پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

پنج پند حکمت‌ آمیز از امیرالمؤمنین

شیعه نیوز: قالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ علیه السلام: خُذُوا عَنِّي خَمْساً فَوَ اللَّهِ لَوْ رَحَلْتُمْ بِالْمَطِيِّ إِلَيْهَا فَأَبْطَأْتُمُوهَا قَبْلَ أَنْ تَجِدُوا مِثْلَهَا لَا يَرْجُو أَحَدٌ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَخَافُ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا يَسْتَحِي الْعَالِمُ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ اللَّهُ أَعْلَمُ وَ لَا يَسْتَحِي الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ وَ الصَّبْرُ مِنَ الْإِيمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ

   حضرت امير المؤمنين (علیه السلام) فرمودند، پنج مطلب را از من فرا گيرید، سوگند بخدا، اگر چهارپايان خود را براى پيدا كردن آنها كوچ داده و آنقدر راه بروند تا لاغر شوند، مانند این پنج مطلب را نخواهید یافت.

 (1) جز خداوند به هیچ کس امید نداشته باشید

 (2) غیر از گناه خود از چیز دیگری نترسید

 (3) هر گاه از دانشمندی چیزی را پرسیدند و پاسخ آن را نمی‌داند از اینکه بگوید خدا می‌داند، خجالت نکشد.

(4) اگر کسی مسئله‌ای را نمی‌داند از آموختن آن شرم نداشته باشد.

 (5) نسبت صبر به ایمان، مانند سر در بدن است.

نزهة النواظر في ترجمة معدن الجواهر، ص: 63

ارشاد-ترجمه رسولى محلاتى، ج‏1، ص: 296

 



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: حکمت, امیرالمومنین علیه السلام,
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 1 اسفند 1393
توفیق بازگشت به خدا و عید فطر در کلام امام سجاد(علیه السلام)‏
خداوندا! در این روز عید فطرمان از هر گناهى که مرتکب شده‏‌ایم و هر کار بدى که کرده‏‌ایم و هر نیت ناشایسته‏‌اى که در ضمیرمان نقش بسته است‏ به سوى تو باز مى‏‌گردیم و توبه مى‏‌کنیم.

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»،  امام سجاد علیه‌السلام:
پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدى مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایى قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهى و گناهانمان را بشوئى و خداوندا بر ما ببخشایى آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ...

خداوندا! در این روز عید فطرمان که براى مؤمنان روز عید و خوشحالى و براى مسلمانان روز اجتماع و گردهمائى قرار دادى از هر گناهى که مرتکب شده‏‌ایم و هر کار بدى که کرده‏‌ایم و هر نیت ناشایسته‏‌اى که در ضمیرمان نقش بسته است‏ به سوى تو باز مى‏‌گردیم و توبه مى‏‌کنیم.

توبه‏‌اى که در آن بازگشت‏ به گناه هرگز نباشد و بازگشتى که در آن هرگز روى آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت‏ به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.

 متن حدیث:

اللهم صل على محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فى یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفى من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فى یوم فطرنا الذى جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوى على رجوع الى... .

«صحیفه سجادیه»

منبع: مشرق



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: توفیق بازگشت به خدا و عید فطر در کلام امام سجاد(علیه السلام)‏ ,
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 7 مرداد 1393
نقش اهل‏بیت علیهم السلام در تفسیر قرآن (2) - حسین علوی مهر

نقش اهل‏بیت علیهم السلام در تفسیر قرآن (2) - حسین علوی مهر

برخورد با آراء انحرافى :

یکى از شیوه هاى مهمّ اهل بیت علیهم  السلام در ارائه فرهنگ صحیح اسلام و گسترش معارف حقیقى قرآن، برخورد با آراء انحرافى است که برخى از آنها به صورت یک مکتب در جامعه نفوذ و گسترش یافته بود. 
آنان در ضمن ارائه مبانى و اصول صحیح تفسیر قرآن و تفکّر دینى، با آراء و دیدگاه هاى گمراه کننده نیز برخورد نموده و به اص، مذمّت قیاس و استحسانات و حاب و مردم هشدار مى دادند. از جمله آنها برخورد با پدیده جعل، پیشگیرى از ورود اسرائیلیاتممنوعیت تفسیر به رأى مى باشد. 
1. برخورد با پدیده جعل 
سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم  السلام برخورد با انحرافهاى دینى بود. پیامبر صلی الله علیه و آله از آغاز، خطر پدیده جعل را احساس نموده و براى جلوگیرى از آن هشدار داد و فرمود: 
«کثرت علىّ الکذّابة و ستکثر فمن کذب علىّ متعمّداً فلیتبوّء مقعده من النّار؛[1] دروغگویان بر من زیاد شده اند و بیشتر هم خواهند شد! هر کسى به طور عمد بر من دروغ بندد، جایگاه او پر از آتش خواهد بود.»



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: حسین علوی مهر, تفسیر قرآن, اهل بیت علیهم السلام, تفسیر به رأی, قیاس, استحسان, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 15 تير 1393
عوامل گسترش اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام در شبه قاره - محمد اسعدی

عوامل گسترش اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام در شبه قاره - محمد اسعدی

ظهور اسلام در سال 615 میلادی در جزیرةالعرب و گسترش سریع آن در آسیا، به آفریقا و اروپا، نقشة جهان را تغییر داد. نویسنده در این مقاله سعی کرده است عوامل گسترش اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام در شبه قاره را به اختصار واکاوی نماید. شرایط نامناسب سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی و به ویژه نظام کاستی و طبقاتی ظالمانه و غیر انسانی هندوئیسم، نقشی قوی در فراهم کردن زمینة پذیرش اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام در هند داشته است. محتوای غنی و رهایی بخش اسلام و شخصیت پیام  آورش، ارزش نهادن به انسان و اعطای جایگاه خلیفةاللهی به او، مهاجرت مسلمانان و شیعیان از ماوراءالنهر، ایران و دیگر بلاد اسلامی به هندوستان، حمایت دولت های اسلامی عرب و ایرانی از ترویج و توسعه اسلام، علما و مبلغین، تجار و بازرگانان و ... از جمله مهم ترین عوامل گسترش اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام در شبه قاره محسوب می  شوند که در این مقاله به اختصار مورد بررسی قرار گرفته  اند.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: محمد اسعدی, حکومت های شیعه هند, هند, شبه قاره, مکتب اهل بیت علیهم السلام, عوامل گسترش اسلام, فصلنامه امامت پژوهی 2, امامت پژوهی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 31 خرداد 1393
وظايف امت در برابر امام

وظايف امت در برابر امام

چکیده

در مقاله پیش رو دلایل نقلی مهم ترین وظایفی که در برابر معصومین علیهم السلام باید رعایت گردد، به شیوه برهانی بررسی می شود؛ وظایفی مانند: معرفت، اطاعت، تسلیم، شکر، دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان امام، نصرت، احیای امامت اهل بیت علیهم السلام ، دعا و انتظار ظهور. معرفت امام شرط حصول ایمان، اعتقاد و عمل است. و این معرفت را می توان مقدمه ای واجب برای شناخت خداوند و رسول، حکمت خلقت، اساس اسلام و حصول به عبودیت خداوند دانست.



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: ائمه علیهم السلام, امام, وظایف امت, معرفت امام, اطاعت از امام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 7 خرداد 1393
نبود یاران مهمترین عامل عدم قیام برخی از امامان - حسین تربتی

نبود یاران مهمترین عامل عدم قیام برخی از امامان - حسین تربتی

در طول تاریخ، در اذهان جوانان مسلمان این پرسش مطرح بوده است که چرا اکثریت قاطع امامان معصوم ما از قیام و اقدام نظامی برای بازپس گرفتن حق غصب شده خود و حاکم شدن بر جامعه خودداری نموده اند؟
امیر مؤمنان علی(علیه السلام) 25 سال سکوت تلخ و طاقت فرسا را تحمّل نمود، اهانت به خویش و همسرش را از نزدیک مشاهده نمود، غصب فدک را با چشمان خویش نظاره کرد؛ ولی دست به اقدام نظامی نزد. همین طور امام حسن مجتبی(علیه السلام) صلح را مقدم دانست و امام زین العابدین(علیه السلام) از طریق مناجات و دعاها به هدایت جامعه پرداخت و از اقدام نظامی و قیام برای گرفتن انتقام خون پدر، بستگان و یاران خویش خودداری نمود. حضرت باقر و صادق (علیه السلام) نیز از طریق فرهنگی و تربیّت و تعلیم شاگردان، وارد عرصه اجتماعی شدند و حتی از قیامهایی که به ظاهر اظهار تمایل به آن حضرت می کردند، حمایت نکردند. همچنین از امام هفتم (علیه السلام) تا امام حسن عسکری (علیه السلام)، هیچ کدام برای باز پس گیری خلافت ظاهری و به عهده گرفتن حکومت و هدایت جامعه اقدام نظامی و قیام علنی انجام ندادند.



:: موضوعات مرتبط: امیرالمومنین علیه السلام، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: حسین تربتی, نبود یاران, عدم قیام, قیام, امامان, امامان دوازده گانه علیهم السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 21 فروردين 1393
بهائیت و اهانت به امامان

بهائیت و اهانت به امامان
اهانت به مقدسات از منظر فرهنگى مهمترین عامل قدرت و نقش آفرینی یک فرهنگ ، مقدسات حاکم بر آن جامعه است .آن گونه که با تخریب این ستون های مستحکم به راحتی می توان فرهنگ آن جامعه را به نابودی کشاند پیشرفت روز افزون اسلام و مکتب اهل بیت و حضور میلیونی محبان خاندان پیامبر (ص) در مراسم گرامیداشت ائمه معصومین علیهم السلام علیرغم همه تهدیدها موجب خشم و ناراحتی بیش از حد و مستاصلانه دشمنان شکست خورده اسلام و عناصر بی فرهنگ وابسته به آنان شده است. توهین به مقدسات دینی و رهبران الهی ، نوک پیکان سلطه گری فرهنگی جهان غرب است و در هر برهه ای از زمان که جریان سلطه تیرهایش پیایی به سنگ خورده است مستأصلانه تاکتیک توهین به استوانه های عقیدتی مسلمین را در پیش گرفته است تا شاید بتواند عرصه دیگری را برای خود باز کند و از فشار شکست خود رهایی یابد. در مقابل این روند مبارزه با مقدسات و معنویات، شیعه تا به امروز بیشترین مقاومت را داشته است.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: بهائیت و اهانت به امامان, فرق ضاله،بهائیت،اهل بیت, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 5 اسفند 1392
اثبات صدور حدیث از طریق مضمون شناسى و متن - عبّاس ایزدپناه

اثبات صدور حدیث از طریق مضمون شناسى و متن - عبّاس ایزدپناه

مقدمه:

انگیزه هایى چون انتقامجویى از اسلام،منافع سیاسى و فرقه اى و قومى، بزرگداشت خود و رونق بخشیدن به آثار خویش از یک سو، و سعى در ترغیب مردم به دین و ارزشهاى الهى از سوى دیگر، موجب گردید که «جعل» و «دسّ»، به جوامع حدیثى مسلمانان راه یابد. حدیث مشهورى از پیامبر اکرم (علیهم السلام) نشان مى دهد که این پدیده، در زمان حیات آن حضرت نیز وجود داشته است
من کذب علیّ متعمداً فلیتبوّا مقعده من النّار.( 1) 
هرکه از روى عمد به من نسبت دروغ دهد، باید جایى در آتش براى خود مهیّا سازد. صبحى صالح مى نویسد: « زنادقه به تنهایى (چنانکه حمّاد بن زید گفته است) چهارده هزار حدیث جعل کردند. عبدالکریم بن ابى العوجاء (مانَوى) به تنهایى، طبق اعتراف خود، چهار هزار حیث جعل کرد. آنگاه که در عهد مهدى عباسى خواستند او را گردن بزنند، فریاد برآورد: من در دین شما، چهار هزار حدیث اختراع کرده ام که در آن حلال را حرام و حرام را حلال مى کند. (2)



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: عبّاس ایزدپناه, اثبات صدور حدیث, مضمون شناسی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 22 بهمن 1392
سرور سامرا: ولایت امام حسن عسکری علیه السلام - حسین جعفری

سرور سامرا: ولایت امام حسن عسکری علیه السلام - حسین جعفری

دوران زندگی امام :
یازدهم پیشوای شیعه، امام حسن عسکری علیه السلام در روز جمعه، هشتم ربیع الثانی سال 232 ه.ق در مدینه پا به عرصه گیتی نهاد(1) و با ولادتش چشم امام هادی علیه السلام و شیعیان روشن شد. آن حضرت در چهار یا پنج سالگی در پی سفر اجباری امام هادی علیه السلام ، به سامرا، همراه پدرش بود و تا پایان عمر زیر نظر عباسیان در آن شهر زندگی کرد. آن امام آسمانی در 22 ساگی با شهادت امام هادی علیه السلام به ولایت و امامت رسید و در طول شش سال امامت(2) خود، بارها مورد حسادت و غضب عباسیان قرار گرفت و به زندان آنان گرفتار آمد. ایشان در 28 سالگی با دسیسه معتمد، خلیفه عباسی به شهادت رسید(3) و در کنار قبر پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد. مدت امامت آن حضرت از همه امامان معصوم کمتر بود.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: حسین جعفری, امام حسن عسکری علیه السلام, ولایت, سامرا, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 18 بهمن 1392
جهاد علمی امام صادق علیه السلام و تبدیل شیعه به یک جامعه مستقل علمی - عبدالعلی مهدی

جهاد علمی امام صادق علیه السلام و تبدیل شیعه به یک جامعه مستقل علمی - عبدالعلی مهدی

جهاد علمی امام صادق علیه السلام باعث شد که جامعه شیعه یک جامعه مستقل علمی شود به گونه ای که در این خصوص هیچ نیازی به خارج خود نداشته باشد

 زمانی که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در غار حرا مبعوث شدند و از غار به سمت مکه حرکت کردند وزارت حضرت علی علیه السلام را اعلام نمودند. حضرت علی علیه السلام در این باره می‌فرماید: «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ ص فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الرَّنَّةُ فَقَالَ هَذَا الشَّیْطَانُ قَدْ أَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ وَ لَکِنَّکَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّکَ لَعَلَى خَیْرٍ وَ......»؛ من صدای ناله شیطان را شنیدم در هنگامی که وحی نازل شد. به رسول خدا گفتم: ای رسول خدا این صدای ناله چیست؟ فرمود: این صدای شیطان است که از عبادتش مایوس شده است و به درستی‌که تو می‌شنوی آنچه من می‌شنوم و می‌بینی آنچه من می‌بینم الا اینکه تو نبی نیستی و تو بر خیر هستی (یعنی چون بعد از من نبوه نیست نه اینکه تو لیاقت پیامبری نداشته باشی)

تشیع همان اسلام است :

از همان ابتدای بعثت رسول اکرم وزارت امیر المومنین و وصایت ایشان را پیامبر مکرم اسلام بیان می‌دارد. و سپس در موارد بسیاری هم از خلافت حضرت علی علیه السلام سخن می‌گوید و نیز بسیاری از فضائل آن حضرت را



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: عبدالعلی مهدی, جهاد علمی امام صادق, امام صادق علیه السلام, جامعه مستقل علمی, شیعه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 12 بهمن 1392
صلح امام حسن علیه السلام حکمتی بی پایان - محمدرضا شیری

صلح امام حسن علیه السلام حکمتی بی پایان - محمدرضا شیری

سرآغاز :
 
امام حسن ( علیه السلام ) پس از هفت ماه و بیست و چهار روزخلافت ظاهری، در پانزدهم جمادی الاولی سال چهل و یکم هجری قمری اقدام به صلح با معاویه نمودند و خلافت را واگذار نمودند .

این صلح حاصل درایت امام حسن علیه السلام در شرایط پیچیده آن زمان بود و هدف نهایی آن پایداری دین شریف اسلام و مکتب تشیع بود، همانگونه که جدّ مکرم امام حسن ( علیه السلام )، حضرت محمد 
صلی الله علیه و آله و سلم نیز در سال ششم هجری تاکتیک پذیرش صلح حدیبیه را در برابر مشرکان مکه پیگیری نمود و با این تدبیر شگرف از خون ریزی در آن شرایط جلوگیری نمود .
این عمل حکیمانه ی امام مجتبی ( علیه السلام ) در همیشه ی تاریخ ماندگار خواهد ماند و مورد ستایش هر عقل سلیم و دارای بصیرت قرار خواهد گرفت .



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: محمدرضا شیری, صلح امام حسن علیه السلام, امام حسن علیه السلام, معاویه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 12 بهمن 1392
واى بر شما! ادعا می‌کنید شیعه امیرالمؤمنین (علیه السلام) هستید؟
ادعا می‌کنید شیعه امیرالمؤمنین (علیه السلام) هستید؛ واى بر شما! شیعیان او، حسن و حسین (علیهما السلام) و سلمان و ابوذر و مقداد و عمّار و محمّد بن ابى بکر بودند که ذره‌ای از دستورات او سرپیچی نکردند.

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»،  محبت نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) بدون شک از ارزشمندترین گوهرهایی است که شیعیان به داشتن آن افتخار می‌کنند. اما آیا صرف داشتن محبت، کافی است تا خود را شیعه و پیرو آنان بدانیم؟ با دقت در سیره اهل بیت (علیهم السلام) می‌توان پاسخی متفاوت برای این پرسش یافت ...


از امام حسن عسکرى (علیه السلام) روایت شده است که در زمانی که مأمون، علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را به ولایت‌عهدی منصوب کرده بود، دربان ایشان بر حضرت وارد شده و گفت: "گروهی پشت در ایستاده و اجازه ورود خواسته و مى گویند: ما از شیعیان على (علیه السلام) هستیم." حضرت فرمود: "من مشغولم، آنها را بازگردان." و دربان ایشان را بازگرداند. آن گروه به مدت دو ماه به همین منوال می‌آمدند و سخن خویش را تکرار می‌کردند، ولی بازگردانده می‌شدند؛ تا جایی که دیگر از دیدار امام (علیه السلام) نا امید شده و به دربان گفتند: "به آقایمان بگو ما از شیعیان پدرت على (علیه السلام) هستیم! اینکه شما به ما اذن ورود نمی‌دهید، موجب شماتت و سرزنش ما توسط دشمنان شده است و ما این بار بازگشته و از خاری و خجالت نسبت به آنچه برایمان روی داده و ناتوانی از تحمل دردی که از ناحیه دشمنانمان بر ما خواهد رسید، از شهر خود خواهیم گریخت."



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: امیرالمومنین ، شیعه ، اهل بیت ، مامون ، شیعه نیوز, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 4 بهمن 1392
ولایت تکوینی و تشریعی - آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

ولایت تکوینی و تشریعی - آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحيم

 

بعد الحمد والصلاة
نوشته هايى كه در كتاب حاضر به صورت مجموعه اى در دو جلد منتشر مىگردد رساله هايى است كه اينجانب به طور متفرق در مناسبتها و فرصتهايى پيرامون موضوع بسيار ارزنده و بنيادين "ولايت و امامت عامّه و خاصّه" خصوص امامت و مهدويّت حضرت بقية الله مولانا حجة بن الحسن المهدى ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء تأليف و تقديم داشتهام.
گردآورى آنها در اين مجموعه كه به كوشش فضلاء قسمت بررسى و تحقيق فارسى دفتر انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم باتحقيق و ترجمه آيات و روايات و تعيين مصادر ومآخذ آنها انجام شده قابل تقدير و سزاوار است كه فرعى اكمل از اصل خوانده شود.
گردآورى آن بحثهاى متنوع و مرتبط به مسأله امامت كه بسا شناخت هر يك از آنها بدون شناخت ديگرى كامل نشود كتاب را تا حدّى جامع نموده است و چون رسالهها را بهطور مجزّا باهمان نامها وعنوانهاى مخصوص مستقلا در اختيار مطالعه كنندگان مىگذارد جلوه تعدد و تنوع موضوع، رغبت خواننده را به مطالعه آن بيشتر مىنمايد.
اميد است خدمات اعضاى قسمت بررسى و تحقيق دفتر انتشارات منظور نظر كيميا اثر حضرت ولى عصر عجلّ الله تعالى فرجه الشريف قرار گرفته و اين نوشتارها و ساير تأليفات اين بنده كمترين، به شرف خط قبول شيعيان و ملازمان درگاه و چاكران آستان ملايك پاسبان آن قطب جهان و كهف امان و ولى دوران روحى له الفداء مفتخر گردد.
"اَللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَاجعَلْنا مِنْ اَنصارِهِ واَعوانِهِ وَارْزُقْنَا الفَوْزَ بِلِقائِهِ."

به تاريخ ششم جمادى الثانيه 1406
لطف الله صافى



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی, ولایت تکوینی, ولایت تشریعی, عقائد امامیه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 23 آذر 1392
کدام نقل درست است، روز ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) یا شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)؟

کدام نقل درست است، روز ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) یا شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)؟

هفتم صفر از سال ها پیش در میان بزرگان و علمای حوزه به عنوان روز شهادت قوی تر بوده است و جنبه عزا و سوگواری در آن بیشتر است تا جنبه شادی و گرامیداشت ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) و این سیره همچنان تا امروز ادامه دارد.

، روز هفتم ماه صفر در تقویم های رسمی کشور به عنوان روز ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) نامگذاری شده است. اما هفتم ماه صفر در میان مراجع و علمابه خصوص در شهر قم به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) روز عزا و تعزیه است و علمای شیعه همواره به این موضوع ملتزم بوده اند. سابقه این موضوع در شهر قم از زمان حضرت آیت الله حائری شیرازی است و هنوز هم علما و مراجع بر اساس همان سنت، روز هفتم صفر را روز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می دانند و مجلس عزاداری برپا می نمایند.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام), شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام), امام حسن علیه السلام, امام موسی کاظم علیه السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 19 آذر 1392
پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها - ابوالفضل هادی منش

پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها - ابوالفضل هادی منش

اشاره:

در واپسین سال های عمر معاویه، روزگاری که زیاده خواهی های او سایه ای سنگین از فساد و تباهی بر جامعه مسلمین انداخته بود، تولد نوزادی دختر به نام رقیه (علیهاالسلام) شادی و شعف را به خانه گلین و ساده امام حسین (علیه السلام) فرا خواند و اشک شوق را مهمان نگاه های منتظر کرد و امام، آرامش کوتاه و زودگذری در سایه خرسندی از مولود خجسته خود پیدا کرد و لبخندی از سرور بر چهره خسته و اندوهگین اش از ظلم و جور زمانه نشاند؛ زمانه ای که هتاکی به خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) و دشنام دادن به امیرالمؤمنین (علیه السلام) سکه رایج شده بود. تزویر و ریاکاری چنان در بافت جامعه نفوذ کرده بود که کسی به چشم های خود نیز اعتماد نداشت. این در حالی بود که سنگینی زخم تمام این معضلات ریشه دار، بر قلب امام وارد می آمد. معاویه اما، با همه فریبکاری و نیرنگی که داشت، در برابر فرشته مرگ، بی چاره و ذلیل می نمود و آن گاه که مرگ گریبانش را گرفت، بی هیچ مقاومتی تسلیم شد و پسر می گسار و شهوت پرست او بر اریکه ای که بیست سال، پدرش بر آن تن، و دنیا پرستان بر آن رخ ساییده بودند، تکیه زد



:: موضوعات مرتبط: سیدالشهدا و عزاداری، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: حضرت رقیه سلام الله علیها،ابوالفضل هادی منش, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 17 آذر 1392
خدا را فقط آل محمد(صلی الله علیه وآله) و عالم آل محمد(صلی الله علیه وآله) می توانند معرفی کنند

محمد بن أبی عبد الله الکوفی عن محمد بن إسماعیل البرمکی قال حدثنا الفضل بن سلیمان الکوفی عن الحسین بن خالد قال سمعت الرضا علی بن موسى(ع) یقول لم یزل الله تبارک و تعالى علیما قادرا حیا قدیما سمیعا بصیرا فقلت له یا ابن رسول الله إن قوما یقولون إنه عز و جل لم یزل عالما بعلم و قادرا بقدرة و حیا بحیاة و قدیما بقدم و سمیعا بسمع و بصیرا ببصر فقال ع من قال ذلک و دان به فقد اتخذ مع الله آلهة أخرى و لیس من ولایتنا على شی‏ء ثم قال ع لم یزل الله عز و جل علیما قادرا حیا قدیما سمیعا بصیرا لذاته تعالى عما یقول المشرکون و المشبهون علوا کبیرا. (عیون اخبار ص 145).



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: شناخت خدا عالم آل محمد صلی الله علیه وآله, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 27 شهريور 1392
امامت در مكتب صادق آل محمد(صلی الله علیه و آله) - محمدحسین فاریاب

امامت در مكتب صادق آل محمد(صلی الله علیه و آله) - محمدحسین فاریاب

چكیده :
امامت به‌معنایی كه شیعه بدان معتقد است، اساسی‌ترین باوری است كه موجب امتیاز شیعه امامیه از دیگر فرق اسلامی شده است. امامت به‌لحاظ عقلی و نقلی محل بحث و بررسی عالمان شیعی بوده است. آنچه در این نوشتار می‌آید، رویكرد نقلی و تاریخی به اصل امامت، با استفاده از بازخوانی سخنان امام صادق(علیه السلام) است. بر اساس مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش، تبیین‌ها و توصیف‌های موجود در دوران امام صادق(علیه السلام) جهشی چشمگیر نسبت به دوران نخستین پیدایش تشیع داشته است؛ چنان‌كه موجب اعتقاد برخی به الوهیت امامان در آن دوران شده است. «امام» در منظر امام صادق(علیه السلام) كسی است كه حجت خدا بر بندگان بوده، مرجعیت دینی، علمی، اخلاقی و سیاسی را بر عهده دارد و واسطه فیض میان خدا و بندگان بوده، منصوب از جانب خدا، معصوم و دارای علم خدادادی است.
كلیدواژه‌ها: امام صادق(علیه السلام)، امامت، عصمت، علم، نصب، مرجعیت.



:: موضوعات مرتبط: امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: محمدحسین فاریاب, امام صادق علیه السلام, امامت, عصمت, علم امام, نصب, مرجعیت علمی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 13 شهريور 1392
ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت (قسمت دوم) - حسین بشیر

ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت (قسمت دوم) - حسین بشیر

بخش دوم- رازهای ماندگاری مکتب اهل بیت علیه السلام
اگرچه شیعه، همچون بسیاری دیگر از فرقه های اسلامی به انتخاب افضل اصحاب، به عنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله معتقد است، چه آن که افضل بودن امام از افراد امت و مقدم بودن او در نظر شیعه تضمین دهنده ی سلامت مکتبی است که وی عهده دار تبیین آن می باشد و همو رازی از رازهای ماندگاری مکتب نیز هست؛ اما نباید به همین امر بسنده نمود و افضلیت علمی او را دلیل کافی و علت اصلی بقای مکتب دانست، زیرا ممکن است با همه ی علم سرشار خود بلغزد و بلغزاند. بر اساس همین اصل عقلی، شیعه به خصوصیت عصمت در امام اعتقاد دارد.
شرط عصمت در امام سبب اطمینان کامل نسبت به صحت تعالیم اوست
نخستین چیزی که در ارتباط با دلیل وجودی امام در جامعه به عنوان سؤال مطرح می شود، پرسش از چرایی آن است. پاسخ آن نیز روشن است؛ هدایت و نشان دادن راه از بی راه در زندگی. بنابر این یک شرط، به ضرورت عقلی، به آن افزوده می شود و آن حصول اطمینان و اعتماد به گفته اشارات اوست، و این دو زمانی به دست می آیند که دارای خصوصیت شناخته شده ای باشند که به وسیله ی آن هیچ گونه ذهنیت منفی نسبت به او در مردما یجاد نشود. این خصوصیت، در نظر شیعه، مقام روحانی عصمت، است که از مصدر معرفت کامل او سرچشمه می گیرد. قرآن از این خصوصیت در قضیه ی حضرت یوسف علیه السلام به عنوان «برهان رب» تعبیر کرده است که وجود آن در یوسف علیه السلام سبب دوری از ورطه ی گناه گردید (یوسف، 24).



:: موضوعات مرتبط: امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: امامت, قرآن و عترت, حسین بشیر, اهل بیت علیهم السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 4 شهريور 1392
امامت امامان در صحاح اهل سنت - غلامحسین زینلی

امامت امامان در صحاح اهل سنت - غلامحسین زینلی

اعتقاد به امامت دوازده امام، از معتقدات بنیانی شیعه امامیه است. قدمت این مسئله به عصر رسالت می‏رسد و سنگ بنای آن توسط شخص رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم نهاده شده است و گواه آن احادیث متعددی است که در این باره از آن حضرت رسیده است.
موءلفان صحاح اهل سنت، در این منابع، حدیثی از پیامبر اسلام‏صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده‏اند که بر اساس آن، حضرت تعداد خلفای پس از خود را دوازده تن معرفی کرده و برای آنان اوصافی برشمرده است. هم این تعداد، و هم اوصاف یاد شده، با دوازده امامِ مورد اعتقاد شیعه تطبیق می‏کند.
دانشمندان اهل سنت، سند حدیث مورد بحث را توثیق کرده‏اند، امّا در تطبیق و تعیین مصداق خارجی آن، توجیهات و تفسیرهای گوناگونی کرده و دچار اشتباه شده‏اند. در این نوشتار درباره متن و سند و پیشینه این حدیث بررسی می‏کنیم، و توجیهات دانشمندان اهل سنت را به شماره آینده موکول می‏کنیم:



:: موضوعات مرتبط: اهل سنت، امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: غلامحسین زینلی, صحاح اهل سنت, امامت, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 27 مرداد 1392
نقد دیدگاه وهابیان درباره حدیث سفینه - حامد محمدیان خراسانی

نقد دیدگاه وهابیان درباره حدیث سفینه - حامد محمدیان خراسانی

چکیده :

حدیث سفینه که از طرق مختلف در کتب روایی اهل‌سنّت نقل شده است، فضایل بی‌شماری را برای اهل‌بیت پیامبر(صلّی الله علیه وآله) ثابت می‌کند. با وجود تأیید صحت این حدیث از سوی بسیاری از علمای اهل‌سنّت، سلفیون و وهابیون براساس رویکرد عثمانی خود تلاش کرده‌اند تا با دلایل ضعیف و واهی این حدیث را تضعیف و صدور آن را از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله)را انکار کنند. در این مقاله با بررسی یک سند از اسانید این حدیث، اثبات می‌شود که ادّعای ضعف این حدیث از سوی وهابیون بی‌اثر است و صحت آن نشان از ضعف دیدگاه‌های گفتار ابن‌تیمیه و پیروان فکری او در علم حدیث و رجال دارد.
کلیدواژگان: حدیث سفینه، وهابیون، ابن‌تیمیه، عطیه کوفی، علم رجال.



:: موضوعات مرتبط: امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: نقد, حدیث سفینه, وهابیت, حامد محمدیان خراسانی, ابن‌تیمیه, عطیه کوفی, علم رجال, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 24 مرداد 1392
ترویج سکولاریسم از رهگذر نفی عصمت ائمه علیهم السلام- محسن حیدری

ترویج سکولاریسم از رهگذر نفی عصمت ائمه علیهم السلام- محسن حیدری

چکیده :
نویسنده در این مقاله با اشاره به مطالب دکتر سروش در خصوص «ولایت باطنى و ولایت سیاسى» و تفکیک این دو مقوله از یکدیگر، ادله این مطلب را مورد نقد قرار داده است.

آقاى عبدالکریم سروش در فروردین 1377، بحثى در مورد «ولایت باطنى و ولایت سیاسى» در ضمن یک سخنرانى مطرح و مطالبى را پیرامون تحریف ولایت باطنى و سیاسى و تفکیک آن‏دو از یکدیگر عنوان نموده و از جمله گفته است: «بنابراین على، در مقام رهبرى جامعه، على امام بود نه على ولى خدا. همین على به مردم مى‏گفت: «انى فى نفسى لست بفوق أن اخطى» من به خودى خود فوق خطا نیستم، ممکن است خطا بکنم، «فلاتکفوا عن مشورة بعدل او مقالة بحق». بنابراین از دادن مشورت عادلانه به من دریغ نورزید، سخن شما به‏کار من مى‏آید. وقتى امیرالمؤمنین‏علیه السلام این عبارت را مى‏فرمود، با مردم تعارف نمى‏کرد و مردم هم آن را تعارف تلقى نمى‏کردند.»
سخن در این است که چرا شخصى در هیأت یک اندیشمند فرهیخته براى به کرسى نشاندن نظریه موردپسند خویش، به گونه‏اى غیرمتناسب با روشهاى علمى به نصوص مورد اعتماد متشرعان دست مى‏یازد!؟ روش علمى استفاده از نصوص قرآن و نهج‏البلاغه این است که نص موردنظر به صورت کامل و با ملاحظه همه قرائن متصل و منفصل، عقلى و نقلى، از قبیل سیاق، شأن نزول و متعلقات آن، اعم از قیود و استثناها و نیز مسائل اعتقادى قطعى مرتبط با موضوع و فارغ از هرگونه پیش‏داورى مورد مداقه قرار مى‏گیرد. در غیر این صورت تحلیلگر از تفسیر به رأى و تحریف معنوى آن نصوص و یا تفکر التقاطى سر در مى‏آورد. متأسفانه آقاى سروش در نقل قولى که از امیرالمؤمنین‏علیه السلام نموده گرفتار این مشکل شده است. این مدعا از سه نظر قابل اثبات است:



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: محسن حیدری, سکولاریسم, عصمت ائمه علیهم السلام, سروش, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 22 مرداد 1392
عصمت امام از دیدگاه خرد - علی ربانی گلپایگانی

عصمت امام از دیدگاه خرد - علی ربانی گلپایگانی

اشاره :
بحث درباره عصمت امام یکی از مهم ترین و پر چالش ترین بحث های امامت به شمار می رود. در میان مذاهب اسلامی، امامیه و اسماعیلیه عصمت را از اساسی ترین صفات امام می دانند؛ در حالی که مذاهب دیگر لزوم چنین صفتی را برای امام انکار کرده اند.
در این نوشتار پس از تبیین ماهیت عصمت، دلایل عقلی امامیه بر لزوم عصمت امام را بررسی خواهیم کرد.
هم چنین ضمن بررسی این ادله، به اشکالاتی که منکران مطرح کرده اند پاسخ خواهیم داد.



:: موضوعات مرتبط: امامت، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: علی ربانی گلپایگانی، عصمت، امام، اهلبیت علیهم السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 21 مرداد 1392
مایه اَمن و اَمان ، برکت زمین و آسمان - آیت الله ضیاء آبادی

مایه اَمن و اَمان ، برکت زمین و آسمان - آیت الله ضیاء آبادی

{ وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ وَ دَعَائِمَ الْأَخْیارِ وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ وَ أَرْكَانَ الْبِلاَد }
«سلام بر شما ... كه اصول نیكان و استوانه های خوبان و زمامداران بندگان و پایه و اركان شهرها هستید».
معنای لغوی عَناصِرَ الْاَبْرارِ
«عناصر»جمع«عنصر»است و«عنصر»یعنی مایه ی نخستین هر چیزی. قدمای حكما عناصر را منحصر در چهار چیز می دانستند: آب، خاك، هوا و آتش و اكنون بیش از صد عنصر می شناسند. ابرارجمع بَرّاست و بَرّیعنینیك و نیكوكارو بِرّیعنی نیكی و نیكوكاری. درباره ی خدا گفته شده است:
]...إنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِیمُ[؛[1]
«خداوند نیكوكار مهربان است».



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله ضیاء آبادی, اهلبیت علیهم السلام, زیارت جامعه کبیره, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 1 مرداد 1392
برکات صلوات و مباهله - آیت الله ضیآء آبادی

برکات صلوات و مباهله - آیت الله ضیآء آبادی

{ وَ جَعَلَ صَلاَتَنَا (صَلَوَاتِنَا) عَلَیكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلاَیتِكُمْ طیباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَة لِأَنْفُسِنَاوَ تَزْكِیة لَنَا وَ كَفَّارَة لِذُنُوبِنَا؛ }
«خداوند[دو نعمت] صلوات ما بر شما و ولایت شما را كه به ما اختصاص داده است، سبب پاكی طینت و طهارت ارواح ما و پاكسازی اخلاق و كفّاره‌ی گناهان ما قرار داده است».
اجابت دعای مقرون به صلوات :
از حضرت امام صادق(علیه السلام) منقول است:
(مَنْ كَانَتْ لَهُ إلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَة فَلْیبْدَأْ بِالصَّلاة عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ثُمَّ یسْأَلْ حَاجَتَهُ ثُمَّ یخْتِمْ بِالصَّلاة عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أكْرَمُ مِنْ أنْ یقْبَلَ الطَّرَفَینِ وَ یدَعَ الْوَسَطَ إذَا كَانَتِ الصَّلاة عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لا تُحْجَبُ عَنْهُ)؛[1]
«هر كس حاجتی از خدا می ‌خواهد، ابتدا صلوات بر محمّد و آلش بفرستد، آنگاه حاجت خویش را بخواهد و پس از آن نیز صلوات بفرستد[كه دعایش با صلوات آغاز و با صلوات ختم شود]چرا‌كه خداوند بزرگوارتر از این است كه طرفین دعا را [كه صلوات است]مستجاب گرداند و وسط آن را[كه حاجت خود انسان است]ردّ كند ؛ زیرا صلوات بر محمّد و آل محمّد[دعایی است كه]از سوی خدا ردّ نمی ‌شود».



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: شرح زیارت جامعه کبیره, آیت الله ضیاء آبادی, صلوات, مباهله, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 25 تير 1392
شواهد قرآنی بوسه بر ضریح ائمه علیهم السلام - آیت الله سبحانی

شواهد قرآنی بوسه بر ضریح ائمه علیهم السلام - آیت الله سبحانی

دلایل بوسیدن و احترام کردن ضریح حرم ائمه اطهار (علیهم السلام) و تبرک جستن و نشان دادن علاقه و محبت مردم به اهل‌بیت از سوی آیت‌الله العظمی سبحانی تشریح شد.

معظم‌له در پنجمین نشست از سلسله جلسات کلام اسلامی در مشهد به معنی اصطلاحی « تبرک» و « تبرک جستن» اشاره کرده و اظهار داشتند : سنت الهی بر این است که همیشه مسببات از طریق اسباب خواسته شود.

ایشان با اشاره به اینکه قرآن کریم تبرک جستن را در شرایع گذشته نقل کرده و به آن اشاره داشته است، گفتند: یکی از این شاهد مثال‌ها درباره داستان یعقوب و پیراهن یوسف است که می‌فرماید:

«‌اذْهَبُوا بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِی یأْتِ بَصِیرًا وَأْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ»( یوسف : 93‌) این پیراهن مرا ببرید، و بر صورت پدرم بیندازید، بینا می‌شود! و همه نزدیکان خود را نزد من بیاورید!» ایشان اضافه کردند: خدای متعال از طریق سبب غیرطبیعی هم پیراهن و هم اراده یوسف را در اینجا موثر نموده است.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله سبحانی, تبرک, اهلبیت علیهم السلام, بنی امیه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 13 تير 1392
آیت الله وحید خراسانی : چرا به امام موسی کاظم (علیه السلام) باب الحوائج وعبد صالح می گویند؟ آیت الله
آیت الله وحید خراسانی :
آیت الله وحید خراسانی در یکی از سخنان خود به تشریح ویژگی های امام موسی بن جعفر(علیه السلام) پرداخته است،با توجه به ایام شهادت هفتمین امام شیعیان جهان متن سخنان این مرجع تقلید شیعیان در پی می آید.

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

بسم الله الرحمن الرحيم
25 رجب سال روز شهادت امام هفتم حضرت موسي بن جعفر الكاظم (علیه السلام) است . شيعه و سني مناقب و فضائل آن حضرت را نقل كرده اند . از آن جمله إبن طلحه ، عالم بزرگ سني مي گويد :

« هو؛ الامام ، الكبير القدر العظيم الشأن ، الكثير التهجّد ، الجادّة في الإجتهاد، المشهود له بالكرامات ، المشهور بالعبادة ، المواظب علي الطاعات ، يبيّت الليل ساجدا و قائما و يقطع النهار متصدقاً و صائماً ولفرط علمه و تجاوزه عن المعتدين عليه دُعي كاظما ، كان يجازي المسيء بإحسانه إليه ، ويقابل الجاني عليه بعفوه عنه ، و لكثرة عباداته كان يسمي بالعبد الصالح ، ويُعرف بالعراق بباب الحوائج إلي الله ، لنجح المتوسلين إلي الله تعالي به ، كراماته تحار منها العقول ....۱»



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: امام موسی کاظم (علیه السلام) , باب الحوائج , عبد صالح , شهادت , آیت الله وحید خراسانی , شیعه نیوز, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : پنج شنبه 16 خرداد 1392
امام موسی بن جعفر علیه السلام در دایره المعارف ها - احمد عابدی

امام موسی بن جعفر علیه السلام در دایره المعارف ها - احمد عابدی

 

سابقه دایره المعارف نویسی به قرنهای اولیه اسلام بر می گردد، دایره المعارف از نظر معنا مترادف با "موسوعه" ، جامع العلوم" ،‌ "دانشنامه" و " محیط المعارف" است. اینگونه کتابها بخش وسیعی از علوم و معارف و دانش بشری را فرا می گیرد.

دایره المعارف- که غالباً به ترتیب الفبا است- از کاه تا کهکشان را در بر داشته و ذیل مدخل های متنوع و پراکنده با مقالات کوتاه یا بلند اصطلاحات علوم مختلف، عالمان و شخصیتهای مهم تاریخ و زمانها و مکانهای صاحب نام را معرفی می کند.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: موسی بن جعفر علیه السلام, لغت نامه دهخدا, دایره المعارف بزرگ اسلامی, دانشنامه جهان اسلام, احمد عابدی, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : دو شنبه 13 خرداد 1392
نقش امام جواد (عليه السلام) در نظام ولایی - خليل منصوری

نقش امام جواد (عليه السلام) در نظام ولایی - خليل منصوری

مفهوم امامت در بینش و نگرش قرآنی
برای این كه نقش امام جواد (علیه السلام) به روشنی در نظام ولایی و جایگاه ایشان چنان كه هست نمایان و آثار امامت وی به درستی آشكار شود می بایست نخست جایگاه امامت در فرهنگ قرآنی و شیعی دانسته شود. از این رو پیش از ورود به مسئله ضروری است تا این مفهوم بازخوانی شود.
امام در بینش و نگرش قرآنی و فرهنگ شیعی از جایگاه بس بلندی برخوردار است. امام خلیفه الله و انسان معصوم كاملی است كه خود راه كمال را پیموده و به عنوان راهنما و مدیر و مدبر نه تنها در خدمت انسان و بلكه هستی است تا هر كسی را به مقام و جایگاه لایق و شایسته خویش برساند.
امام و امامت را می توان از ابعاد مختلف كلامی و عرفانی و سیاسی و اجتماعی و در نظام ها و مدل های مختلف بررسی و جایگاه آن را شناسایی و معرفی كرد ولی آن چه درباره امام و امامت در مفهوم قرآنی بیان شده آن است كه امام به عنوان خلیفه و جانشین خدا بر هستی است كه به ولایت و ربوبیت طولی، همه موجودات آفرینش را به سوی كمال، هدایت و رهنمون می گرداند.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: امام جواد علیه السلام, نظام ولایی, خليل منصوری, اعتزالیون, قیاس گرایان, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 1 خرداد 1392
شرايط سياسی دوران امام هادی علیه السلام - باقر شریف قرشى

شرايط سياسی دوران امام هادی علیه السلام - باقر شریف قرشى

طبق یافته هاى نوین روانشناسى (تعامل) (1) یكى از اصول حاكم بر رفتار آدمى است انسان از جامعه و زمان خود تاءثیراتى مى پذیرد و متقابلا به اثر گذارى بر جامعه خود مى پردازد لذا براى دریافت موضعگیرى و سلوك شخص باید عصر و دوران فرد را شناخت و از حوادث آن با خبر بود. لذا ما نیز شایسته مى دانیم عصر امام را از مد نظر بگذرانیم تا عظمت حركت ایشان و فشارهایى را كه متحمل شدند بیشتر و بهتر درك كنیم .



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: باقر شریف قرشى, حكومت عباسى, سركوب علویان, امام هادی علیه السلام, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392
ارکان کمال بشر در امام حسن مجتبی (علیه السلام)

ارکان کمال بشر در امام حسن مجتبی (علیه السلام)

... ما نشناختيم اهل بیت (علیهم السلام) را! حسرت اين است: عمر گذشت نفهميديم چه داريم! گوهري داشتيم و نشناختيم و مرديم!
مردي با خنجر خون‌آلود از خرابه بيرون آمد، مردم ريختند در خرابه، ديدند يکي در خاک و خون دست و پا مي‌زند.مرد را با خنجر خون‌آلود گرفتند. گفتند: تو در اين خرابه چه مي‌کردي؟ گفت: در اين خرابه اين مرد را کشتم. بردند با خنجر خون‌آلود در محضر امير المؤمنين؛ اقرار کرد: يا علي! کشتم اين مرد را.دستور داد ببريدش براي قصاص. تا بردند يکي دوان دوان آمد، گفت: دست نگه داريد. شمشير را متوقف کردند که گردنش را بزنند. گفت: قاتل منم؛ او را به ‌خطا گرفتيد. مردم وا ماندند؛ او مي‌گويد: من قاتلم؛ اين مي‌گويد: من قاتلم. برگشتند، هر دو را آورند در محضر اميرالمؤمنين.



:: موضوعات مرتبط: اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: ارکان کمال بشر در امام حسن مجتبی (علیه السلام) , [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.