم را گاز می گرفت

عمربن خطاب سبیل خودرا تاب می داد مردم را گاز می گرفت

ابن زبیر می گوید:هر وقت عمرخشمگین می شد، سبیلهای خود را تاب می داد.(۱)
همچنین می گوید: شخصی به عمر حرفی زد که مورد پسند او نبود ، عمر سرش را پایین انداخت ، دهان خودرا باد کرد و سبیلهایش را تاب داد ، او هنگام ناراحتی چنین می کرد.
(۲)

     

و ابن ابی الحدید می گوید :((کان عمراذا غضب علی بغض اهله لم یشتف حتی یعض یده))(۳)
ترجمه : هر وقت عمربه یکی از افراد خانواده اش غضب می کرد، تا دست اورا گاز نمی گرفت ،آرامش نداشت .
—————————————————–

۱)کنزل العمال ج۱۲ص۶۴۵شماره۳۵۹۷۲
۲)کنزل العمال ج۳ص۹۲۱شماره۹۱۷۰
۳)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدیدج۱۲ص۴۴

 



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، ،
:: برچسب‌ها: رفتار عمربن خطاب, عمربن خطاب سیبل, عمربن خطاب گاز می گرفت, چرخش سیبیل عمربن خطاب, کنزل العمال, گاز گرفتن عمربن خطاب,
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 13 فروردين 1392
عدم احتجاج حضرت امیرالمومنین علیه السلام به آیه ی ولایت

عدم احتجاج حضرت امیرالمومنین علیه السلام به آیه ی ولایت

سؤال :
فخررازی ادعا کرده است که حضرت امیر علیه السلام هیچ گاه به آیه ی ولایت علیه مخالفان احتجاج نکرده است. آیا این مطلب صحّت دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا حضرت علی هیچ گاه به این آیه احتجاج نکرده است؟



:: برچسب‌ها: امیرالمومنین, ولایت, آیه ی ولایت, امامت, فخر رازی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 12 فروردين 1392
بررسي دلايل اهل سنت مبني بر خلافت ابوبکر

بررسي دلايل اهل سنت مبني بر خلافت ابوبکر

در گذشته بحث‌هايي داشتيم پيرامون متهم ساختن شيعه بر بدعت که معتقد بر نصب اميرالمؤمنين (عليه السلام) بر خلافت هستند. شبهاتي که امروز، وهابيت مطرح مي‌کند، چيز تازه‌اي نيست. اگر شما کتاب‌هايي که از دير زمان، عليه شيعه نوشته شده، مانند کتاب العثمانية جاحظ ـ متوفاي 255 هجري ـ را ببينيد، همين شبهات در آنجا هست. مرکز اين شبهات در کتاب المغني في الإمامة قاضي عبد الجبار معتزلي ـ متوفاي 415 هجري ـ آمده است و بعد از او هم ابن‌تيميه همان حرف‌هاي قاضي عبد الجبار را برداشته است و رنگ و رو داده و مقداري هم فحش و ناسزا و افترائات افزوده است و به صورت کتاب منهاج السنة در آورده است و به تعبير آقاي سقَاف ـ از علماي بزرگ اهل سنت اردن ـ که مي‌گويد زيبنده است که اين کتاب را منهاج البدعة بناميم.
در رابطه با پاسخ اين شبهه، مفصل سخن گفته‌ايم و إن شاء الله باز هم در آينده، ادله شيعه را به صورت فشرده براي خلافت امير المومنين (عليه السلام) و امامت ائمه (عليهم السلام) خواهيم گفت.
اما آنچه که دوستان از ما تقاضا کردند روي آن بحث شود و در حوزه‌هاي ما، امروز در آن موضوع بحث نمي‌شود، اين است:



:: موضوعات مرتبط: امامت، ،
:: برچسب‌ها: استاد حسيني قزويني, خلافت ابوبکر, أفضل أمت, علي بن أبي طالب (عليه السلام) الأئمة من قريش, سقيفه بني‌ساعده, جنگ ردّه, پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم), [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 11 فروردين 1392
دانلود کتاب «فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام» به قلم مهدی نصیری

دانلود کتاب «فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام» به قلم مهدی نصیری

علاقه مندان به نقد فلسفه  می توانند متن کتاب « فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام » به قلم مهدی نصیری را از لینک زیر دانلود نمایند:

 

www.ebnearabi.com/wp-content/uploads/2011/10/falsafeh-nasiri.rar



:: موضوعات مرتبط: فلاسفه چه میگویند!، ،
:: برچسب‌ها: دانلود کتاب «فلسفه از منظر قران و عترت علیهم السلام» به قلم مهدی نصیری,
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 10 فروردين 1392

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.